Pagina 1 van 2
"Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: vr 21 jun, 2019 21:11
door marc-f
Beste allen,
Ik ben een "nieuw" eend rijder. Vroeger had de moeder van mijn eerste vriendinnetje een eend en ik heb er sinds die tijd altijd met een schuin oog naar gekeken.
Eergisteren mijn eend eindelijk aangeschaft. Ze zal onze Volvo 245 Turbo vergezellen. Het is een rode Club uit '87 in redelijke staat. Chassis isn goed, bodemplaten eveneens. Enkel de achterdeuren hebben wat roest onder de raam rubbers en zijn de spatborden aan vervanging toe.
Ik heb nog wat vraagjes, hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen
De koppeling is voor mijn gevoel slecht. Vooral in de 1ste versnelling moet je heel voorzichtig zijn, anders rijdt je echt bokkend weg. Is dit een bekend probleem en te verhelpen met vervangen van de koppeling en drukgroep?
De motor sputtert een beetje bij lage toeren. Auto heeft de laatste jaren weinig gereden. Bougies, ontsteking, contactpunten etc. zijn vrij nieuw. Kwestie van revisie setje voor de carburateur en alles schoonmaken?
Als ik de olie dop open maken tijdens lopen, dan klappert hij nogal door overdruk in het carter. Ik lees dat deze wel eens moeten worden vervangen. Zou het hiermee opgelost zijn?
Het schakelen in de laatste versnellingen gaat soms schokkend. Speling in de bak?
Verder, mijn eend loopt ruim 120 km/h op de teller. Kan ik hiermee concluderen dat de motor nog redelijk is? De overdruk in het carter deed me in eerste instantie anders vermoeden.
Hoor graag jullie antwoorden.
Groeten,
Marc
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 08:30
door Geert
Als de eend schokkend wegrijd kan het inderdaad de koppeling zijn, maar omdat je hem pas hebt aangeschaft weet je niet hoe dat ontstaan is.
Dus zou het een goed idee zijn om de koppeling eens na te zien.begin eens met te controleren of het koppelingspedaal goed is afgesteld.
Maar ik lees ook dat de motor nogal sputtert, kan het een niet met het ander te maken hebben?
Overdruk in het carter ??? Dan moet jouw motor lekken als een vergiet . In het carter hoort een onderdruk te zijn.
Zoek even op het forum, daar zijn verschillende topics over gepost.
Maak nooit de olievulpijp open bij lopende motor ! Hierdoor kan de olie omhoog komen en door de hele motorruimte verspreid raken, en maak dat dan maar weer eens een keer schoon.
Het klapperen zal het rubbertje in de olievulpijp wel zijn, dat z'n werk doet.
Heb jij de bougies et. pas vervangen, of de vorige eigenaar ? Hoe weet je dat ze praktisch nieuw zijn ?
Carburateur goed schoonmaken kan de oplossing zijn, doen en kijken wat het resultaat is .
Wat de versnellingsbak betreft wie zal het zeggen, hoe voelt het aan ?
Kijk eens onder de motorkap of alles vast zit wat vast moet zitten, als je denkt dat ie los ligt.
. Ik denk echter dat het aan de bak zelf ligt.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 13:06
door Thijs
Volgens mij moet je eerst eens beginnen met gewoon totaal onderhoud uit te voeren.
Daarna kun je er pas iets zinnigs over zeggen.
Kan zijn dat de koppeling vet is.
Olievulpijp niet openen met draaiende motor.
De onderdruk meet je via de opening van de peilstok.
Dat staat hier op het forum wel beschreven.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 17:36
door André Post
Controleer ook even de voorste motorsteunen.
Zijn wel eens stuk/gescheurd/los.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 19:49
door marc-f
Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wat mee!
Ik ben zeer zeker van plan om op korte termijn een grote beurt te geven aan de auto.
Hierbij wil ik olie, filters, etc. vervangen. De bougies, kabels, contactpunten en bobine zijn nu 2 jaar oud. Hier is een rekening van beschikbaar.
Wat ik bedoel met de koppeling/ versnellingsbak; als ik weg rij schokt soms de hele auto. Gebeurt echter niet altijd. De motorsteun en bakrubbers zijn nog allemaal heel. De versnellingbak voelt verder goed aan, geen gekke geluiden. Enkel wat zingen bij afremmen in zijn 2, dat deed de eend van de garage waar ik was voor aankoop advies echter ook.
Ik heb ook het luchtfilterhuis open gehad, hier zat geen olie in. De motor is ook verder keurig droog, enkel wat zweten onder het carter.
Inmiddels in 3 dagen zo'n 400 kilometer gereden. Wat valt me op?
Positief: De eend rijdt goed, is vrij snel (voor een eend), verbruikt tot nu toe geen olie.
Aanvullend vandaag meegemaakte negatieve/ verbeterpunten: Met warme motor slecht starten en bij koude start een pufje rook (5 seconden). Iemand hier ervaring mee?
Groeten Marc
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 20:48
door deusjevo
Warme motor slecht starten is meestal slechte bobine.
Hoe start je hem eigenlijk met warme motor?
Normaal gesproken gaspedaal volledig indrukken en dan starten.
Dat pufje, tja?
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: za 22 jun, 2019 21:38
door AZL57
Zit bak en motor goed tegen elkaar aan geschroefd?
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: zo 23 jun, 2019 08:09
door RobM
Laatst een nieuwe koppeling geplaatst. Met de nieuwe is het erg lastig om smooth weg te rijden. Vraag hier op het forum gesteld en volgens de antwoorden hebben sommige merken koppelingplaten daar meer last van.
Omdat ik zeker wilde weten of er niet opnieuw een olielek was ontstaan waardoor de nieuwe plaat vet was heb ik de motor er nogmaals uit gehaald. Kurkdroog.
Gr Rob
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: zo 23 jun, 2019 08:17
door Geert
Ik heb eens een bedrijfswagen van mijn toenmalige baas meegekregen, kwam direct van de garage na een reparatie.
Voelde raar aan, bleek de versnellingsbak niet goed vastgezet te zijn.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: zo 23 jun, 2019 10:22
door verkuilm
Slecht starten bij warme motor, eerst de vlotter van de carbu afstellen op 18mm. klein klusje.
Klopt veel nieuwe koppelingen van slechte kwaliteit. Vooral eigen merk van de diverse 2cv tokos drama.
Al meerdere er weer uit moeten halen.
Voordat je iets doet inderdaad gewoon even 1000km rijden. Als eend weinig heeft gereden zeker doen.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: do 27 jun, 2019 08:46
door marc-f
Bedankt voor alle reacties en het meedenken!
Ik ben bij de Eendengarage in Eindhoven geweest. Even wat meer advies en expertise dan ik zelf heb.
Oordeel was op zich goed, er waren wel wat dingen die niet “klopten”. In augustus ga ik langs voor een complete check up. Een lijstje;
• Ontsteking stond niet goed Is inmiddels afgesteld
• Teveel toespoor op de voorwielen
• Schokdempers voor niet heel goed meer
• Olie vulpijp is nog maar net net, hier komt dus een vervangende op
• De koppeling was goed blijkbaar, volgens hem hebben veel eenden het probleem van “schokken met wegrijden in 1” en moet je daar aan wennen. Ligt aan imtatie koppeling.
Het ergste is dat er DOT4 in het LHM systeem zit. Hij remt nog goed, maar dit moet natuurlijk direct worden vervangen. We weten niet hoe lang het er al in zit natuurlijk. Dit is dus wel stom van de vorige eigenaar die hem bij een specialist (voor SAAB en Volvo) in onderhoud had. Wat zeggen jullie? Remolie wisselen of hele remsysteem vervangen? Kostbare bezigheid.
Gr,
Marc
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: do 27 jun, 2019 13:30
door Tom Duckpower
marc-f schreef: ↑do 27 jun, 2019 08:46Het ergste is dat er DOT4 in het LHM systeem zit. Hij remt nog goed, maar dit moet natuurlijk direct worden vervangen. We weten niet hoe lang het er al in zit natuurlijk. Dit is dus wel stom van de vorige eigenaar die hem bij een specialist (voor SAAB en Volvo) in onderhoud had. Wat zeggen jullie? Remolie wisselen of hele remsysteem vervangen? Kostbare bezigheid.
DOT4 is zowat voor alle auto's het standaard type remolie, dus dat zal bij een Zweedse specialist gewoon worden toegepast.
LHM kennen ze wellicht het bestaan niet eens van.
Advies van mij zou zijn iig alle rubbers in het systeem te vervangen.
Rubbers van eenden met DOT4 systeem (trommelremmen voor) hebben een andere samenstelling dan eenden met schijfremmen (LHM) voor.
Rubbers kunnen hierdoor uitzetten of vervormen en de doorgang van de remolie bemoeilijken of gaan lekken, met alle gevolgen van dien.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: do 27 jun, 2019 15:50
door marcopr
Van het remsysteem dient alleen alle rubber delen vervangen te worden. Alle metalen delen kunnen gespoeld worden in LHM. Eea vraagt iid tijd.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: do 27 jun, 2019 22:08
door Thijs
• Olie vulpijp is nog maar net net, hier komt dus een vervangende op
Laat je niks aanpraten.
In Eindhoven zit een garage die graag hun eigen probeersel wil verkopen.
Test eerst je eigen met een stuk doorzichtige slang met water er in, aangesloten op de peilstokopening.
Mocht de uitkomst niet goed zijn dan kun je de huidige reviseren.
Dit kan iedereen, ook zonder garage.
Diverse webshops/eendenboeren hebben hier een revisieset voor met nieuwe rubbers en een afsluitring.
Dit is goedkoper dan zo'n geval uit Eiindhoven en ziet er origineler uit.
Re: "Nieuw" eend rijder, wie beantwoord mijn vragen?
Geplaatst: vr 28 jun, 2019 07:54
door marc-f
Betreft vulpijp. Inderdaad, ze hadden zelf iets speciaals in de aanbieding. Maar de mijne kon nog net. Zal thuis eens nameten en anders een revisie set erop zetten.
Veiligheid voorop! Ik ga alle rubbers van het remsysteem vervangen/ reviseren. D.w.z. Remklauwen voor uit elkaar, trommels achter.
Zijn de volgende onderdeken ook nieuw benodigd?
- Hoofdremcilinder
- Remleidingen
Waarom deze vraag? Ik werk zelf bij een grote Nederlandse truck fabrikant op de afdeling ontwikkeling. Veel van rubbers etc. wat wij gebruiken wordt ingekocht bij leveranciers. Deze leveranciers gebruiken een bepaalde standaard. Bijv. voor Citroen wordt hetzelfde rubber gebruikt als Toyota. Nu zou je zeggen gezien Citroen de enige is die LHM gebruiken, dat de leveranciers daar geen speciale rubber samenstelling voor gaat ontwikkelen, maar een bestaande compound gebruikt die dus ook voor andere leveranciers wordt toegepast. Ofwel, DOT4 bestendig. Iemand hier ervaring mee of ooit onderzoek naar gedaan?
Ander dingetje, ontsteking is afgesteld bij een Citroen specialist.
Nu was dit van te voren ook al, maar ben er nu extra op gaan letten. Koude start ploft hij een paar keer af en toe. Als (vooral met koude motor) je bij lage toeren optrekt, bijv. bij een stoplicht dan doet hij onderin vrij weinig. Hij sputtert en lijkt alsof hij te weinig brandstof krijgt. Lijkt mij een carburateur probleem, maar nu hebben de vrienden van de garage uit Eindhoven gezegd, niet uit elkaar halen als het niet kapot is. Ik zal de carburateur eens afstellen dit weekend, want met hoge toeren trekt hij goed. Mocht dit niet baten lijkt een revisie set een goed alternatief. Lijkt toch een carburateur/ brandstof probleem.
De onderhoudsset is besteld en onderweg, eerst maar eens een grote beurt. Inmiddels 700 km gereden in een week.
Gr,
Marc