volt meter niet uit rode gedeelte
volt meter niet uit rode gedeelte
mijn voltmeter komt niet uit het rode gedeelte, nu heb ik laats een goed werkende dynamo gemonteerd en mijn spannings regelaar werkt ook goed, (getest met andere regelaar zelde resultaat)
de snaar staat strak genoeg, dus wat kan dit zij mensen.
wat kan er nog meer kapot zijn aan de dynamo dan de koolborstels.
de snaar staat strak genoeg, dus wat kan dit zij mensen.
wat kan er nog meer kapot zijn aan de dynamo dan de koolborstels.
-
- Super eendkenner
- Berichten: 332
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
De veldwikkelingen in de dynamo ( er zijn er twee) kunnen onderbroken zijn.
Als er een diode kapot is wordt de laadspanning ook gedrukt.
Ook moet je op de EXC. aansluiting op de dynamo (de dunne draad) met contact aan, met een proeflampje 12 volt + meten. Koppel de draad met meten wel even los.
Heb je al met een multimeter de werkelijke laadspanning gemeten ??
Als deze goed is ( tussen 12,8 en 14,5 volt) kan het zijn , dat de massa aansluiting van je metertje op het dashbord slecht is, of de weerstand in de meter verandert is ( zgn kopersluiting).
Daffy
Als er een diode kapot is wordt de laadspanning ook gedrukt.
Ook moet je op de EXC. aansluiting op de dynamo (de dunne draad) met contact aan, met een proeflampje 12 volt + meten. Koppel de draad met meten wel even los.
Heb je al met een multimeter de werkelijke laadspanning gemeten ??
Als deze goed is ( tussen 12,8 en 14,5 volt) kan het zijn , dat de massa aansluiting van je metertje op het dashbord slecht is, of de weerstand in de meter verandert is ( zgn kopersluiting).
Daffy
Laatst gewijzigd door Daffy op do 10 feb, 2005 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Ik heb verdulleme nu precies hetzelfde. Bovendien werken de ruitenwissers erg erg traag en morgen gaat het regenen!
Al een nieuw stekkertje op dat dunne draadje van / naar de dynamo gezet omdat het eerste exemplaar naar mijn idee te los zat. Als ik die vaster aandrukte dan liep de motor gelijk een stuk minder hard.
Vandaag ook al een andere zekering er in omdat het metalen deeltje er in er wel uit zag als een wokkel maar niet gebroken was. Voor de zekerheid dus. Maar nee hoor, nog steeds geen spanningsopbouw volgens het metertje.
De electronische spanningsregelaar is twee jaar oud, die mag dan toch niet weer kaduk zijn toch?
Gezeur.
Eens kijken of ik er met de publicatie spanningsregelaar op deze site uit kan komen. Of heeft iemand nog tips?
Al een nieuw stekkertje op dat dunne draadje van / naar de dynamo gezet omdat het eerste exemplaar naar mijn idee te los zat. Als ik die vaster aandrukte dan liep de motor gelijk een stuk minder hard.
Vandaag ook al een andere zekering er in omdat het metalen deeltje er in er wel uit zag als een wokkel maar niet gebroken was. Voor de zekerheid dus. Maar nee hoor, nog steeds geen spanningsopbouw volgens het metertje.
De electronische spanningsregelaar is twee jaar oud, die mag dan toch niet weer kaduk zijn toch?
Gezeur.
Eens kijken of ik er met de publicatie spanningsregelaar op deze site uit kan komen. Of heeft iemand nog tips?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ik heb er een gehad die na 3 weken een spanning van 27 volt (bij veel toeren) af gaf, dus het zou kunnen (ik heb dus geen spanningsmeter, anders was m'n oude accu nu nog in leven). Gewoon ff met een multimeter op de twee accupolen en ff aan de gas hendel trekken, dan weet je zeker. Als de spanning dan wat omhoog gaat (maar dus niet boven de 14.5) is de accuspanning tenminste in orde en weet je dus dat het aan het metertje licht.Hanzzl schreef:De electronische spanningsregelaar is twee jaar oud, die mag dan toch niet weer kaduk zijn toch?
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Nou, het was dus niet de spanningsregelaar. Dat had ik helemaal niet moeten noemen omdat de syptomen er niks mee te maken hadden.
Ik melde dat als ik het deel van de dynamo waar dat kleine stekkertje op zit (de EX) vaster aandrukte dat de motor hoorbaar meer moeite moest doen. Er werd dan ook weer opgeladen.
Dus dat deel maar eens opengeschroefd op een reserve-dynamo die ik had liggen. Twee kleine boutjes door een plastic plaatje, beetje vaalwit van kleur. Er achter zat een meganisme dat twee staafjes naar buiten duwt, in de dynamo komen de staafjes tegen een spoel aan. Er zitten ook twee stroomdraadjes aan gesoldeerd. Je haalt het geheel uit de dynamo door het in een hoek te draaien en naar buiten te trekken.
Mijn dynamo's zijn van Joegoslavische makelij. Niet de Franse Dusiliers die in Haynes en de (gedrukte) Vraagbaak worden beschreven. Ook op dit forum is niet beschreven hoe deze versie er uit ziet. Toch denk ik dat die staafjes de beruchte koolborsteltjes kunnen zijn. Alleen kan ik dat dus nergens terugvinden.
De (waarschijnlijk dus) borsteltjes van de dynamo in de eend waren een stuk kleiner (=afgesleten) dan de staafjes uit de reserve-dynamo. Er zat ook inderdaad een boel zwart poeder op, koolstof? Die laatste zitten nu in de eend, hele gevalletje overgezet, stekkertje EX er weer aan en wat denk je ... probleem opgelost! 10 minutjes werk.
Ik melde dat als ik het deel van de dynamo waar dat kleine stekkertje op zit (de EX) vaster aandrukte dat de motor hoorbaar meer moeite moest doen. Er werd dan ook weer opgeladen.
Dus dat deel maar eens opengeschroefd op een reserve-dynamo die ik had liggen. Twee kleine boutjes door een plastic plaatje, beetje vaalwit van kleur. Er achter zat een meganisme dat twee staafjes naar buiten duwt, in de dynamo komen de staafjes tegen een spoel aan. Er zitten ook twee stroomdraadjes aan gesoldeerd. Je haalt het geheel uit de dynamo door het in een hoek te draaien en naar buiten te trekken.
Mijn dynamo's zijn van Joegoslavische makelij. Niet de Franse Dusiliers die in Haynes en de (gedrukte) Vraagbaak worden beschreven. Ook op dit forum is niet beschreven hoe deze versie er uit ziet. Toch denk ik dat die staafjes de beruchte koolborsteltjes kunnen zijn. Alleen kan ik dat dus nergens terugvinden.
De (waarschijnlijk dus) borsteltjes van de dynamo in de eend waren een stuk kleiner (=afgesleten) dan de staafjes uit de reserve-dynamo. Er zat ook inderdaad een boel zwart poeder op, koolstof? Die laatste zitten nu in de eend, hele gevalletje overgezet, stekkertje EX er weer aan en wat denk je ... probleem opgelost! 10 minutjes werk.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985