volt meter niet uit rode gedeelte

Gesloten
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

volt meter niet uit rode gedeelte

Bericht door Ramon » ma 24 jan, 2005 06:56

mijn voltmeter komt niet uit het rode gedeelte, nu heb ik laats een goed werkende dynamo gemonteerd en mijn spannings regelaar werkt ook goed, (getest met andere regelaar zelde resultaat)
de snaar staat strak genoeg, dus wat kan dit zij mensen.


wat kan er nog meer kapot zijn aan de dynamo dan de koolborstels.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 24 jan, 2005 08:14

De veldwikkelingen in de dynamo ( er zijn er twee) kunnen onderbroken zijn.
Als er een diode kapot is wordt de laadspanning ook gedrukt.
Ook moet je op de EXC. aansluiting op de dynamo (de dunne draad) met contact aan, met een proeflampje 12 volt + meten. Koppel de draad met meten wel even los.
Heb je al met een multimeter de werkelijke laadspanning gemeten ??
Als deze goed is ( tussen 12,8 en 14,5 volt) kan het zijn , dat de massa aansluiting van je metertje op het dashbord slecht is, of de weerstand in de meter verandert is ( zgn kopersluiting).

Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op do 10 feb, 2005 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 24 jan, 2005 23:18

pas heb ik alles nagekeken, omdat toen ook mijn dynamo stuk was dus het licht niet aan de rest het moet aan de dynamo liggen, ik ga maar eens een setje koolborstels halen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 25 jan, 2005 00:11

Gaat het toevallig over die dynamo die je professioneel gereinigd hebt??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 25 jan, 2005 00:12

nee nee over de vervanger ervan, die gereinigde ga ik nou weer fixen denk ik

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 25 jan, 2005 00:18

Ok, dat verklaart een hoop. Wat moet er aan die andere gebeuren dan (de gereinigde dus)?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 25 jan, 2005 15:59

waaren de koolborstels.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 9 feb, 2005 15:41

Ik heb verdulleme nu precies hetzelfde. Bovendien werken de ruitenwissers erg erg traag en morgen gaat het regenen!
Al een nieuw stekkertje op dat dunne draadje van / naar de dynamo gezet omdat het eerste exemplaar naar mijn idee te los zat. Als ik die vaster aandrukte dan liep de motor gelijk een stuk minder hard.
Vandaag ook al een andere zekering er in omdat het metalen deeltje er in er wel uit zag als een wokkel maar niet gebroken was. Voor de zekerheid dus. Maar nee hoor, nog steeds geen spanningsopbouw volgens het metertje.
De electronische spanningsregelaar is twee jaar oud, die mag dan toch niet weer kaduk zijn toch?
Gezeur. :roll: :evil:

Eens kijken of ik er met de publicatie spanningsregelaar op deze site uit kan komen. Of heeft iemand nog tips?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 10 feb, 2005 02:43

Hanzzl schreef:De electronische spanningsregelaar is twee jaar oud, die mag dan toch niet weer kaduk zijn toch?
Ik heb er een gehad die na 3 weken een spanning van 27 volt (bij veel toeren) af gaf, dus het zou kunnen (ik heb dus geen spanningsmeter, anders was m'n oude accu nu nog in leven). Gewoon ff met een multimeter op de twee accupolen en ff aan de gas hendel trekken, dan weet je zeker. Als de spanning dan wat omhoog gaat (maar dus niet boven de 14.5) is de accuspanning tenminste in orde en weet je dus dat het aan het metertje licht.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 10 feb, 2005 10:56

Nou, het was dus niet de spanningsregelaar. Dat had ik helemaal niet moeten noemen omdat de syptomen er niks mee te maken hadden.

Ik melde dat als ik het deel van de dynamo waar dat kleine stekkertje op zit (de EX) vaster aandrukte dat de motor hoorbaar meer moeite moest doen. Er werd dan ook weer opgeladen.

Dus dat deel maar eens opengeschroefd op een reserve-dynamo die ik had liggen. Twee kleine boutjes door een plastic plaatje, beetje vaalwit van kleur. Er achter zat een meganisme dat twee staafjes naar buiten duwt, in de dynamo komen de staafjes tegen een spoel aan. Er zitten ook twee stroomdraadjes aan gesoldeerd. Je haalt het geheel uit de dynamo door het in een hoek te draaien en naar buiten te trekken.

Mijn dynamo's zijn van Joegoslavische makelij. Niet de Franse Dusiliers die in Haynes en de (gedrukte) Vraagbaak worden beschreven. Ook op dit forum is niet beschreven hoe deze versie er uit ziet. Toch denk ik dat die staafjes de beruchte koolborsteltjes kunnen zijn. Alleen kan ik dat dus nergens terugvinden.

De (waarschijnlijk dus) borsteltjes van de dynamo in de eend waren een stuk kleiner (=afgesleten) dan de staafjes uit de reserve-dynamo. Er zat ook inderdaad een boel zwart poeder op, koolstof? Die laatste zitten nu in de eend, hele gevalletje overgezet, stekkertje EX er weer aan en wat denk je ... probleem opgelost! 10 minutjes werk. :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 10 feb, 2005 14:23

Hanzzl schreef:Nou, het was dus niet de spanningsregelaar. Dat had ik helemaal niet moeten noemen omdat de syptomen er niks mee te maken hadden. :D
Inderdaat de koolborstels :D

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 10 feb, 2005 16:34

Weer wat wijzer geworden! :D :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gesloten