Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
In mijn topic "Claudette" staat hierover al een en ander vermeld, maar nu ook even in een apart topic in de hoop beter zichtbaar te zijn: ontsteking kapot gedraaid door te lange bout.
Weer wat wijzer geworden m.b.t. de ontsteking: de asjes waar de magneetjes op geschoven worden voor de elctronische ontsteking, zijn verbogen en het achterplaatje waar ze opzitten is "versprongen" en staat in de verkeerde stand:
Weet iemand hoe dit plaatje er afgehaald kan worden om te vervangen?
Weer wat wijzer geworden m.b.t. de ontsteking: de asjes waar de magneetjes op geschoven worden voor de elctronische ontsteking, zijn verbogen en het achterplaatje waar ze opzitten is "versprongen" en staat in de verkeerde stand:
Weet iemand hoe dit plaatje er afgehaald kan worden om te vervangen?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Oei dat is niet zo goed. Die kooi zit vast op de nokkenas gestuikt, als ik dat goed zeg.
Die kan dus niet vervangen worden. Dat is niet de bedoeling en niet voor gemaakt.
Dus in de basis, blok eruit en nokkenas vervangen.
Ik zou zelf ook geen poging doen om dat weer terug te draaien en weer vast te krijgen. Lijkt me ondoenlijk omdat je er slecht bij kan. Kooitje vast lassen kan niet door de hitte gaat er dan van alles kopot.
Maar goed proberen kan altijd. toch al stuk.
Pas bij bij 2cv altijd op met andere bouten, gewoon niet doen. klassiek is nieuwe boutjes bij de deuren. Vaak gezien te lang, deur beschadigd...
Die kan dus niet vervangen worden. Dat is niet de bedoeling en niet voor gemaakt.
Dus in de basis, blok eruit en nokkenas vervangen.
Ik zou zelf ook geen poging doen om dat weer terug te draaien en weer vast te krijgen. Lijkt me ondoenlijk omdat je er slecht bij kan. Kooitje vast lassen kan niet door de hitte gaat er dan van alles kopot.
Maar goed proberen kan altijd. toch al stuk.
Pas bij bij 2cv altijd op met andere bouten, gewoon niet doen. klassiek is nieuwe boutjes bij de deuren. Vaak gezien te lang, deur beschadigd...
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Da's inderdaad geen goed nieuws...
Geen idee hoe, maar de monteur hier van Club de Cassis heeft de foto ook gezien en denkt dat het achterplaatje wel te verdraaien is, dus dan zullen we de auto daar maar heen brengen...
Door schade en schande wordt men wijs...
Geen idee hoe, maar de monteur hier van Club de Cassis heeft de foto ook gezien en denkt dat het achterplaatje wel te verdraaien is, dus dan zullen we de auto daar maar heen brengen...
Door schade en schande wordt men wijs...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Stomme vraag met welke te lange bout is dit gebeurd? Die voor de bevestiging van de ontsteking komen ernaast.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Dat is wel een goeie vraag inderdaad. Met contactpunten zou het kunnen. Met een digitale unit niet. Of zaten magneten niet vergenoeg erop? Maar zou inderdaad iemand die veel aan blokken sleutelt een poging laten wagen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Een te lang schroefje voor de punten kan het vervroegingsmechanisme raken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Firma in Zutphen heeft losse nieuwe plaatjes. Maar of je deze met een nokkenas in de motor goed kunt bevestigen. Vraag ik mij af. Terugbuigen is enige optie niks verloren als het fout gaat. Wel vraag ik mij af hoe dit mogelijk is geweest.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Dat is inderdaad wat er is gebeurd.André Post schreef: ↑ma 23 okt, 2023 19:37 Een te lang schroefje voor de punten kan het vervroegingsmechanisme raken.
De monteur had een dikkere bout gebruikt (die dus te lang bleek te zijn), omdat de originele bout geen grip meer had door uitgesleten schroefdraad.
Ik heb ondertussen de asjes van de magneten rechtgebogen, zoals "Data58" hierboven opperde.
Verder bleek nu ook, dat het plaatje niet versprongen was.
We konden vervolgens de electronische ontsteking juist afstellen en de auto starten.
Hij loopt mooi stationair en reageert goed op gasgeven.
Hij rijdt nu dus weer, maar hij ploft nog te veel, vooral bij wat hogere snelheid en dan valt ie ook terug naar circa 70 of 75 km/h.
Kan dit veroorzaakt worden indien de magneetjes niet helemaal recht zitten na het bijbuigen van de asjes waarop ze zitten?
Ook zit na het terugbuigen wat speling op de asjes aan het achterplaatje.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Misschien de is de afstand nog ongelijk van magneetjes tot aan de sensor? Kun je meten met een lineaal en een schuifmaat. Door onbalans kan mogelijk ook een trilling ontstaan. Hadden wij bij een oude volvo met een metalen ventilator waar een blad iets van verbogen was. Bij een bepaald teurental hoorde je een geluid waarvan de herkomst heel moeilijk te vinden was.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Snap het niet helemaal. De bestaande contactpunten montage was met te lange bout? Dus het was al zo? Want met de 123 raakje je kooitje nooit.
In de oude situatie reed ie goed en nu niet?
Als er spelling zit op kooi wat je hebt recht gebogen. Dan is dat niet goed. Als dat heel erg beweegt gaat ie vervroeger met de speling. Maar vooral, dat breekt een keer.
Die alu busjes zullen wel vast zitten.
Wat je kan checken denk ik. Is de afstelling twee keer. Eerst ene stand. Dat stukje draaien. En weer checken. Als lampje op juiste moment weer uitgaat is dat goed.
Afstellen met 6mm boor ook niet ideaal. Kan. Maar je op ogen checken of boortje wel precies in midden zit. Je hebt halve tand speling met 6mm boortje
In de oude situatie reed ie goed en nu niet?
Als er spelling zit op kooi wat je hebt recht gebogen. Dan is dat niet goed. Als dat heel erg beweegt gaat ie vervroeger met de speling. Maar vooral, dat breekt een keer.
Die alu busjes zullen wel vast zitten.
Wat je kan checken denk ik. Is de afstelling twee keer. Eerst ene stand. Dat stukje draaien. En weer checken. Als lampje op juiste moment weer uitgaat is dat goed.
Afstellen met 6mm boor ook niet ideaal. Kan. Maar je op ogen checken of boortje wel precies in midden zit. Je hebt halve tand speling met 6mm boortje
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Ongelijke afstand, dat zou kunnen, want het plaatje waar de asjes van de magneten op zitten is nog steeds wat verbogen.AZL57 schreef: ↑wo 25 okt, 2023 14:16 Misschien de is de afstand nog ongelijk van magneetjes tot aan de sensor? Kun je meten met een lineaal en een schuifmaat. Door onbalans kan mogelijk ook een trilling ontstaan. Hadden wij bij een oude volvo met een metalen ventilator waar een blad iets van verbogen was. Bij een bepaald teurental hoorde je een geluid waarvan de herkomst heel moeilijk te vinden was.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
De bestaande contactpuntjes zaten vast met de originele bout. Onderweg in Spanje in juli is dit losgekomen, waardoor de contactpuntafstand niet meer juist was en de auto beroerd liep. Bij een garage annex sloper hebben ze dit juist afgesteld aangezien wijzelf geen voelermaatjes bij ons hadden. De motor liep daarna ook weer prima, alleen had ik gezien dat de monteur de contactpuntbout niet meer vast genoeg kon aandraaien. Daarop heeft ie toen het gat iets groter gemaakt en er een dikkere bout ingezet, die helaas te lang bleek te zijn...
Pas afgelopen week waren we weer terug in Spanje en hebben er een electronische ontsteking in gezet.
Ik neem aan dat de "kooi" het achterplaatje is, dat ronddraait, en waaraan de twee asjes "alu busjes" zitten, waarop de magneetjes zitten? Zie foto: Op de kooi zelf zit maar heel weinig speling op ten opzichte van de nokkenas waar deze aan vast zit.
De speling die er is, zit in de bevestiging van de asjes aan de kooi. Je kunt de asjes (en dus de magneetjes) een beetje heen en weer wiebelen. Bij draaiende motor zal dit waarschijnlijk dus iets naar buiten geduwd worden.
Ja, er zit inderdaad best nog wat speling op het vliegwiel, met een 6 mm boortje erin.verkuilm schreef: ↑wo 25 okt, 2023 19:42 Wat je kan checken denk ik. Is de afstelling twee keer. Eerst ene stand. Dat stukje draaien. En weer checken. Als lampje op juiste moment weer uitgaat is dat goed.
Afstellen met 6mm boor ook niet ideaal. Kan. Maar je op ogen checken of boortje wel precies in midden zit. Je hebt halve tand speling met 6mm boortje
We hebben er wel voor gezorgd dat het boortje zo goed mogelijk in het midden van het gat in het vliegwiel zat en toen de ontsteking afgesteld.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Boortje 6mm in midden houden dan is dat wel oke.
Maar die asjes met magneetjes, daar zit normaal niets aan speling op.
Ik denk voor de onsteking geen probleem maar weten doe ik dat ook niet, nog nooit gehad.
Maar dat inhouden had je eerst niet?
Ik zou die onsteking wel even voor beide magneetjes afstellen. Kijken of je verschil ziet.
Maar die asjes met magneetjes, daar zit normaal niets aan speling op.
Ik denk voor de onsteking geen probleem maar weten doe ik dat ook niet, nog nooit gehad.
Maar dat inhouden had je eerst niet?
Ik zou die onsteking wel even voor beide magneetjes afstellen. Kijken of je verschil ziet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Dat inhouden deed ie de laatste dag voor de "reparatie" ook al. Daarvoor reed ie wel goed. Vandaar dat we naar een monteur gegaan zijn, die erachter kwam dat de contactpuntjes niet meer goed stonden en zo is het begonnen...verkuilm schreef: ↑vr 27 okt, 2023 17:29 Boortje 6mm in midden houden dan is dat wel oke.
Maar die asjes met magneetjes, daar zit normaal niets aan speling op.
Ik denk voor de onsteking geen probleem maar weten doe ik dat ook niet, nog nooit gehad.
Maar dat inhouden had je eerst niet?
Ik zou die onsteking wel even voor beide magneetjes afstellen. Kijken of je verschil ziet.
De asjes van de magneetjes zijn scheef komen te staan doordat ze tijdens het starten ronddraaiden en toen tegen de te lange bout aan kwamen. Na rechtbuigen zit er nu wat speling op.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Ontsteking kapot gedraaid door te lange bout
Uit het werkplaatshandboek. Zou dus niet weten waarom een boortje van 6mm niet zou kunnen werken. Steek dan wel de achterkant van de 6mm boor in het gat dat is volledig rond.
Quoten WPHB:
Steek een pen van ø 6mm (MR. 630-51/15) in het gat
aan de linker zijde (opmerking: gezien vanuit de bestuurderszijde) van het motorcarter dat dient voor
het afstellen van de ontsteking.
Draai de motor tegen de draairichting in totdat de pen
in het gat van het vliegwiel valt.
Quoten WPHB:
Steek een pen van ø 6mm (MR. 630-51/15) in het gat
aan de linker zijde (opmerking: gezien vanuit de bestuurderszijde) van het motorcarter dat dient voor
het afstellen van de ontsteking.
Draai de motor tegen de draairichting in totdat de pen
in het gat van het vliegwiel valt.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]