lassen afslijpen en mooi maken

Stel hier je vragen over lassen.
pellewaes
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 13 dec, 2004 15:18

lassen afslijpen en mooi maken

Bericht door pellewaes » di 11 jan, 2005 20:37

Voor mijn Eendje moeten er vooraan bij de voetenbak rondom het bodemplaat de naden afgeslepen worden en netjes afgewerkt. Het ziet er nu amateuristisch uit, vooral voor de aankomende RDW Keuring.

Hij staat nu in Beesd, bij Chateaux Deux Chevaux, maar wil hem bijvoorbeeld door een smid laten afwerken. Wie weet een goed adres voor mijn Eendje? In de buurt van Beesd dus!

Dit zijn alvast 2 foto's van mijn aanwinst: (Kleur is origineel!!)net als de rest:

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor het wel,

Groet Pelle

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » wo 12 jan, 2005 08:49

Kitten en met de kwast uitsmeren..
Wat brengt morgen.???

Michiel als gast

Bericht door Michiel als gast » wo 12 jan, 2005 10:33

whaa!
daar op die 1e foto staat mijn oude dyaantje!
wit, links!

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » wo 12 jan, 2005 18:36

naden afgeslepen
2 redenen om het lekker te laten zitten;
Kitten en met de kwast uitsmeren, scheelt je gewoon een hoop werk..
naden weg = minder materiaal om te roesten = eerder het moedermateriaal dat roest...

maar, wil je dat je eendje er toch superstrak bij staat, dan de hele omgeving kaal maken, haakse slijper kopen en een roterende schuurschijf..
dus geen haakse slijper schijf, maar een ring van allemaal stukjes schuurpapier op elkaar..
deze plat tegen het materiaal houden en je schuurt een heel groot oppervlakte weg.. maar vooral het stuk wat uitsteekt pakt i het eerst!!

dus lassen bij overgangen, zijn zo weghiermee, dingen die uitsteken, zijn zo vlak..
onthoud gewoon dat je je haakse slijper haaks houd (ervaren lassers kunnen dit met een normale slijp schijf) en je het schuuroppervlak verdeelt..

bril op, gehoorbeschermers op en geen open brandstoffen in de buurt!!
wanneer je klaar bent, gelijk behandelen, roest anders als de pest
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Evan

Bericht door Evan » do 13 jan, 2005 14:49

Je kunt t ook met een afbraamschijf doen, maar de manier met de schuurschijf geeft een mooier (strakker) resultaat.

Rob van Betty

Bericht door Rob van Betty » vr 8 apr, 2005 01:42

een ring van allemaal stukjes schuurpapier op elkaar is een lamellen schijf

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » vr 8 apr, 2005 11:40

Rob van Betty schreef:een ring van allemaal stukjes schuurpapier op elkaar is een lamellen schijf
Yep, en dat geeft toch wel t mooiste resultaat, voor het snelle kun je beginnen met korrel 40 en dan afmaken met 80 of fijner
Ami 8 break

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » zo 19 mar, 2006 11:18

zeg jongens jullie hebben het nu over lasnaden wegslijpen.
ik zou daar niet aan beginnen want als je de lasnaad wegslijpt haal je de kracht uit de las. en doordat je de las dus vlakslijpt en dus ook dunner maakt heb je eerder kans op scheuren .
ik denk ook dat gewoon afkitten het beste is zie je er niet zoveel van en je las blijft intakt.

veel suc6 ermee groeten THE SPITFIRE
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 19 mar, 2006 11:29

Nee, de las is een bindmiddel tussen 2 materialen. Als je goed last smelt je dat aan elkaar, alleen als er nog een uitstekende las bovenop die platen zit mag je die gerust wegslijpen tot de materialen aan toe. Dit geeft toch geen extra sterkte. De kracht van de las zit tussen de platen, dus je mag ze gerust afvlakken hoor :D..

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » zo 19 mar, 2006 11:36

jawel frank maar je materiaal kan ook buigen he dus als je de las laat zitten heb je altijd meer boddy dan geslepen. want wat je zegt klopt wel maar het beste wat iki geleerd heb dan is dat je de las moet laten zitten.
en helemaal met dus plaatwerk. dik heb je zowieso meer kracht en die kun je ook warmer stoken.
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » zo 19 mar, 2006 11:45

Ja dat zou wel kunnen, maar het materiaal buigt alleen tijdens het lassen. Tuurlijk is het wel wat sterker om die las te laten zitten, maar het zal bij dun materiaal extra nodig zijn misschien ja.

Alleen afkitten ben ik ook niet zo gek van.. daar kan vocht onder gaan of blijven zitten en dan roest het allemaal zo hard dat je binnen de korste keren het laspistool weer in de hand moet nemen...

Kan je het beter laten zitten, als je een mooie las hebt gelegd is dat alleen maar mooi, en dan kan iedereen het ook nog zien ;).. Gewoon goed antiroest behandelen.

Alleen we hebben het wel over 2cv plaatwerk, maar is het nu de bodemplaat waar we het over hebben? Kijk dan zou ik het niet zo erg vinden.

Maar wat nou als je in de koets een reparatiedeel last? Dan zou ik het natuurlijk wel afslijpen, ziet er anders wel erg lelijk uit als je de las laat zitten haha..

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » zo 19 mar, 2006 11:49

het gaat hier om de voetenbak en de bodemplaat.
en tuuuuurlijk zou ik de las weg slijpen als die op de koets zit een emer plamuur der over.
en je kunt inderdaad pronken met een mooie zelfgelegde las 8) :D
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » zo 19 mar, 2006 11:59

jaha, kijk maar es onder mijn bolide :wink:

volgens mij zij orgineel de naden van de voetenbak al afgekit..
Laatst gewijzigd door Aloha Beach Cruiser op zo 19 mar, 2006 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » zo 19 mar, 2006 12:05

:D :D :roll:
Laatst gewijzigd door THE SPITFIRE op zo 19 mar, 2006 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » zo 19 mar, 2006 12:05

ja daar liggen mooie lasjes he??
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Plaats reactie