Pagina 1 van 1

wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: vr 23 apr, 2021 13:36
door EriHne
Dag,

ik ben bezig om een 2CV6 motor en bak klaar te maken om op een nieuw chassis te zetten. Motor en versnellingsbak zijn gescheiden, koelbeplating er af, spruitstuk, carburateur en aandrijfassen verwijderd. Eerst alles maar eens schoonmaken en ontvetten, overal zit olie. Mijn vraag is wat ik nu het best kan renoveren of vervangen? Ik denk zelf aan koppelingsplaat en vliegwiel (lichtere versie), mogelijk een big bore set. Verder wil ik niet te veel openmaken van blok en bak. Of moet ik meer doen?

groet, Erick

Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: vr 23 apr, 2021 13:55
door André Post
Ik zou zeker de krukas keringen doen en stoterstangbuis rubbers.
Controleer de kleppen op lekkage, nieuwe klepsteel afdichting.
Van de bak de synchromesh veertjes en verder een conditie controle.
Ik heb al eens gehad dat een van de uitgaande assen speling in het lager had, gaat lekken daar dan.

Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: vr 23 apr, 2021 23:26
door Thijs
Het dunne vliegwiel is niet bedoeld voor de prise-as met de korte splines.
Het verhaal gaat dat de koppeling na wat slijtage niet meer aangrijpt op de prise-as.
Je zou dan de koppeling wat aan moeten passen.

Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: di 16 nov, 2021 00:12
door Data58
Vergeet het toplager met kering niet te vervangen. Zit in gat midden achter vliegwiel waar de uitgaande as van versnellingsbak in gaat.

Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: di 16 nov, 2021 08:35
door verkuilm
De eerste vraag is hoe liep het blok en bak?
Als bak goed is, afblijven. Nieuwe olie verder niets.
Motor, alle keeringen, brilrubbers, klepseals.
Inderdaad toplager.
Vliegwiel aanpassen, waarom zou je dat doen?
Splitsen van het blok kan ook, kun je het schoonmaken, maar wel meer risico op gedoe met lekken etc.
650cc set kan, maar dat is wel meer gedoe. Plus kan stuk, al is de kwalitiet verbeterd.

Re: wat zal ik reviseren aan motor en bak?

Geplaatst: di 16 nov, 2021 09:51
door AZL57
Ik zou eerst het spruitstuk demonteren en alle roest en roet verwijderen voordat dit in koppen kan vallen. Heb je de motor al gedraaid dan de koppen eraf. Ik heb ooit een motor in 2 minuten vastgedraaid door de rotzooi die erin was gevallen.