Motorolie en bakolie
Motorolie en bakolie
Voor mijn reis naar Zuid Frankrijk in juni wil ik de motorolie en bakolie verversen.
Ik heb geen idee wat er nu in zit en ook niet wanneer het erin gedaan is. Vorige eigenaar is overleden... dus beter vers erin.
Ik dacht zelf ivm de warmte voor 20W50 ipv 15W40 voor de motorolie.
En voor de bakolie 75W80
Nou twijfel ik tussen Total (Quartz 5000 serie) en Kroon Oil (Classic serie).
Ze hebben allebei de 20W50.
De bakolie heet bij Total "Traxium Gear 8 75W80" en bij Kroon Oil "Classic EP80" (beide API GL-4!).
Wat heeft jullie voorkeur?
Ik heb geen idee wat er nu in zit en ook niet wanneer het erin gedaan is. Vorige eigenaar is overleden... dus beter vers erin.
Ik dacht zelf ivm de warmte voor 20W50 ipv 15W40 voor de motorolie.
En voor de bakolie 75W80
Nou twijfel ik tussen Total (Quartz 5000 serie) en Kroon Oil (Classic serie).
Ze hebben allebei de 20W50.
De bakolie heet bij Total "Traxium Gear 8 75W80" en bij Kroon Oil "Classic EP80" (beide API GL-4!).
Wat heeft jullie voorkeur?
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Motorolie en bakolie
Tja, ik gooi er motorolie van het huismerk van m’n automaterialenzaak AGO in, komt wel bij Kroon vandaan.
15W40 of 20W50 kan allebei
15W40 of 20W50 kan allebei
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Motorolie en bakolie
Ik gebruik altijd minerale olie 15W40. Ik heb één keer semi-synthetische olie gebruikt voor zowel de eend als voor de oude Opel die ik toen had, en allebei gingen ze lekken.
Over versnellingsbak olie is op dit forum al heel wat geschreven, en volgens de berichten zouden de nieuwe olie soorten de synchromesh ringen kunnen aantasten. Ik haal de versnellingsbak olie daarom altijd bij een 2cv onderdelen handel. Zie de sponsoren van dit forum.
Over versnellingsbak olie is op dit forum al heel wat geschreven, en volgens de berichten zouden de nieuwe olie soorten de synchromesh ringen kunnen aantasten. Ik haal de versnellingsbak olie daarom altijd bij een 2cv onderdelen handel. Zie de sponsoren van dit forum.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Motorolie en bakolie
Ja API GL-4, zwavel vrij. Dat schreef ik toch al in de beginpost?
Vraag is alleen Total of Kroon Oil Classic?
En beide motorolie voorbeelden die ik noemde in de beginpost zijn mineraal.
Vraag ook weet, Total of Kroon Oil Classic?
Jij zou dus kiezen voor 15W40. Waarom?
In het originele 2cv boekje bij de auto staat 15W50 aanbevolen. Waarom dan 15W40 en niet 20W50?
Vraag is alleen Total of Kroon Oil Classic?
En beide motorolie voorbeelden die ik noemde in de beginpost zijn mineraal.
Vraag ook weet, Total of Kroon Oil Classic?
Jij zou dus kiezen voor 15W40. Waarom?
In het originele 2cv boekje bij de auto staat 15W50 aanbevolen. Waarom dan 15W40 en niet 20W50?
Re: Motorolie en bakolie
Ik heb nooit verschil kunnen ontdekken in al die olies. Bak moet idd GL4 verder merk ik daar ook niks van.
Uiteraard ook je olie filter vervangen, bij de motor.
En weet niet waar je heen gaat in france, maar in bergen kan blok goed heet worden.
Zorg dat de oliekoeler goed schoon is.
En als je niet weet wanneer wat vervangen is, ververs remolie!
En uiteraard kleppen stellen.
Ofwel het hele onderhoud.
Uiteraard ook je olie filter vervangen, bij de motor.
En weet niet waar je heen gaat in france, maar in bergen kan blok goed heet worden.
Zorg dat de oliekoeler goed schoon is.
En als je niet weet wanneer wat vervangen is, ververs remolie!
En uiteraard kleppen stellen.
Ofwel het hele onderhoud.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Motorolie en bakolie
Zuid Frankrijk.
Alles wordt vervangen. Filters, vloeistoffen.
Vandaag nieuwe high performance bobine, nieuwe bougies en bougiekabels.
Oliekoeler en kleppen stellen ga ik hulp bij krijgen. Nog niet eerder gedaan.
Nieuwe riem en dynamo en ventilator. Etc.
Grote beurt idd en reserveonderdelen mee.
En dan te bedenken dat ik 33 jaar geleden als jochie van 20 in mijn 1e eend gewoon ging. Geen zorgen. Niets voorbereidt. Geen beurt. Geen telefoon. Giro betaalkaart mee. Geen navigatie maar kaarten. Bellen met muntjes. Aleen liter olie mee, c'est tout!
Alles wordt vervangen. Filters, vloeistoffen.
Vandaag nieuwe high performance bobine, nieuwe bougies en bougiekabels.
Oliekoeler en kleppen stellen ga ik hulp bij krijgen. Nog niet eerder gedaan.
Nieuwe riem en dynamo en ventilator. Etc.
Grote beurt idd en reserveonderdelen mee.
En dan te bedenken dat ik 33 jaar geleden als jochie van 20 in mijn 1e eend gewoon ging. Geen zorgen. Niets voorbereidt. Geen beurt. Geen telefoon. Giro betaalkaart mee. Geen navigatie maar kaarten. Bellen met muntjes. Aleen liter olie mee, c'est tout!
Re: Motorolie en bakolie
haha ja klopt wist toen niks van de 2cv maar wel de col de madeleine beklommen in 1992, toen nog onverhard. Bijna beneden door de remmen.
Pas op met vervangen van onderdelen. VEEL zooi in omloop. Orginele dynamo meestal prima. Laat m fixen bij twijfel.
Ook die blabla bobines. Vorige week nog bij bij een vriend weer terug vervangen door de orginele. Gestrand.
Kan hoor! neem oude mee.
Koelvin ook, orginele gaan niet zo vaak stuk.
neem zoiezo benzine pomp mee, het enige onderdeel waar ik wel eens mee gestrand ben.
Pas op met vervangen van onderdelen. VEEL zooi in omloop. Orginele dynamo meestal prima. Laat m fixen bij twijfel.
Ook die blabla bobines. Vorige week nog bij bij een vriend weer terug vervangen door de orginele. Gestrand.
Kan hoor! neem oude mee.
Koelvin ook, orginele gaan niet zo vaak stuk.
neem zoiezo benzine pomp mee, het enige onderdeel waar ik wel eens mee gestrand ben.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Motorolie en bakolie
Dank voor het advies.
Re: Motorolie en bakolie
Olie, net als koffie en voetbal, kan er boeken over vol geschreven worden.
Houd even in het achterhoofd hoe je je 2cv gaat gebruiken. In warm weer, bergen/heuvels, lange snelwegritten, zware rechtervoet vind ik een 20w50 olie een betere keuze, die blijft wat dikker op temperatuur (De w50 geeft aan, dikker eenmaal warm).
In de luchtgekoelde 2cv motor zijn de temperatuurwisselingen in de olie wat groter, kouder bij lage belastingen (lees regelmatig aan de te koude kant) en warmer bij stevig gebruik (lees, aan de hete kant). De grotere temperatuurschommelingen komt vooral door het ontbreken van een thermostaat zoals die in vloeistofgekoelde motoren zit.
De "kwaliteit" van de olie wordt bepaald door de zogeheten dopes die toegevoegd worden. Echt slechte olie is er niet, wel betere en minder goede olie. Ik pak altijd een merkolie, degene waar ik betaalbaar en makkelijk aan kan komen. Tot nu toe is dat de 20w50 van een welbekende 2cv webshop.
Houd even in het achterhoofd hoe je je 2cv gaat gebruiken. In warm weer, bergen/heuvels, lange snelwegritten, zware rechtervoet vind ik een 20w50 olie een betere keuze, die blijft wat dikker op temperatuur (De w50 geeft aan, dikker eenmaal warm).
In de luchtgekoelde 2cv motor zijn de temperatuurwisselingen in de olie wat groter, kouder bij lage belastingen (lees regelmatig aan de te koude kant) en warmer bij stevig gebruik (lees, aan de hete kant). De grotere temperatuurschommelingen komt vooral door het ontbreken van een thermostaat zoals die in vloeistofgekoelde motoren zit.
De "kwaliteit" van de olie wordt bepaald door de zogeheten dopes die toegevoegd worden. Echt slechte olie is er niet, wel betere en minder goede olie. Ik pak altijd een merkolie, degene waar ik betaalbaar en makkelijk aan kan komen. Tot nu toe is dat de 20w50 van een welbekende 2cv webshop.
Re: Motorolie en bakolie
Total 20W50 dus?
Re: Motorolie en bakolie
Ik ga naar Zuid Frankrijk in juni en zal in NL er alleen met mooi weer mee rijden. Een zware rechtervoet heb ik niet, maar ga het 1e deel in NL en stuk België wel over de snelweg. In België wel heuvels. Daarna in Frankrijk de N7 dus hooguit 80, maar wel af en toe heuvels misschien bergen.
Dan 20W50 echt de betere keus of kan 15W40 dat ook aan?
Ik bedoel dit, als ik weer terug ben in NL en rij gewoon weer rustig, geen snelwegen. Alleen binnendoor en in de stad, is dan 20W50 niet te dik als de motor niet heel warm zal worden en is 15W40 dan niet een middenweg? Of valt 20W50 met mooi weer in NL ook te doen?
Dan 20W50 echt de betere keus of kan 15W40 dat ook aan?
Ik bedoel dit, als ik weer terug ben in NL en rij gewoon weer rustig, geen snelwegen. Alleen binnendoor en in de stad, is dan 20W50 niet te dik als de motor niet heel warm zal worden en is 15W40 dan niet een middenweg? Of valt 20W50 met mooi weer in NL ook te doen?
Re: Motorolie en bakolie
Er is geen goed of fout, het is niet zwart/wit. Je bouwt in warm weer als het ware iets meer reserve in. 20w50 kan je ook in NL prima mee rijden, zo nauw komen de verschillen niet.
In mijn Acadiane heb ik nu ook nog steeds 20w50 zitten en die wordt af en toe in de winter gewoon gebruikt. Kan prima, hooguit startmotor moet iets meer moeite doen om het koude motortje rond te draaien.
In mijn Acadiane heb ik nu ook nog steeds 20w50 zitten en die wordt af en toe in de winter gewoon gebruikt. Kan prima, hooguit startmotor moet iets meer moeite doen om het koude motortje rond te draaien.
Re: Motorolie en bakolie
Overigens Chris, als ik de olie plus filter nu zelf vervang. Kan ik dan later nog wel naar iemand toe rijden die me gaat helpen de kleppen te stellen, maw de kleppendeksels moeten er dan af... verliest hij via die weg dan weer (wat) olie?
Re: Motorolie en bakolie
maakt niet uit ook. ALs je de olie filter en kleppen in een keer doet heb je meer oude olie eruit.
In de klepdeksels ligt olie.
Als je nog niet eerder gedaan hebt olie vervangen en filter. Dan mischien niet doen.
Eigenlijk moet je voor filter een speciale sleutel of ketting hebben. kan namelijk giga vastzitten.
In de bergen in de zomer gaat blokje wel warm krijgen je moet wel plank gas! Geeft niks ook.
naast alle andere zaken, ontsteking moet echt goed staan! of electronische erin.
Paar graden verschil merk je hier in NL niks van, maar in frankrijk gaat ie wel pingelen...
en 98 tanken, daar ook nauwlijks duurder
In de klepdeksels ligt olie.
Als je nog niet eerder gedaan hebt olie vervangen en filter. Dan mischien niet doen.
Eigenlijk moet je voor filter een speciale sleutel of ketting hebben. kan namelijk giga vastzitten.
In de bergen in de zomer gaat blokje wel warm krijgen je moet wel plank gas! Geeft niks ook.
naast alle andere zaken, ontsteking moet echt goed staan! of electronische erin.
Paar graden verschil merk je hier in NL niks van, maar in frankrijk gaat ie wel pingelen...
en 98 tanken, daar ook nauwlijks duurder
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Motorolie en bakolie
Ik heb de speciale sleutel voor het olie filter.
Kan ik de kleppendeksels eraf halen, olie eruit halen/vegen en ze er weer op doen?
Dan de olie plus filter verversen. En dan over een maand (tot die tijd rij ik er niet in ivm kwarttarief) een ritje van 2km naar iemand die mijn kleppen gaat stellen maken?
Of is dat gevaarlijk? Moet er bv een nieuwe pakking op.
P.S. de olie en filter en rest vloeistoffen en filters zijn reeds gedaan de afgelopen jaren, maar er is nooit mee gereden. Toen ik hem kocht was hij van een overleden man die hem de afgelopen jaren had gerestaureerd, maar heb hem nooit kunnen spreken. Dus wanneer het allemaal gedaan is weet ik niet, zie alleen dat de olie nieuw is (hoe oud weet ik niet vandaar voor de zekerheid toch vervangen)....
Oud was geschorst en had dus jaren niet op de weg gereden. Ik moest de 1e apk weer laten doen sinds 2002!!
Kan ik de kleppendeksels eraf halen, olie eruit halen/vegen en ze er weer op doen?
Dan de olie plus filter verversen. En dan over een maand (tot die tijd rij ik er niet in ivm kwarttarief) een ritje van 2km naar iemand die mijn kleppen gaat stellen maken?
Of is dat gevaarlijk? Moet er bv een nieuwe pakking op.
P.S. de olie en filter en rest vloeistoffen en filters zijn reeds gedaan de afgelopen jaren, maar er is nooit mee gereden. Toen ik hem kocht was hij van een overleden man die hem de afgelopen jaren had gerestaureerd, maar heb hem nooit kunnen spreken. Dus wanneer het allemaal gedaan is weet ik niet, zie alleen dat de olie nieuw is (hoe oud weet ik niet vandaar voor de zekerheid toch vervangen)....
Oud was geschorst en had dus jaren niet op de weg gereden. Ik moest de 1e apk weer laten doen sinds 2002!!