H4 lampen relais nodig?
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
H4 lampen relais nodig?
Ik heb nu gele duplo lampen in mijn eend zitten, maar die geven niet erg veel licht. Ik wil ze vervangen door H4 lampen met een verloopring voor de fitting. Nu lees ik hier op het forum dat de lichtschakelaar daar niet tegen zou kunnen en er dus een relais nodig zou zijn, of gaat het ook zonder?
Duplo is max 45 Watt, H4 is max. 60 Watt.
Duplo is max 45 Watt, H4 is max. 60 Watt.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
Zonder gaat, maar relais is beter. Minder belasting op de schakelaar.
Je kunt op Ali een H4 booster kopen. Dit is een kabelboom met relais. Heb die in mijn GSA gezet, maar vermoedelijk ook pas te maken op een eend.
Je kunt op Ali een H4 booster kopen. Dit is een kabelboom met relais. Heb die in mijn GSA gezet, maar vermoedelijk ook pas te maken op een eend.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
30 W meer vermogen. De stroom gaat 2.5A omhoog. Door een cirquit zonder zekering.
Ik zou het wel doen.
Dat je duplo lampen weinig licht geven kan ook komen door te lage spanning. Kan je de spanning op de lamp eens meten?
Gr Rob
Ik zou het wel doen.
Dat je duplo lampen weinig licht geven kan ook komen door te lage spanning. Kan je de spanning op de lamp eens meten?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
via een relais schakelen kan sowieso geen kwaad. Waarschijnlijk gaat daarmee de hoeveelheid licht zelfs met een R2 lamp omhoog, omdat er minder verlies zal optreden dan wanneer de stroom door de relatief dunne kabels en een lichtschakelaar loopt.
Immers: met een relais stuurt je lichtschakelaar het relais aan en loopt de stroom voor de verlichting via het relais, en niet meer via de lichtschakelaar.
Immers: met een relais stuurt je lichtschakelaar het relais aan en loopt de stroom voor de verlichting via het relais, en niet meer via de lichtschakelaar.
Re: H4 lampen relais nodig?
En de lichtschakelaar heeft maar punt contacten. Ik heb er eens een afgefikt gehad maar dat bleek door een slecht aangezet kabeloogje te zijn veroorzaakt. Ik was op weg van zwitserland naar huis en had alleen nog grootlicht...
Een vriend in Luik had zijn 58er eend afgekeurd van te zwak licht. Hij plaatse 2 grote relais en met direkte dikke kabels vanaf de accu was zijn 6 volt licht nu heel fel, net halogeen.
Een vriend in Luik had zijn 58er eend afgekeurd van te zwak licht. Hij plaatse 2 grote relais en met direkte dikke kabels vanaf de accu was zijn 6 volt licht nu heel fel, net halogeen.
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
Die H4 booster van Punky is natuurlijk wel handig, maar zelf een stukje kabel maken met een relais is ook goed te doen. Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren. Dan kan ik ook eens kijken of een R2 lampje met relais ook meer licht gaat geven.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
In een GSA is die booster plug and play. In een 2cvzal je vermoedelijk wat moeten aanpassen, omdat de koplampen op een steun gemonteerd zitten.
Maar principe blijft natuurlijk gelijk. Ik heb bij mijn eend meen ik een los relais zitten en de originele draden naar de koplampen gebruikt.
Maar principe blijft natuurlijk gelijk. Ik heb bij mijn eend meen ik een los relais zitten en de originele draden naar de koplampen gebruikt.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: H4 lampen relais nodig?
Ja ik probeer altijd de originele kabelboom intact te houden, dus alles moet weer terug te bouwen zijn naar het origineel.
Op mijn werk hebben we 4 mm ronde stekkertjes die goed op de originele Citröen stekkers passen dus een relais er tussen zetten moet geen probleem zijn.
Op mijn werk hebben we 4 mm ronde stekkertjes die goed op de originele Citröen stekkers passen dus een relais er tussen zetten moet geen probleem zijn.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: H4 lampen relais nodig?
Je hebt ook 45W H4-lampen. Die geven ook al beter licht is mijn ervaring.
En trouwens, een 2pk op 6 Volt jaagt heel wat meer ampères door de schakelaar
En trouwens, een 2pk op 6 Volt jaagt heel wat meer ampères door de schakelaar
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: H4 lampen relais nodig?
Dat is ook wel goed te voelen
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.