Olie leiding vervangen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Olie leiding vervangen
De olie leiding die naar de cilinderkoppen gaat is lek. Heeft tegen de plaat van de koeltunnel geschuurd.
Om deze te vervangen moet het ventilator huis er af. weet iemand of dat kan zonder de koplamp beugel te verwijderen?
Mijn idee is om de motor met een krik te ondersteunen, de motorsteunen, motorkap vanger en bumper te verwijderen, het onderste gedeelte van de koelbeplating van de cilinders te verwijderen en dan het ventilator huis naar voren er uit halen.
Om deze te vervangen moet het ventilator huis er af. weet iemand of dat kan zonder de koplamp beugel te verwijderen?
Mijn idee is om de motor met een krik te ondersteunen, de motorsteunen, motorkap vanger en bumper te verwijderen, het onderste gedeelte van de koelbeplating van de cilinders te verwijderen en dan het ventilator huis naar voren er uit halen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
Als het al lukt, haal je je veel extra werk op de hals. Ik zou alles voor eraf halen dat je er goed bij kunt.
Mogelijk zou ik zelfs het blok gedemonteerd hebben om alles ook meteen goed schoon te spuiten. Om erbij te kunnen, moet je al veel demonteren.
Succes.
Mogelijk zou ik zelfs het blok gedemonteerd hebben om alles ook meteen goed schoon te spuiten. Om erbij te kunnen, moet je al veel demonteren.
Succes.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Olie leiding vervangen
Ik heb een wegenwacht reparatie van zo'n leiding gezien. Blank schuren op de defecte plek, blank ijzerdraad strak erom wikkelen en met de brander vast solderen.
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
Daar heb ik ook wel eens van gehoord, maar ik denk dat een nieuwe leiding toch beter is.
Is ook moeilijk bij te komen om de draad er om te wikkelen en te solderen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
De Wegenwacht repareert dat je door kunt. Hebben ze ook ooit bij een remleiding van Tom Duckpower gedaan. Wel met advies dit zo snel mogelijk te vervangen.
Als je alles los haalt, kun je ook meteen het blok een beurt geven en kleppen stellen.
Met jou sleutelervaring ben je in een een klaar toch.
Als je alles los haalt, kun je ook meteen het blok een beurt geven en kleppen stellen.
Met jou sleutelervaring ben je in een een klaar toch.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
De koplampsteun moet wel los om hem iets omhoog te tillen, maar de kabels kunnen blijven zitten. Gelukkig gingen de bouten goed los. Ik heb het wel eens anders mee gemaakt.
Na het verwijderen van het ventilatorhuis, werd ook duidelijk waarom de olieleiding is gaan lekken. Het pijpje van de remkoeling was aan één kant afgebroken waardoor deze naar binnen is gekomen en tegen de leiding aan kwam. Dus even gelast.
Daarna de nieuwe olieleiding gemonteerd, en toen ging het mis. De linker cilinder kon ik gewoon aandraaien, maar de andere twee draaide dol. En nee ik heb niet te veel kracht gebruikt, momentsleutel op 12 NM.
Nu zijn er voor de cilinderkoppen langere banjo bouten te koop om dit probleem op te lossen, maar voor in het motorblok heb ik ze nog niet gezien. Anders een Helicoil er in draaien of het gat in de verlengde bout uitboren.
Even gelast.
Na het verwijderen van het ventilatorhuis, werd ook duidelijk waarom de olieleiding is gaan lekken. Het pijpje van de remkoeling was aan één kant afgebroken waardoor deze naar binnen is gekomen en tegen de leiding aan kwam. Dus even gelast.
Daarna de nieuwe olieleiding gemonteerd, en toen ging het mis. De linker cilinder kon ik gewoon aandraaien, maar de andere twee draaide dol. En nee ik heb niet te veel kracht gebruikt, momentsleutel op 12 NM.
Nu zijn er voor de cilinderkoppen langere banjo bouten te koop om dit probleem op te lossen, maar voor in het motorblok heb ik ze nog niet gezien. Anders een Helicoil er in draaien of het gat in de verlengde bout uitboren.
Even gelast.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
Die van mij lekte na montage van een nieuwe leiding. Ik durfde het niet verder aan te draaien bang dat het dol zou gaan. Ik heb de leiding weer gemonteerd en de vlakken van de koperen ringetjes op een glasplaat gevlakt, de oppervlaktes waren nogal ruw. Toen gemonteerd met nieuwe koperen ringen en de lekkage was verholpen.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Olie leiding vervangen
Helicoil werkt prima zit bij mij ook in 1 kop. Alleen zit je met de metaalsplinters. Wel goed met stofzuiger en perslucht zorgen dat er niets achter blijft dat wordt bij de motor kant lastiger zonder het blok uit elkaar te halen.
Voordeel van die helicoil je draait het nooit meer stuk.
Voordeel van die helicoil je draait het nooit meer stuk.
Re: Olie leiding vervangen
Tap insmeren met vet dan blijven splinters eraan hangen.
diverse Citroens, wat anders.