Geen Eendje, maar een Méhari
Geplaatst: zo 22 dec, 2019 18:08
Allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben Teake en woon in Zwolle.
Ik ben sinds 1973 al Citrofiel en heb de nodige modellen gehad van Eend tot Cactus, in 1993 had ik de leukste Citroën gekocht die er bestaat..., mijn (eerste) Mehari!
En die heb ik na een grondige restauratie zo'n 15 jaar gehad.
Door een combinatie van tijd en ruimtegebrek (oorzaak: teveel hobby's) had ik deze in 2009 verkocht, een mens doet soms domme dingen
Maar sinds november dit jaar heb ik weer een Mehari!
Een Spaanse Schone van 43 lente's jong (1976) uit Cordoba (Andalusié).
Een keihard chassis, bijna puntgave subframe's maar door de inwerking van 43 jaar Spaanse zon ook een keiharde carrosserie, het kunststof brak al af als je er naar wees.
Geen eer meer aan te behalen, dat wordt een ritje naar Belgié (of Cassis) voor een nieuwe carrosserie met het voordeel dat je zelf de kleur kunt bepalen zonder te schilderen.
De motor heb ik nog niet horen lopen, maar heb er alle vertrouwen in, zuigers en cilinders zien er héél mooi uit.
Gezien de historie van het voertuig heb ik goede hoop dat de originele kilometerteller er nog in zit met 51000 km!
Na een kleine vier weken demonteren, schuren, schoonmaken en schilderen ben ik vanaf eergisteren weer bezig met de opbouw en dat gaat tot nu toe voorspoedig.
Buiten de nodige dolgedraaide bouten en moeren ben ik weinig tegenvallers tegen gekomen.
Eén van de dolgedraaide onderdelen was de carterplug, deze was er ooit met een dot kit in het carter gedrukt, leek me geen goede oplossing en ook lastig bij het olie verversen...
Daarvoor heb ik een overmaat plug van 17 mm gekocht en met een zelfde maat draadtap heb ik mooi nieuw draad in het licht metalen carter getapt, eigenlijk een werkje van niks en de plug past weer perfect!
Ik moet een set van 6 pluggen kopen, als er nog meer leden zijn met een dolgedraaid carterplug dan kunnen die zich melden...!
Morgen de overall maar weer aan en het blok weer voorzien van de keurig zwart gespoten koelbeplating en vervolgens kan hij weer ingebouwd worden.
Voor het blok heb ik de uitgebreide pakking set gekocht in Zutphen en ik heb de olievulpijp open geslepen, gereinigd (wat een bagger komt daaruit!) en voorzien van nieuwe rubber onderdelen (revisie set ook uit Zutphen).
Hopelijk hou ik zo de komende jaren een mooi droog blokje.
Ik ben sinds 1973 al Citrofiel en heb de nodige modellen gehad van Eend tot Cactus, in 1993 had ik de leukste Citroën gekocht die er bestaat..., mijn (eerste) Mehari!
En die heb ik na een grondige restauratie zo'n 15 jaar gehad.
Door een combinatie van tijd en ruimtegebrek (oorzaak: teveel hobby's) had ik deze in 2009 verkocht, een mens doet soms domme dingen
Maar sinds november dit jaar heb ik weer een Mehari!
Een Spaanse Schone van 43 lente's jong (1976) uit Cordoba (Andalusié).
Een keihard chassis, bijna puntgave subframe's maar door de inwerking van 43 jaar Spaanse zon ook een keiharde carrosserie, het kunststof brak al af als je er naar wees.
Geen eer meer aan te behalen, dat wordt een ritje naar Belgié (of Cassis) voor een nieuwe carrosserie met het voordeel dat je zelf de kleur kunt bepalen zonder te schilderen.
De motor heb ik nog niet horen lopen, maar heb er alle vertrouwen in, zuigers en cilinders zien er héél mooi uit.
Gezien de historie van het voertuig heb ik goede hoop dat de originele kilometerteller er nog in zit met 51000 km!
Na een kleine vier weken demonteren, schuren, schoonmaken en schilderen ben ik vanaf eergisteren weer bezig met de opbouw en dat gaat tot nu toe voorspoedig.
Buiten de nodige dolgedraaide bouten en moeren ben ik weinig tegenvallers tegen gekomen.
Eén van de dolgedraaide onderdelen was de carterplug, deze was er ooit met een dot kit in het carter gedrukt, leek me geen goede oplossing en ook lastig bij het olie verversen...
Daarvoor heb ik een overmaat plug van 17 mm gekocht en met een zelfde maat draadtap heb ik mooi nieuw draad in het licht metalen carter getapt, eigenlijk een werkje van niks en de plug past weer perfect!
Ik moet een set van 6 pluggen kopen, als er nog meer leden zijn met een dolgedraaid carterplug dan kunnen die zich melden...!
Morgen de overall maar weer aan en het blok weer voorzien van de keurig zwart gespoten koelbeplating en vervolgens kan hij weer ingebouwd worden.
Voor het blok heb ik de uitgebreide pakking set gekocht in Zutphen en ik heb de olievulpijp open geslepen, gereinigd (wat een bagger komt daaruit!) en voorzien van nieuwe rubber onderdelen (revisie set ook uit Zutphen).
Hopelijk hou ik zo de komende jaren een mooi droog blokje.