Handremblokjes
Handremblokjes
Een geit waar ik vroeger aan werkte was een Diane 40 j terug. Wegens te dunne remschijf was dat toen bijna niet af te stellen, voor de autocontrole moest je dan een gebedje doen.
Deze week moet ik zulke blokjes plaatsen. Een excentriek is dat geloof ik. Zijn er lapmiddelen zoals de hefboom wat oplassen?
Deze week moet ik zulke blokjes plaatsen. Een excentriek is dat geloof ik. Zijn er lapmiddelen zoals de hefboom wat oplassen?
Re: Handremblokjes
Vandaag mijn handrem gesteld en moest qua schroefdraad tot het uiterste gaan.
Heb ook naar de excentrieken gekeken, of daar heel veel aan bij te stellen was. Maar niet naar de dikte vd schijf.
Heb ook naar de excentrieken gekeken, of daar heel veel aan bij te stellen was. Maar niet naar de dikte vd schijf.
\" Ik ben niet schizofreen, ik ben in m\'n eendje\"
Re: Handremblokjes
https://youtu.be/wyFoXMl99lg?t=175
Bij 3 klikken zouden de wielen wat moeten slepen, bij 5 klikken zouden wielen al moeten vast staan.
Misschien beginnen zoals in't filmpje. Denkelijk rekt de bowdenkabel niet of schuift slecht. Vet op de schijven kan ook door die rare aandrijfassen.
Die auto had ooit wel een lekke klauw, dus die remvoering kan rot zijn. Ik plaats er zeker nieuwe in.
Bij 3 klikken zouden de wielen wat moeten slepen, bij 5 klikken zouden wielen al moeten vast staan.
Misschien beginnen zoals in't filmpje. Denkelijk rekt de bowdenkabel niet of schuift slecht. Vet op de schijven kan ook door die rare aandrijfassen.
Die auto had ooit wel een lekke klauw, dus die remvoering kan rot zijn. Ik plaats er zeker nieuwe in.
Re: Handremblokjes
Als je wilt foetelen kun je misschien een schijfje achter de remblok leggen zodat ze wat verder naar voren geduwd worden.
diverse Citroens, wat anders.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2072
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Handremblokjes
Als je remschijf zo dun is dat je de blokjes niet meer kan afstellen wordt het wel tijd voor nieuwe remschijven. Remmen zijn het belangrijkste van een auto daar moet je niet mee rommelen.
Normaal is het afstellen van een handrem bij een een eens met remschijven simpel en zo gedaan.
Normaal is het afstellen van een handrem bij een een eens met remschijven simpel en zo gedaan.
Re: Handremblokjes
Nieuw zijn die blokjes ook niet dik. De excentriek kan je op manieren zetten, korte of lange hefboom.
Denkelijk moet ik een kassei meegeven om onder het wiel steken. In Spanje genoeg gezien.
Denkelijk moet ik een kassei meegeven om onder het wiel steken. In Spanje genoeg gezien.
Re: Handremblokjes
Toch in orde gekregen. Bij enkele blokjes kon je nog geen mes tussen schijf en blokje schuiven. Met een voelermaatje 10 geraakte ik er tussen. De uitlijning klauw tov remschijven leek me niet correct.
Remmenreiniger vervliegt te snel, dan maar ruitenreiniger erop om dat blokje in beweging te krijgen. Met een trekstaal eruit gehaald. Er zit zelf een verende lip om het blokje van de schijf te houden.
Bij opkrikken wielen gaan de aandrijfassen op 't chassis liggen. Weer iets geit-achtig waarbij je de wielen iets naar omhoog krikken moet aan de armen. De wielen draaien dan vrij om de excentrieken af te stellen.
Deze auto heeft wel een olielek voor onderaan links, uit dat pijpje ,dat komt dan op de remschijf terecht.
Remmenreiniger vervliegt te snel, dan maar ruitenreiniger erop om dat blokje in beweging te krijgen. Met een trekstaal eruit gehaald. Er zit zelf een verende lip om het blokje van de schijf te houden.
Bij opkrikken wielen gaan de aandrijfassen op 't chassis liggen. Weer iets geit-achtig waarbij je de wielen iets naar omhoog krikken moet aan de armen. De wielen draaien dan vrij om de excentrieken af te stellen.
Deze auto heeft wel een olielek voor onderaan links, uit dat pijpje ,dat komt dan op de remschijf terecht.
Re: Handremblokjes
je kan ook de draagarm opkrikken. zodat het wiel van de grond komt en vrij kan draaien.
Gaat niet met de standaard krik.
Potkrik of een garage krik oid.
In die twee pijpjes zitten de stoterstangen en worden gesmeerd met motorolie. De pijpjes zitten met Brilrubbers oliedicht tegen het carter aan.
Als het goed is.
Brilrubbers kunnen oud worden en gaan lekken. het pijpje heeft een deuk op de aansluiting. eea is niet juist gemonteerd etc.
De enige manier om de lekkage te verhelpen is de cilinderkop demonteren. Alles lekker schoon en olievrij maken. eventuele deukjes uit de rand van de pijpjes halen.
Nieuw brilrubber monteren. en de zaak weer volgens de regels der kunst hermonteren.
succes
Gaat niet met de standaard krik.
Potkrik of een garage krik oid.
In die twee pijpjes zitten de stoterstangen en worden gesmeerd met motorolie. De pijpjes zitten met Brilrubbers oliedicht tegen het carter aan.
Als het goed is.
Brilrubbers kunnen oud worden en gaan lekken. het pijpje heeft een deuk op de aansluiting. eea is niet juist gemonteerd etc.
De enige manier om de lekkage te verhelpen is de cilinderkop demonteren. Alles lekker schoon en olievrij maken. eventuele deukjes uit de rand van de pijpjes halen.
Nieuw brilrubber monteren. en de zaak weer volgens de regels der kunst hermonteren.
succes
tweeceevees zijn leuk!
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Handremblokjes
Je kunt toch gewoon de auto op de grond laten staan en wat heen en weer duwen om te kijken of de blokjes goed afgesteld zijn?
Voordat je de kop er af haalt zou je de vulpijp kunnen testen.
Te veel carterdruk geeft ook rare lekkages.
Voordat je de kop er af haalt zou je de vulpijp kunnen testen.
Te veel carterdruk geeft ook rare lekkages.