Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Hallo
Deze vraag is misschien al gesteld geweest.
Maar ik ben benieuwd waarom de 2cv een boxermotor heeft. Heeft dit enkel mat balans te maken? Of zijn er andere specifieke redenen voor een dergelijke motor?
Deze vraag is misschien al gesteld geweest.
Maar ik ben benieuwd waarom de 2cv een boxermotor heeft. Heeft dit enkel mat balans te maken? Of zijn er andere specifieke redenen voor een dergelijke motor?
2cv special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
- Locatie: Apeldoorn
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Een(d)voud van techniek, simpel, goedkoop en duurzaam?
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Ik kom met deze vraag omdat ik wat aan het lezen was over subaru. Waarna ik de vraag stelde waarom niet meerdere automerken voor een boxermotor kiezen. Daaruit bleek dat de motoren juist complexer waren dan een lijn motor bijvoorbeeld. En dat ze door hun breede model juist minder makkelijk te onderhouden zijn.
Of spreken we bij de 2cv over een heel andere en eenvoudigere versie van een boxermotor?
2cv special 1986
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Porsche had / heeft toch ook boxer motoren?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Voor een luchtgekoelde motor heeft een boxer wel voordelen voor de koeling.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
VW had een boxer maar ook Alfa-Romeo... BMW
Bertoni de ontwerper van de eend had een BMW motor en die hebben ze volgens mij ook in een of ander 2cv prototype gebruikt.
Bertoni de ontwerper van de eend had een BMW motor en die hebben ze volgens mij ook in een of ander 2cv prototype gebruikt.
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Citroen zou een BMW blok als voorbeeld hebben gebruikt om de 2cv motor te ontwikkelen. Later heeft DAF weer een 2cv blok als voorbeeld voor hun motor gebruikt. Het ontluchtingsventiel (eendenbek) van een 18 PK en van een DAF motor zouden nog uitwisselbaar zijn.
Overigens zou BMW zijn motor weer hebben afgekeken van een Engels motorfietsblok.
Overigens zou BMW zijn motor weer hebben afgekeken van een Engels motorfietsblok.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Er zijn uiteraard andere merken en modellen die boxermoteren gebruiken. Maar subaru gebruikt niets anders.
Zij noemen zelf natuurlijk enkel positieve kenmerken op van dit type motor waardoor je je begint af te vragen waarom niet veel meer auto's zo'n motor hebben.
Vervolgens lees ik dan dat andere merken deze niet veel gebruiken wegens te complex en te breed (naast nog enkele andere negatieve kenmerken).
Maar vooral het complexe kenmerk deed mij even opkijken en afvragen waarom ze voor een complex model zouden kiezen in een 2cv.
Ik heb eigenlijk geen verstand van motor maar heb wel mijn eigen 2cv motor vervangen en alle rubbers vervangen plus alles afgesteld. Erg complex leek mij die motor niet. Maar heb dit not nooit bij een ander type motor gedaan.
Dus waarom geen lijn motor? Want zover mijn (zeer beperkte kennis) hierover rijkt is dat toch de motor waar men voor kiest als er een simpele goedkope auto gemaakt moet worden. Of dacht men daar vroeger anders over?
Zij noemen zelf natuurlijk enkel positieve kenmerken op van dit type motor waardoor je je begint af te vragen waarom niet veel meer auto's zo'n motor hebben.
Vervolgens lees ik dan dat andere merken deze niet veel gebruiken wegens te complex en te breed (naast nog enkele andere negatieve kenmerken).
Maar vooral het complexe kenmerk deed mij even opkijken en afvragen waarom ze voor een complex model zouden kiezen in een 2cv.
Ik heb eigenlijk geen verstand van motor maar heb wel mijn eigen 2cv motor vervangen en alle rubbers vervangen plus alles afgesteld. Erg complex leek mij die motor niet. Maar heb dit not nooit bij een ander type motor gedaan.
Dus waarom geen lijn motor? Want zover mijn (zeer beperkte kennis) hierover rijkt is dat toch de motor waar men voor kiest als er een simpele goedkope auto gemaakt moet worden. Of dacht men daar vroeger anders over?
2cv special 1986
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Een boxermotor heeft een laag eigen gewicht wat de wegligging ten goede komt. Bijkomend voordeel is dat de motorkap ook niet zo hoog hoeft te zijn wat de aerodynamica iets ten goede komt
met eendige groeten,
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Hobbes, ik denk niet dat Citroen bij het ontwerpen van 2cv erg veel heeft nagedacht over de wegligging en de aerodynamica.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Is er nooit een interview of een boek van de ontwerper geweest waarin gevraagd wordt of uitgelegd wordt waarom er een boxermoter in zit?
Want zo voor de hand liggend is het toch niet. Of wel.
Want zo voor de hand liggend is het toch niet. Of wel.
2cv special 1986
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Volgens chatgpt:
De Citroën 2CV, ook bekend als de "Geit" of "Eend", had een boxermotor om verschillende redenen. Een boxermotor heeft cilinders die horizontaal tegenover elkaar zijn geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt en een eenvoudige constructie. Dit hielp bij de stabiliteit van de 2CV en maakte het voertuig geschikt voor ruw terrein en slechte wegen. Daarnaast zorgde de compacte bouw van de boxermotor ervoor dat er meer binnenruimte beschikbaar was in de kleine auto.
Vraag me niet waar ie het vandaan heeft...
De Citroën 2CV, ook bekend als de "Geit" of "Eend", had een boxermotor om verschillende redenen. Een boxermotor heeft cilinders die horizontaal tegenover elkaar zijn geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt en een eenvoudige constructie. Dit hielp bij de stabiliteit van de 2CV en maakte het voertuig geschikt voor ruw terrein en slechte wegen. Daarnaast zorgde de compacte bouw van de boxermotor ervoor dat er meer binnenruimte beschikbaar was in de kleine auto.
Vraag me niet waar ie het vandaan heeft...
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Waarom heeft de 2cv een boxermotor?
Dat klinkt heel logisch. Ik vind het in ieder geval een fantastische motor. En heel leuk om aan te sleutelen voor een leek als mij.sdb schreef: ↑do 10 aug, 2023 00:03 Volgens chatgpt:
De Citroën 2CV, ook bekend als de "Geit" of "Eend", had een boxermotor om verschillende redenen. Een boxermotor heeft cilinders die horizontaal tegenover elkaar zijn geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt en een eenvoudige constructie. Dit hielp bij de stabiliteit van de 2CV en maakte het voertuig geschikt voor ruw terrein en slechte wegen. Daarnaast zorgde de compacte bouw van de boxermotor ervoor dat er meer binnenruimte beschikbaar was in de kleine auto.
Vraag me niet waar ie het vandaan heeft...
2cv special 1986