Ik ben een "nieuw" eend rijder. Vroeger had de moeder van mijn eerste vriendinnetje een eend en ik heb er sinds die tijd altijd met een schuin oog naar gekeken.
Eergisteren mijn eend eindelijk aangeschaft. Ze zal onze Volvo 245 Turbo vergezellen. Het is een rode Club uit '87 in redelijke staat. Chassis isn goed, bodemplaten eveneens. Enkel de achterdeuren hebben wat roest onder de raam rubbers en zijn de spatborden aan vervanging toe.
Ik heb nog wat vraagjes, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen

De koppeling is voor mijn gevoel slecht. Vooral in de 1ste versnelling moet je heel voorzichtig zijn, anders rijdt je echt bokkend weg. Is dit een bekend probleem en te verhelpen met vervangen van de koppeling en drukgroep?
De motor sputtert een beetje bij lage toeren. Auto heeft de laatste jaren weinig gereden. Bougies, ontsteking, contactpunten etc. zijn vrij nieuw. Kwestie van revisie setje voor de carburateur en alles schoonmaken?
Als ik de olie dop open maken tijdens lopen, dan klappert hij nogal door overdruk in het carter. Ik lees dat deze wel eens moeten worden vervangen. Zou het hiermee opgelost zijn?
Het schakelen in de laatste versnellingen gaat soms schokkend. Speling in de bak?
Verder, mijn eend loopt ruim 120 km/h op de teller. Kan ik hiermee concluderen dat de motor nog redelijk is? De overdruk in het carter deed me in eerste instantie anders vermoeden.
Hoor graag jullie antwoorden.
Groeten,
Marc