Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Geplaatst: za 14 mar, 2020 14:42
Ik dacht altijd dat je het koppelingspedaal juist wel moet intrappen bij het starten...
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".
Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?
Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?
Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...
Klopt mijn verhaal?
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".
Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?
Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?
Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...
Klopt mijn verhaal?