Pagina 1 van 1

stelnok achterrem

Geplaatst: wo 29 apr, 2020 20:38
door theoenmarion
Een van de stelnokkenmoer van de achterrem was behoorlijk rond!
Ik zag op een onderdelensite dat deze zijn te vervangen.
Dus vrijdagmiddag maar even nieuwe besteld, en vandaag kunnen monteren.
Dat ging erg gemakkelijk. Dus nu zijn de achterremmen weer eenvoudig bij te stellen.
Paar uurtjes werk!

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: zo 7 jun, 2020 12:35
door dimi_v
grootste "probleem" is volgens mij dat je een speciale dop 44 nodig hebt, ik had die niet in mijn verzameling. Bedankt voor de tip!

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: zo 7 jun, 2020 15:55
door RobertF
Je moet de borging van de moer terug tikken, slijpen of boren, zodat die vrij kan draaien en met het juiste gereedschap is het een fluitje van een cent :roll:
Goed gereedschap is het halve werk

Afbeelding
afbeelding maken

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: ma 8 jun, 2020 09:31
door RobM
Profi hoor. Ik heb daarvoor het hart uit een oude velg geslepen en aan de binnenkant van het centrale gat een moer gelast. M10 draadeind met vastgelaste moer: klaar

Gr Rob

Re: stelnok achterrem vervangen

Geplaatst: di 4 jun, 2024 16:45
door Frans Tollenaar
theoenmarion schreef: wo 29 apr, 2020 20:38 Een van de stelnokkenmoer van de achterrem was behoorlijk rond!
Ik zag op een onderdelensite dat deze zijn te vervangen.
Dus vrijdagmiddag maar even nieuwe besteld, en vandaag kunnen monteren.
Dat ging erg gemakkelijk. Dus nu zijn de achterremmen weer eenvoudig bij te stellen.
Paar uurtjes werk!
Hoe ga je precies te werk om de oude eruit te krijgen ? Van binnen of van buiten wegslijpen en dan de as er uit tikken ?

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: vr 14 jun, 2024 09:03
door Data58
Je boort aan de binnenkant bij de stelnok de verbinding door. Begin klein en uiteindelijk wat groter dan het asje dat naar achteren loopt.

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: vr 14 jun, 2024 09:42
door Raytheman
We hebben het toch hier over? Of gaat dit over de centrale grote moer maat 44?!?

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: ma 19 aug, 2024 23:44
door gewatte
Woensdag moet ik een achterrem maken die zeer warm wordt. Zou die stelnok los zitten of zijn de remcilinders niet voor LHM, die gaan dan zwellen en lekken. Een dik jaar terug zijn ze vernieuwd door een algemene garage.
Wordt dat nog gedaan, een remtrommel uitstoken om de olie uit dat gietijzer te krijgen of meteen nieuwe?

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: di 20 aug, 2024 10:10
door erictej
ik zou er gewoon een nieuwe opzetten.
wel eerst de lekkage oplossen natuurlijk

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: di 20 aug, 2024 23:12
door gewatte
Ben wat verder gaan zoeken; er wordt verkocht een dopsleutel 44 en evtl een spie voor het lager. Maar er bestaat ook een dopsleutel met demonteerbare spie en past precies in het gat zodat hij niet meteen wegkantelt.
In de citroën garage zag ik vroeger met een lange buis aan die moer of lager wringen, vastgeroest of zo.
Die met zijn velg omgebouwd tot trekker vind ik ook een tof idee. Vroeger met die Estafettes was dat ook zo'n geklungel, extra was dat je't nog moest leren.

Re: stelnok achterrem

Geplaatst: wo 21 aug, 2024 23:20
door gewatte
Ben bezig met een zwarte dop 43 aan te passen, de sw 44 heb ik al bereikt. De buitenste diameter moet een paar tiende kleiner. Morgen ff in de draaibank. Direct vond ik de 44 mm niet.
Na 1 jaar zou die rem toch niet meer mogen aanlopen, het R wiel zit veel losser. Wat zou er gaande zijn; het rempotje lijkt nog goed gevuld en heeft zelfs een controlelampje.. Of dat nog groen zag, morgen beter bekijken of is die lhm niet zo hittebestendig of een mix?
Ik weet dat er onozelaars zijn die 'n griptang op de flexibel zetten om het rempomje te vervangen, hierbij zou een iets ingetrapt rempedaal al voldoende zijn om geen lege leidingen te krijgen.
Morgen meer info(sorry voor het kapen van deze topic).