Op vakantie (Tips)

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Gesloten
Gast

Op vakantie (Tips)

Bericht door Gast » ma 5 mei, 2003 14:57

Ik start even een nieuw item hoewel het aansluit op de vraag wat mee te nemen op vakantie.
Ik kom heel vaak eendrijders tegen die het niet aandurven verre vakanties te ondernemen met een Eend. Ikzelf ben die angst al lang te boven en jakker heel Europa af.
Na vorig jaar 5000 km door de VS en Canada gereden te hebben weet ik het zeker: naar Zuid Afrika en Australie gaat de Eend ook mee.

Ik wil de twijfelaars aanmoedigen wel op pad te gaan met hun Eend. Het echte onthaasten en de zeer vele enthousiaste reacties van mensen maken iedere vakantie met een Eend tot iets geweldigs. Bovendien de WereldMeeting in Italie zou je toch ook niet willen missen?

Het is eigenlijk heel eenvoudig:
1. Je zorgt ervoor dat je Eend volgens het boekje onderhouden is; (Vergeet aub niet om op tijd de remolie te verversen als je de bergen ingaat)
2. Je checkt voor de reis diverse onderdelen op slijtage want je gaat wel met een oude auto op stap.
3. Je neemt je vraagbaak en een standaard setje gereedschap mee. Ikzelf neem ook van bedrading, kroonsteenjes en tape mee.
4. Zorg voor een adres die per koerier onderdelen kan opsturen; (b.v. als je voorruit sneuvelt in Timboektoe).
5. Neem eventueel wat reserveonderdelen mee.

Met checken van diverse onderdelen bedoel ik het volgende. Veel onderdelen houden er echt niet ineens mee. Die slijten langzaam. Dat kan je zien aankomen en dus kun je problemen vermijden:
- Hoe is je uitlaat
- Hoe zijn je banden
- Hoe zijn de remblokken
- Bij olielekkage check de carteronderdruk en vervang zonodig de olievulpijp
- Stuur eens scherp naar links en rechts; werken je aandrijfassen nog lekker soepel?
- Hoe start ze bij hete motor? Start ze matig neem dan een reserve bobine mee.
- Hoe start ze als een tijdje heeft stilgestaan? Start ze matig check dan je brandstofpomp; vervang de bougiekabels
- Is de bedrading zo vastgezet dat er niets kan smelten; zijn er geen losse verbindingen
- Hoe zijn de koolborstels van je dynamo?
- Hoe is de V-snaar
- Is de oliekoeler goed schoon
- Loopt de koppelingskabel nog soepel.

Als reserveonderdelen neem ik mee:
- bobine
- Mijn oude onsteking voor als de 123-onsteking het begeeft
- Koppelingskabel
- ruitenwisser motor
- dynamo
- startmotor
- v-snaar

Oké en nu op naar de WereldMeeting in Italie :D

Gesloten