Benzinepomp probleem
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Benzinepomp probleem
Wat zijn de symptomen van een defecte benzinepomp? Dat lijkt een domme vraag, dan pompt hij niet of niet goed. Maar ik stel de vraag om de volgende reden.
Mijn Dyane-6 uit 1983 start en rijdt uitstekend (mede door 123 ontsteking). Maar als hij een paar dagen stil gestaan heeft dan start hij voor geen meter. Ik krijg hem dan alleen aan de gang met een spuitbusje propaan dat ik in het luchtfilter richting carb spuit. Hij start dan een paar dagen weer na 1-2 toeren als de motor weer gelopen heeft.
Kennelijk zit er een klep in de pomp die de benzineleiding naar de carb sluit als de motor niet draait. Is er een defect in de pomp te bedenken waar door de benzine in omgekeerde richting weer naar de tank stroomt? Zo ja dan kan ik maar beter de hele pomp vervangen. Als het alleen een kwestie van vuil is dat in de klep in de pomp zit dan kan de pomp gewoon schoon gemaakt worden.
Ik zelf heb een leeftijd van midden 70 dus ik kruip niet meer zo makkelijk onder de auto. Als het een kwestie van schoonmaken is dan kan mijn garage bij mij om de hoek dat doen. Als het een defecte pomp is moet ik eerst naar een eendenboer, dat is een uur rijden. Ik wil dus gelijk naar het goede bedrijf rijden.
Mijn Dyane-6 uit 1983 start en rijdt uitstekend (mede door 123 ontsteking). Maar als hij een paar dagen stil gestaan heeft dan start hij voor geen meter. Ik krijg hem dan alleen aan de gang met een spuitbusje propaan dat ik in het luchtfilter richting carb spuit. Hij start dan een paar dagen weer na 1-2 toeren als de motor weer gelopen heeft.
Kennelijk zit er een klep in de pomp die de benzineleiding naar de carb sluit als de motor niet draait. Is er een defect in de pomp te bedenken waar door de benzine in omgekeerde richting weer naar de tank stroomt? Zo ja dan kan ik maar beter de hele pomp vervangen. Als het alleen een kwestie van vuil is dat in de klep in de pomp zit dan kan de pomp gewoon schoon gemaakt worden.
Ik zelf heb een leeftijd van midden 70 dus ik kruip niet meer zo makkelijk onder de auto. Als het een kwestie van schoonmaken is dan kan mijn garage bij mij om de hoek dat doen. Als het een defecte pomp is moet ik eerst naar een eendenboer, dat is een uur rijden. Ik wil dus gelijk naar het goede bedrijf rijden.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Benzinepomp probleem
Ik heb hier 2 oude benzine pompen.
Het plan was 1 er van op te knappen met een nieuw membraan.
Van beide blijven die terugslag klepjes lekken, wat ik ook probeer met schoonmaken en doorblazen met perslucht.
Mijn advies, plaats een nieuwe.
Het plan was 1 er van op te knappen met een nieuw membraan.
Van beide blijven die terugslag klepjes lekken, wat ik ook probeer met schoonmaken en doorblazen met perslucht.
Mijn advies, plaats een nieuwe.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Benzinepomp probleem
Bedankt voor je advies! Ik lees in het Haynes boek dat er 2 types benzinepompen zijn, de Guiot en de SEV-Marchal. Zijn die uitwisselbaar? En zo nee weet iemand welke van de twee in een Dyane-6 van 1983 gebruikt werden?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Benzinepomp probleem
De pomp die nu algemeen aangeboden wordt voor een 2CV6 zal zeker ook in jouw Dyane passen.
De pomp op de oudere motoren, 18PK enzo, is anders, zit ook aan de andere zijde op het blok en heeft de ingang aan de zijkant ipv de onderzijde.
De pomp op de oudere motoren, 18PK enzo, is anders, zit ook aan de andere zijde op het blok en heeft de ingang aan de zijkant ipv de onderzijde.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Benzinepomp probleem
Snelste klap is een terugslagklapje in de slang voor de pomp plaatsen, anders een nieuwe Valeo pomp plaatsen.
Reviseren van je oude pomp is alleen mogelijk als het echt een oude Guiot of SEV pomp is. (voor de andere zijn of geen losse onderdelen te krijgen of ze zijn aan elkaar geklonken).
Reviseren van je oude pomp is alleen mogelijk als het echt een oude Guiot of SEV pomp is. (voor de andere zijn of geen losse onderdelen te krijgen of ze zijn aan elkaar geklonken).
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Benzinepomp probleem
Een uur rijden?
Je kan even langs gaan bij garage Millenaar, is bijna om de hoek in Den Hoorn
https://www.detelefoongids.nl/autohande ... 61983/5-1/
Ze hebben daar nog een zwak voor Dyane’s ook
Je kan even langs gaan bij garage Millenaar, is bijna om de hoek in Den Hoorn
https://www.detelefoongids.nl/autohande ... 61983/5-1/
Ze hebben daar nog een zwak voor Dyane’s ook
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Benzinepomp probleem
Re deusjevo
Tja, maar ik woon in Frankrijk.......
Tja, maar ik woon in Frankrijk.......
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Re: Benzinepomp probleem
Dan loop eens binnen bij een dorpsgarage, je staat er soms versteld van wat die hebben liggen..
diverse Citroens, wat anders.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Benzinepomp probleem
Ahh. er staat Voorburg in je profiel
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Benzinepomp probleem
Moet natuurlijk Avantbourg zijn!
Ik had dezelfde gedachte als jij Erik. Piet Millenaar! Maar zo eenvoudig is het dus niet.
Zo’n terugslagklepje waar Engbo het over heeft is dan een eenvoudige oplossing.
Ik had dezelfde gedachte als jij Erik. Piet Millenaar! Maar zo eenvoudig is het dus niet.
Zo’n terugslagklepje waar Engbo het over heeft is dan een eenvoudige oplossing.
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Benzinepomp probleem
Ik heb bij MCDH in Frankrijk een nieuwe pomp besteld. Zodra ik die in huis heb gaat die er in.
Ik ben niet zo'n voorstander van alternatieven zoals terugloop klepjes. Gelijk het goede spul er in!
Ik ben niet zo'n voorstander van alternatieven zoals terugloop klepjes. Gelijk het goede spul er in!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Benzinepomp probleem
Op zich ben ik het met je eens alleen na het plaatsen van een nieuwe Valeo pomp was het probleem weg om na een paar maanden weer terug te komen...