Michiel's Dyane
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Michiel's Dyane
Ik dacht,
ik zal mijn topic eens updaten. Kan ik het toch nergens meer vinden? Ik denk dat dat ergens in het archief van het forum beland is...
Kort maar krachtig:
Dit is mijn Dyane!
1977, iets dat op Bleu Myosotis lijkt (met de Franse slag!)
Gekocht met (1)23.351 km op de teller. Stand nu: +/- (1)59.000.
In 2003, in Du Puy (Dordogne, FR)
In 2004, iets dichter bij huis, in Beesd:
In 2005, in Kerkrade:
In 2007, andere autohobby in de vorm van de Fiat Panda deed zijn intrede (ondertussen heb ik een Panda, Marbella én Trans er ook nog bij )
En in Frankrijk: (Elzas)
In 2008: (Franse Ardennen)
In 2009: (Bretagne)
In 2010: (Loire)
In 2012: (Ardennen)
In 2014: (Oise)
In 2016 met trekhaak:
In 2018 de ruitjes achter getint om de degeneratie van de bekleding te verminderen:
Dan 2020!
ik zal mijn topic eens updaten. Kan ik het toch nergens meer vinden? Ik denk dat dat ergens in het archief van het forum beland is...
Kort maar krachtig:
Dit is mijn Dyane!
1977, iets dat op Bleu Myosotis lijkt (met de Franse slag!)
Gekocht met (1)23.351 km op de teller. Stand nu: +/- (1)59.000.
In 2003, in Du Puy (Dordogne, FR)
In 2004, iets dichter bij huis, in Beesd:
In 2005, in Kerkrade:
In 2007, andere autohobby in de vorm van de Fiat Panda deed zijn intrede (ondertussen heb ik een Panda, Marbella én Trans er ook nog bij )
En in Frankrijk: (Elzas)
In 2008: (Franse Ardennen)
In 2009: (Bretagne)
In 2010: (Loire)
In 2012: (Ardennen)
In 2014: (Oise)
In 2016 met trekhaak:
In 2018 de ruitjes achter getint om de degeneratie van de bekleding te verminderen:
Dan 2020!
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op vr 8 mei, 2020 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
Dit jaar heb ik besloten wat achterstallig onderhoud te doen.
Zo heb ik
* de kantelmessen en trekogen vervangen (want behoorlijk ingesleten!)
* Een nieuwe voetpakking onder de carburateur gezet, tesamen met nieuwe passende moeren (en een handige ringsleutel om ze ook vast te zetten)
* een terugslagklepje in de aanvoerslang van de benzine
* Na 16 jaar (en wie weet hoe lang ervoor?) maar eens een nieuw oliefilter geplaatst
* Olie ververst (uiteraard)
* nieuw rubber bij de vulhals van de tank (die was lek, ineens een deel de inhoud van de tank die ik natuurlijk net had gevuld op straat...)
* nieuw luchtfilter
* nieuwe spatlap
Het motortje is ook echt mooi droog nu. Enkele jaren terug al de olievulpijp vervangen voor een nieuwe die het wél goed doet.
nog op de to do list:
* nieuwe remolie (dat mag ook wel na 16 jaar of langer ) en remmen even stellen (dat is wel netjes volgens het schema gedaan, dat het niet lijkt of hij nooit onderhoud heeft gehad )
* koplampen afstellen (mogelijk een reflector vervangen, dat ding blijft een raar lichtbeeld geven)
* kleppen stellen (ook volgens onderhoudsschema)
In de toekomst:
revisie van het stuurhuis. Nu nog niet gek veel speling, maar je hoort de bronzen busjes soms wat 'klikken'.
Zo heb ik
* de kantelmessen en trekogen vervangen (want behoorlijk ingesleten!)
* Een nieuwe voetpakking onder de carburateur gezet, tesamen met nieuwe passende moeren (en een handige ringsleutel om ze ook vast te zetten)
* een terugslagklepje in de aanvoerslang van de benzine
* Na 16 jaar (en wie weet hoe lang ervoor?) maar eens een nieuw oliefilter geplaatst
* Olie ververst (uiteraard)
* nieuw rubber bij de vulhals van de tank (die was lek, ineens een deel de inhoud van de tank die ik natuurlijk net had gevuld op straat...)
* nieuw luchtfilter
* nieuwe spatlap
Het motortje is ook echt mooi droog nu. Enkele jaren terug al de olievulpijp vervangen voor een nieuwe die het wél goed doet.
nog op de to do list:
* nieuwe remolie (dat mag ook wel na 16 jaar of langer ) en remmen even stellen (dat is wel netjes volgens het schema gedaan, dat het niet lijkt of hij nooit onderhoud heeft gehad )
* koplampen afstellen (mogelijk een reflector vervangen, dat ding blijft een raar lichtbeeld geven)
* kleppen stellen (ook volgens onderhoudsschema)
In de toekomst:
revisie van het stuurhuis. Nu nog niet gek veel speling, maar je hoort de bronzen busjes soms wat 'klikken'.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Michiel's Dyane
Eigenlijk ga je gewoon het onderhoud uitvoering na een ietsje langere periode...
Over die stuurrevisie: kijk eens of er speling op de stuurkogels zit.
Die zijn simpel af te stellen.
Misschien is smeren van de stuurkogels ook geen overbodige luxe.
Over die stuurrevisie: kijk eens of er speling op de stuurkogels zit.
Die zijn simpel af te stellen.
Misschien is smeren van de stuurkogels ook geen overbodige luxe.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
Stuurkogels heb ik een paar jaar terug vervangen, voor exemplaren met smeernippel. Dat werkt goed. Daar zit ook echt geen speling in.
Je kunt de stuurarm naar het stuurhuis zit wat op en neer bewegen, dus er zit speling in die bronzen busjes.
Je kunt de stuurarm naar het stuurhuis zit wat op en neer bewegen, dus er zit speling in die bronzen busjes.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
In augustus vorig jaar vond een onverlaat het nodig de Dyane te beschadigen in een onhandige manoeuvre. Natuurlijk geen kaartje achtergelaten.
Vervolgens een lang traject in gegaan tbv. het waarborgfonds, maar helaas, die claim is uiteindelijk afgewezen.
Omdat goede achterspatborden echt schaars beginnen te worden heb ik besloten het scherm op te knappen.
Omdat het plaatwerk zo dun is, was het lassen van de scheuren als gevolg van de botsing geen optie. Allereerst heb ik het scherm heel voorzichtig uitgedeukt en gehermodelleerd, vervolgens een verstevingsstrip in de onderste rand aangebracht aan de binnenzijde van het spatbord. Deze is met carrosseriekit vastgezet aan het spatbord, waardoor de scheurtjes als het ware op z'n plek gehouden worden. Vervolgens de schuurmachine er opgezet en daarmee ook wat brokken plamuur (het scherm had in 2004 schade en dat is toen ook al eens hersteld) verwijderd, en vervolgens alles opnieuw strak gemaakt en gespoten.
Het nadeel is dat de auto in Frankrijk zo'n 25 jaar geleden met een onbekende kleur gespoten is, en die lak eigenlijk héél erg slecht is, waardoor het matchen van de kleur heel moeilijk is. Uiteindelijk dus maar een kleur gekozen die er zo dicht mogelijk bij kwam en daarmee het spatbord weer in één kleur weten te krijgen. Ik ben er best tevreden mee zo!
de schade in 2003:
een hersteld spatbord in 2009:
Een gedeukt en gekrast spatbord in 2019: (lastig te zien, maar het scherm zit tegen de velg aan)
en de gedane arbeid:
Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
Vervolgens een lang traject in gegaan tbv. het waarborgfonds, maar helaas, die claim is uiteindelijk afgewezen.
Omdat goede achterspatborden echt schaars beginnen te worden heb ik besloten het scherm op te knappen.
Omdat het plaatwerk zo dun is, was het lassen van de scheuren als gevolg van de botsing geen optie. Allereerst heb ik het scherm heel voorzichtig uitgedeukt en gehermodelleerd, vervolgens een verstevingsstrip in de onderste rand aangebracht aan de binnenzijde van het spatbord. Deze is met carrosseriekit vastgezet aan het spatbord, waardoor de scheurtjes als het ware op z'n plek gehouden worden. Vervolgens de schuurmachine er opgezet en daarmee ook wat brokken plamuur (het scherm had in 2004 schade en dat is toen ook al eens hersteld) verwijderd, en vervolgens alles opnieuw strak gemaakt en gespoten.
Het nadeel is dat de auto in Frankrijk zo'n 25 jaar geleden met een onbekende kleur gespoten is, en die lak eigenlijk héél erg slecht is, waardoor het matchen van de kleur heel moeilijk is. Uiteindelijk dus maar een kleur gekozen die er zo dicht mogelijk bij kwam en daarmee het spatbord weer in één kleur weten te krijgen. Ik ben er best tevreden mee zo!
de schade in 2003:
een hersteld spatbord in 2009:
Een gedeukt en gekrast spatbord in 2019: (lastig te zien, maar het scherm zit tegen de velg aan)
en de gedane arbeid:
Nu nog eens kijken of ik iemand kan vinden die voor niet al te veel geld de rest van de lak nog eens kan reanimeren...
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Michiel's Dyane
dat heb je héél netjes hersteld!!!
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
Raar lichtbeeld ook soms door goedkope "chinese" gloeilampen waarvan de gloeidraden niet goed gecentreerd zijn. Succes.
diverse Citroens, wat anders.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
Het groot onderhoud heb ik uiteindelijk vorig jaar laten uitvoeren bij een welbekende garagist in Noord-Holland. De fuseepennen waren helaas nu dusdanig versleten dat het met vet niet meer op te lossen was, dus die zijn vervangen. Ook heb ik de carburateur laten afstellen en laten voorzien van nieuwe pakkingen e.d. Het was een dure beurt, maar de auto rijdt er zóveel lekkerder door, dat was dus een goede investering!
Gisteren is de Dyane -eindelijk- weer uit de stalling gekomen. Nu het toch mooi weer is vandaag meteen de hardtop maar eens onder handen genomen. De lak was daarvan behoorlijk mat geworden en hier en daar ook weg, dus geheel goed opgeschuurd, ontvet en met lak geschikt voor polyester weer voorzien van een fris kleurtje. Die lak droogt als een malle, dus is nu al weer keurig opgedroogd.
de situatie voor:
tijdens:
en na:
en nu weer onder de pergola in de hoop dat er niet een vogel z'n behoefte op doet, want dan is die verse verf natuurlijk meteen weer weggebrand...
Gisteren is de Dyane -eindelijk- weer uit de stalling gekomen. Nu het toch mooi weer is vandaag meteen de hardtop maar eens onder handen genomen. De lak was daarvan behoorlijk mat geworden en hier en daar ook weg, dus geheel goed opgeschuurd, ontvet en met lak geschikt voor polyester weer voorzien van een fris kleurtje. Die lak droogt als een malle, dus is nu al weer keurig opgedroogd.
de situatie voor:
tijdens:
en na:
en nu weer onder de pergola in de hoop dat er niet een vogel z'n behoefte op doet, want dan is die verse verf natuurlijk meteen weer weggebrand...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Michiel's Dyane
Ziet er weer mooi fris uit Maar waarom ben je met een hardtop in het voorjaar / zomer gaan rijden?
met eendige groeten,
Re: Michiel's Dyane
Leuk verslag. Wel pech gehad dus. Mooie foto voor kasteel.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Re: Michiel's Dyane
Ziet er weer netjes uit. Voor het opfrissen van de rest van de lak heb ik goede ervaring met commandant 4, je polijst dan een heel dun laagje van de lak af. Werkt ook goed op spuitfoutjes en sinaasappelhuid.
Een vriend van mij heeft een groene eend waarvan de lak helemaal wit was uitgeslagen (hij werkte toen bij hoogovens ) en met wat commandant en een kwartiertje werk zag de motorkap er alweer stukken beter uit.
Een vriend van mij heeft een groene eend waarvan de lak helemaal wit was uitgeslagen (hij werkte toen bij hoogovens ) en met wat commandant en een kwartiertje werk zag de motorkap er alweer stukken beter uit.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
ik reed sowieso eigenlijk al nooit open, en aangezien ik in de periode voordat ik de hardtop had (2004-2014) al 2x een nieuw dak heb moeten monteren omdat het andere lek was leek me dit een betere optie...
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Michiel's Dyane
Vandaag heb ik de Dyane naar de poetser gebracht. Ik kreeg het zelf niet voor elkaar de matte lak weer toonbaar gemaakt en hier om de hoek zit iemand die dat als hobby doet, en ook de juiste middelen heeft.
Helaas was de lak toch niet meer zo goed op te halen als dat ik had gehoopt...
Volgend jaar dus de deuren en het rechter achterspatbord maar eens spuiten. Kunnen ze weer even vooruit.
De auto ziet er in ieder geval weer netjes uit.
Ook ben ik begonnen met het interieur, onlangs heb ik een nieuwe bekledingsset gekocht. De oude is helemaal verteerd en er vallen steeds meer gaten in. Neemt niet weg dat ik het niet weg gooi, het gaat in een luchtdichte tas en wordt netjes opgeborgen.
Meteen ook de gelegenheid genomen de stoelen iets te verstevigen: stoelbanden van een Panda 141 (1986-2003) passen er prima in. Nog steeds Frans comfort, maar iets meer ondersteuning!
Helaas was de lak toch niet meer zo goed op te halen als dat ik had gehoopt...
Volgend jaar dus de deuren en het rechter achterspatbord maar eens spuiten. Kunnen ze weer even vooruit.
De auto ziet er in ieder geval weer netjes uit.
Ook ben ik begonnen met het interieur, onlangs heb ik een nieuwe bekledingsset gekocht. De oude is helemaal verteerd en er vallen steeds meer gaten in. Neemt niet weg dat ik het niet weg gooi, het gaat in een luchtdichte tas en wordt netjes opgeborgen.
Meteen ook de gelegenheid genomen de stoelen iets te verstevigen: stoelbanden van een Panda 141 (1986-2003) passen er prima in. Nog steeds Frans comfort, maar iets meer ondersteuning!
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Michiel's Dyane
Ziet er niet verkeerd uit toch. Poetsen is een hele klus inderdaad
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504