Advies gevraagd: versnellingsbak
Geplaatst: zo 26 mar, 2023 21:46
Beste mede 2CV liefhebbers,
Ik ben Willem en nieuw op dit forum. Ik ben sinds enkele maanden de trotse bezitter van een azu250 uit 1965 (Vorst productie). Verder ben ik een Citroën liefhebber en heb al de nodige eenden en CX'en gereden.
De azu is in slechte staat, carrosserie en chassis slecht en ze heeft naar mijn inschatting minstens 20 jaar al niet meer gereden. Maar wel compleet en een leuk project om te restaureren!
Ik ben inmiddels gestart, plan is de azu volledig te restaureren, ben nu bij de versnellingsbak aangekomen en zoek daarvoor advies. Ik heb geen historie van de auto. Ik heb ook niet kunnen rijden ermee, motor is handmatig rond te tornen, maar alles wat er omheen nodig is om te rijden is defect, dus geen proefrit kunnen maken.
Ik twijfel wat ik met de versnellingsbak moet doen. De bak schakelt goed met de hand, is via pignonas met de hand goed rond te draaien, tandwielen visueel van bovenaf bekeken via het bovendeksel, geen schade aan vertanding te zien.
Echter, de olie is pikzwart en erg dik, verder dikke zwarte smurrie op de schakelassen.
.
Ik heb de olie afgetapt, geen grote ijzerdeeltjes aan de aftapstop te zien, met een magneet door de oude olie leverde ook geen ijzerdeeltjes op.
Achter de aandrijfassen bij pignon/kroonwiel ook allemaal zwarte smurrie. (Ik heb de afstandringen gemarkeerd)
Wat is jullie advies, toch helemaal reviseren? Of alleen schoonmaken en schoonspoelen en als de azu weer rijdt bezien of er problemen zijn met de bak?
Wat betreft het spoelen/ schoonmaken, hoe is dat het beste te doen? Ontvetter erin lijkt me voor de lagers niet wenselijk?
Hoor graag van jullie!
Ik ben Willem en nieuw op dit forum. Ik ben sinds enkele maanden de trotse bezitter van een azu250 uit 1965 (Vorst productie). Verder ben ik een Citroën liefhebber en heb al de nodige eenden en CX'en gereden.
De azu is in slechte staat, carrosserie en chassis slecht en ze heeft naar mijn inschatting minstens 20 jaar al niet meer gereden. Maar wel compleet en een leuk project om te restaureren!
Ik ben inmiddels gestart, plan is de azu volledig te restaureren, ben nu bij de versnellingsbak aangekomen en zoek daarvoor advies. Ik heb geen historie van de auto. Ik heb ook niet kunnen rijden ermee, motor is handmatig rond te tornen, maar alles wat er omheen nodig is om te rijden is defect, dus geen proefrit kunnen maken.
Ik twijfel wat ik met de versnellingsbak moet doen. De bak schakelt goed met de hand, is via pignonas met de hand goed rond te draaien, tandwielen visueel van bovenaf bekeken via het bovendeksel, geen schade aan vertanding te zien.
Echter, de olie is pikzwart en erg dik, verder dikke zwarte smurrie op de schakelassen.
.
Ik heb de olie afgetapt, geen grote ijzerdeeltjes aan de aftapstop te zien, met een magneet door de oude olie leverde ook geen ijzerdeeltjes op.
Achter de aandrijfassen bij pignon/kroonwiel ook allemaal zwarte smurrie. (Ik heb de afstandringen gemarkeerd)
Wat is jullie advies, toch helemaal reviseren? Of alleen schoonmaken en schoonspoelen en als de azu weer rijdt bezien of er problemen zijn met de bak?
Wat betreft het spoelen/ schoonmaken, hoe is dat het beste te doen? Ontvetter erin lijkt me voor de lagers niet wenselijk?
Hoor graag van jullie!