Nieuwe carburateur
Nieuwe carburateur
Ik heb een nieuwe carburateur gekocht (originele compleet gereviseerde, dus geen Chinese) en door een garage laten monteren. De carburateur was vantevoren compleet afgesteld en na eerst 110/115 wat iets te rijk was naar 105/110 teruggebracht.
Na het terugrijden naar huis en gisteren met prachtig weet nog wat ritjes merkte ik dat ik hem minder fijn vond rijden: tot half gas minder vermogen, vanaf half gas tot vol gas ineens meer vermogen dan eerst. Maar dat omschakelpunt gaat zo hard, met zo'n schok dat hij niet meer lekker en comfortabel rijdt. Ik heb wel eens iets gelezen over de 1e en 2e trap bij een carburateur..... kan hij nog beter afgesteld worden? Of is alleen het vergroten of verkleinen van de 2 sproeiers de enige optie tot afstellen en oplossen van dit probleem? Moet dan die ene sproeier van 105 terug naar 110?
Of gewoon terug gaan met de carburateur/met mijn 2cv?
Na het terugrijden naar huis en gisteren met prachtig weet nog wat ritjes merkte ik dat ik hem minder fijn vond rijden: tot half gas minder vermogen, vanaf half gas tot vol gas ineens meer vermogen dan eerst. Maar dat omschakelpunt gaat zo hard, met zo'n schok dat hij niet meer lekker en comfortabel rijdt. Ik heb wel eens iets gelezen over de 1e en 2e trap bij een carburateur..... kan hij nog beter afgesteld worden? Of is alleen het vergroten of verkleinen van de 2 sproeiers de enige optie tot afstellen en oplossen van dit probleem? Moet dan die ene sproeier van 105 terug naar 110?
Of gewoon terug gaan met de carburateur/met mijn 2cv?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Nieuwe carburateur
Ik zou er mee terug gaan. Je schreef dat het de carburateur door een gerenommeerd bedrijf is gereviseerd en afgesteld. Dan mag je er vanuit gaan dat je er niks meer aan hoeft te doen, behalve montage natuurlijk.
met eendige groeten,
Re: Nieuwe carburateur
105 is echt te krap daar lopen de meeste eenden beroerd op.
Ik zou die weer 110 doen. En dan eens kijken.
Hoe beoordeel je eigenlijk dat ie te rijk loopt?
Bij die versie zutphen sproeiers niet wijzigen
Ik zou die weer 110 doen. En dan eens kijken.
Hoe beoordeel je eigenlijk dat ie te rijk loopt?
Bij die versie zutphen sproeiers niet wijzigen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Nieuwe carburateur
Met deze testbougie kan je mooi zien of hij te rijk of te arm staat
- Bijlagen
-
- download.jpeg.jpg (9.69 KiB) 1135 keer bekeken
Re: Nieuwe carburateur
Ik heb zelf gezien bij de testopstelling met draaiende testmotor/testbank dat 110/115 te rijk stond, bij 105/110 was het goed. Toen gemonteerd en ermee naar huis gereden waarna me eerder beschreven ervaringen opleverden.
Wat bedoel je precies met "bij die versie Zutphen sproeiers niet wijzigen"?
Re: Nieuwe carburateur
Mijn door hen gereviseerde carburateur werd op een testmotor/testbank terplekke afgeregeld: eerst 110/115 wat te rijk bleek, daarna 105/110 wat goed was.
Alleen bij het weer naar huis rijden (hij werd daar ook meteen door hun gemonteerd) merkte ik het ik hierboven beschrevene....
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Nieuwe carburateur
Ik lees dat de carburateur niet is afgesteld op jouw motor en vergeet niet dat een motor onder belasting en met wisselende weersomstandigheden, zich anders kan gedragen. Dan is ietsjes rijker fijner dan te arm.
Re: Nieuwe carburateur
Idd niet afgesteld op mijn motor, maar op testbank/testmotor wel onder belasting zowel 1e als 2e trap afgesteld. Moet ik hem dan alsnog op de dyno laten afstellen? Die afspraak had ik juist in overleg met hun gecancelled...
Re: Nieuwe carburateur
ik weet niet wat een dyno is, maar de carb moet wel op jouw motor worden afgesteld. En kijk uit met té rijk want da's niet goed voor de kleppen. Die worden dan te heet.
"De Colortune bougie gunt u door middel van een glazen "venstertje" een blik IN uw draaiende motor waardoor u de verbranding "live" kunt gadeslaan en analyseren.
Een gele vlam betekent dat de motor te rijk staat, een witte vlam dat de motor te arm staat en een lichtblauwe vlam betekent 'precies goed'"
"De Colortune bougie gunt u door middel van een glazen "venstertje" een blik IN uw draaiende motor waardoor u de verbranding "live" kunt gadeslaan en analyseren.
Een gele vlam betekent dat de motor te rijk staat, een witte vlam dat de motor te arm staat en een lichtblauwe vlam betekent 'precies goed'"
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Nieuwe carburateur
Als het vooral bij lage toeren is, moet je waarschijnlijk een iets grotere stationairsproeier monteren. Enkel de hoofsproeier heeft geen invloed op het volledige toerenbereik.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Re: Nieuwe carburateur
Ik heb al contact gehad, alles klopt gewoon. Ik moest gewoon wennen dat hij nu rijdt zoals het hoort. Oude carburateur had de originele sproeierbezetting en een kapotte veer waardoor je eerst de overgang van 1e naar 2e trap eigenlijk niet merkte. Nu met alles nieuwe en strakke veer voel je gewoon duidelijk de 2e trap met meer koppel en vermogen. Dat was ik dus gewoon niet gewend.
Dus opgelost en er was niets aan de hand.
Dus opgelost en er was niets aan de hand.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Nieuwe carburateur
Voordeel is dat je precies tegen de 2e trap kan rijden lekker zuinig. De mijne gaat dan ongeveer 100km/h als je geen tegenwind hebt.
Re: Nieuwe carburateur
Nou, dat is mij niet gelukt hoor. Misschien door mijn 120kg.... maar reed gisteren 1 op 15. Vroeger volgens mij toch zeker 1 op 18...
Misschien lukt dat idd als je net tegen die 2e trap asn lukt te rijden?
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Nieuwe carburateur
Ik denk wel dat ie wat meer verbruikt als de tweede trap er bij komt, maar het is toch ook wel lekker om af en toe eens te "vlammen" met die tweede trap erbij, al was het alleen al voor het geluid .
Ik rijd gemiddeld iets zuiniger dan 1 op 16 en 's zomers zuiniger dan 1 op 17.
1 op 18 vind ik wel héél zuinig hoor, is mij nooit gelukt en ik heb geen zware voet.
Ik rijd gemiddeld iets zuiniger dan 1 op 16 en 's zomers zuiniger dan 1 op 17.
1 op 18 vind ik wel héél zuinig hoor, is mij nooit gelukt en ik heb geen zware voet.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987