Hoi allemaal,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Charles en ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een grijze Dyane uit 1971.
Ik ben bezig met een deelrevisie van mijn AM2 motor omdat deze ontzettend lekte (olie en uitlaatgas). Nu heb ik voor een goede prijs twee gereviseerde koppen ‘op de kop getikt’, maar ik lees op dit forum dat de AM2 dubbele klepveren heeft itt de andere blokken.
Visueel zie ik geen enkel verschil tussen de koppen, en op zowel de oude als nieuwe staat in het gietsel de aanduiding ‘A11-112-1h’ met de G als toevoeging.
Het verschil zit in een andere code: mijn oude kop staat namelijk ook ‘ 08-3-A’, terwijl in de ‘nieuwe’ kop E.2.A staat. Weet iemand of er verschil is en zo ja wat? En of het kwaad zou kunnen (behalve minder vermogen of zwevende kleppen bij hogere toerentallen) dat ik deze koppen monteer? Zijn de genoemde zwevende kleppen schadelijk?
Alvast dank! Charles
Uitwissebaarheid cilinderkoppen
- charles@live.nl
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 12 apr, 2021 10:07
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
De nieuwere eenden hebben geen dubbele klepveren meer en ze werken ook prima dus ik denk niet dat daar een probleem zal zijn. Hoe ziet het uit met de spruitstuk aansluitingen zijn die gelijk? Je hebt het over uitlaatgas lekkage. Waar is dit via de kop of via het spruitsuk?
diverse Citroens, wat anders.
- charles@live.nl
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 12 apr, 2021 10:07
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
Hoi, bedankt voor je reactie.
De koppen lijken precies hetzelfde te zijn, met uitzondering van dus die code in het gietsel. De uitlaatlekkage lijkt niet uit de spruitstukaansluiting te komen maar uit de aansluiting op de verwarmingspot. Ook zie ik wat roetaanslag op een van de oude koppen en is de opstaande rand van de aansluiting aan de cilinder wat verroest (niet bovenop). Ik ben van plan om deze te 'lappen' door ze tegen elkaar aan te draaien met wat schuurmiddel. Ik laat nog wel even weten of hij weer goed draait straks.
De koppen lijken precies hetzelfde te zijn, met uitzondering van dus die code in het gietsel. De uitlaatlekkage lijkt niet uit de spruitstukaansluiting te komen maar uit de aansluiting op de verwarmingspot. Ook zie ik wat roetaanslag op een van de oude koppen en is de opstaande rand van de aansluiting aan de cilinder wat verroest (niet bovenop). Ik ben van plan om deze te 'lappen' door ze tegen elkaar aan te draaien met wat schuurmiddel. Ik laat nog wel even weten of hij weer goed draait straks.
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
Ja de cilinderrand met klepslijppasta inslijpen op de kop. Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.
- charles@live.nl
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 12 apr, 2021 10:07
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
Hi, ik zou nog even melden of hij het weer deed. De motor draait perfect. Ik ben hem aan het inrijden nu in de stad. Geen lekkage whatsoever. Nog even een originele carb plaatsen (zit momenteel een 26/18 op waar verschillende dingen niet meer lekker van functioneren) enn dan is hij (motorisch) perfect.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
mooi, lekker km maken nu
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Uitwissebaarheid cilinderkoppen
Ik heb het bij de eend omgedraaid. Ik had de motor met een goede vriend / specialist gereviseerd, alles netjes weer in elkaar gezet en na 250km blies ik alle pakkingen eruit Koppen waren netjes vlak, nieuwe pakkingen erin en weer na 250 km alle pakkingen eruit. Daarna speciale pakkingen er tussen (dikkere uit de racerij) maar ook die blies ik er na 250 km eruit. Toen was ik het wel heel erg zat....Heb bij een 2cv garage een ander (aca) blokje gehaald, daar de koppen vanaf gehaald en die op het 2cv blok gezet, nieuwe pakkingen er tussen en over was het probleem De oude koppen heb ik later weggedaan.
met eendige groeten,