Water in cilinders
Water in cilinders
Mijn eend staat ongeveer 23 jaar in een droge hangaar.
Gisteren hoopte ik mijn wagentje te horen ronken. De olie werd ververst, er werd een elektronische ontsteking geplaatst, nieuwe bobine, elektronische regelaar,… Toen ik de nieuwe bougies wou plaatsen 'voelde' ik dat een van de bougies niet zo vlot kon worden ingedraaid.
Toe ik me een zaklamp keek naar de draad in de cilinder bemerkte ik dat de cilinder nat was. Ik bevestigde een darm op een spuitje en zoog het water uit beide cilinderkoppen. Ik snap het niet, aar blijkbaar moet de wagen ooit buiten gestaan hebben zonder kofferdeksel en zonder bougies.
Ik bekeek de oude olie die in de carter zat en die had een normale kleur. Ik denk dus dat met de motor zelf geen problemen zullen zijn.
Heeft iemand een idee wat er allemaal moet gebeuren om dit probleem op te lossen? Welk delen moeten vernieuwd worden? Heeft iemand referenties waar ik de nodige gereviseerde onderdelen kan kopen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gisteren hoopte ik mijn wagentje te horen ronken. De olie werd ververst, er werd een elektronische ontsteking geplaatst, nieuwe bobine, elektronische regelaar,… Toen ik de nieuwe bougies wou plaatsen 'voelde' ik dat een van de bougies niet zo vlot kon worden ingedraaid.
Toe ik me een zaklamp keek naar de draad in de cilinder bemerkte ik dat de cilinder nat was. Ik bevestigde een darm op een spuitje en zoog het water uit beide cilinderkoppen. Ik snap het niet, aar blijkbaar moet de wagen ooit buiten gestaan hebben zonder kofferdeksel en zonder bougies.
Ik bekeek de oude olie die in de carter zat en die had een normale kleur. Ik denk dus dat met de motor zelf geen problemen zullen zijn.
Heeft iemand een idee wat er allemaal moet gebeuren om dit probleem op te lossen? Welk delen moeten vernieuwd worden? Heeft iemand referenties waar ik de nodige gereviseerde onderdelen kan kopen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Water in cilinders
Als er water in heeft gestaan kan je er op rekenen dat er roest aanwezig is.
Zowiezo altijd na lange tijd stilstand het spruitstuk er afhalen, je zal zien dat een flinke hoeveelbeid gruis uit komt.
Zowiezo altijd na lange tijd stilstand het spruitstuk er afhalen, je zal zien dat een flinke hoeveelbeid gruis uit komt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Water in cilinders
Helemaal mee eens. Spruitstuk verwijderen en dit geval ook de cilinderkoppen.
Dan kun je zien wat de schade is.
In elk geval niet de motor draaien met slinger of startmotor.
Dan richt je nog meer schade aan.
Dan kun je zien wat de schade is.
In elk geval niet de motor draaien met slinger of startmotor.
Dan richt je nog meer schade aan.
Re: Water in cilinders
Bedankt voor de reacties. Ik probeer eerstdaags het spruitstuk en de cilinderkoppen te verwijderen en er foto's van te plaatsen. Hebben jullie enig idee wat de vermoedelijk kost wordt? Ik zit nu al ruim boven mijn vooropgestelde budget en wil uiteraard geen ruzie met mijn vrouw…
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Water in cilinders
Nou ja dat ligt er aan wat je tegenkomt.
Voorlopig heb je alleen een setje pakkingen nodig maar als er echt iets mis is dan kan het wat meer kosten.
Alhoewel een setje zuigers en cilinders je de kop ook niet kost...
Voorlopig heb je alleen een setje pakkingen nodig maar als er echt iets mis is dan kan het wat meer kosten.
Alhoewel een setje zuigers en cilinders je de kop ook niet kost...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Re: Water in cilinders
Zou een nieuwe pakking set en nieuwe zuigers en cilinders opzetten.
Koppen opfrissen en kan er weer even tegen.
Wel interessant hoe er water in is gekomen. Waterdamp wellicht en condensatie in de cilinders.
Koppen opfrissen en kan er weer even tegen.
Wel interessant hoe er water in is gekomen. Waterdamp wellicht en condensatie in de cilinders.
Citroén rolls better than a Rolls!
Re: Water in cilinders
Ok, ik probeer vanavond het spruitstuk en de cilinderkoppen te verwijderen en zal dan wat foto's plaatsen.
Is dit wat er in eerste instantie moet gebeuren: https://www.youtube.com/watch?v=k1lR37yziTE ?
Er zat redelijk wat water in de cilinders. Ik schat in het totaal toch zo'n 25 ml. Ik hoop dat de schade zal meevallen.
Is dit wat er in eerste instantie moet gebeuren: https://www.youtube.com/watch?v=k1lR37yziTE ?
Er zat redelijk wat water in de cilinders. Ik schat in het totaal toch zo'n 25 ml. Ik hoop dat de schade zal meevallen.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Water in cilinders
Heb je de carterolie er al uit laten lopen?
Zo ja, zat daar ook water in?
En misschien de bakolie.....?
Zo ja, zat daar ook water in?
En misschien de bakolie.....?
Re: Water in cilinders
Alle olie werd ververst. De olie uit de carter zag er goed uit qua kleur.
Re: Water in cilinders
filmpje is redelijk. Zou niet de deksels met een schroevendraaier eraf wrikken dan beschadig je het pakkingsvlak. Als hij vast zit even met een hamersteel tikken dan gaat ie wel los. Die leek ook nog al roestig want de cylinder bleef aan de koop steken.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Water in cilinders
Ik heb de cilinders gemakkelijk los gekregen. Hierbij wat foto's. Ik ben benieuwd naar jullie bedenkingen































Re: Water in cilinders
mmm dat ziet er niet zo goed uit. je kan het heel goed schoonmaken en proberen.
Vooral kleppen goed geroest. maar zijn taai blokken.
Ook wel eens blok uit sloot gevist had daar maanden gelegen per ongeluk. Starten, mega roken, echt bizar. Daarna nog jaren gedraait.
Dat vocht is denk ik condens. Niet geisoleerde loods vermoed ik. Blok is dan bv na vorst periode ijs koud.
Als dan warm wordt, wordt blok zeiknat. Denk dat je uitlaat ook onder water staat. ook al eens gehad.
Vooral kleppen goed geroest. maar zijn taai blokken.
Ook wel eens blok uit sloot gevist had daar maanden gelegen per ongeluk. Starten, mega roken, echt bizar. Daarna nog jaren gedraait.
Dat vocht is denk ik condens. Niet geisoleerde loods vermoed ik. Blok is dan bv na vorst periode ijs koud.
Als dan warm wordt, wordt blok zeiknat. Denk dat je uitlaat ook onder water staat. ook al eens gehad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Water in cilinders
Nu ik jou uitleg lees, geloof ik ook dat wel dat het condens zou kunnen zijn. Niemand plaatst zijn wagen buiten zonder motorkap en bougies veronderstel ik…
Hoe kan ik alles het best proberen te reinigen? Moest het niet lukken wat moet ik dan zoal bestellen; de pakking, zuigers en cilinderkoppen?
Hoe kan ik alles het best proberen te reinigen? Moest het niet lukken wat moet ik dan zoal bestellen; de pakking, zuigers en cilinderkoppen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Re: Water in cilinders
Zou inderdaad condens kunnen zijn geweest.
Kwestie van schoonmaken en nieuwe pakkingen. Dan zou ik het nog wel aandurven. Alleen bkj de kleppen even spannend.
En ja de blokken kunnen tegen een stootje. Ooit een vastzittend blok vol gegoten met petroleum. Na halve dag weken kwam hij met de slinger los. Petroleum zat tegen het plafond. Maar na twee frisse bougies liep ze weer. En nog steeds. Waar ze niet tegen kunnen is roestgruis.
Dat dus goed wegnemen met wat diesel of iets in die geest. Goed spoelen en weken.
Kwestie van schoonmaken en nieuwe pakkingen. Dan zou ik het nog wel aandurven. Alleen bkj de kleppen even spannend.
En ja de blokken kunnen tegen een stootje. Ooit een vastzittend blok vol gegoten met petroleum. Na halve dag weken kwam hij met de slinger los. Petroleum zat tegen het plafond. Maar na twee frisse bougies liep ze weer. En nog steeds. Waar ze niet tegen kunnen is roestgruis.
Dat dus goed wegnemen met wat diesel of iets in die geest. Goed spoelen en weken.
Citroén rolls better than a Rolls!