Pagina 1 van 1

te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: ma 4 dec, 2023 19:04
door jeroendo
Hallo allen,

Ik heb net ontdekt dat mijn Dyane het hardst en mooist loopt met de stelschroef CO helemaal in, rechtsom erin gedraaid bedoel ik. Nu meen ik me te herrinneren dat hij juist af zou moeten slaan. Hij loopt dan zo hard dat ik 'm niet meer fatsoenlijk langzamer kan laten lopen met de gasklep schroef. Iemand een idee waar dit op duidt? Voor deze "behandeling" en misschien nu nog heb/had ik last van veel zwarte rook en afslaan.
Alvast dank!

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: di 5 dec, 2023 11:20
door AZL57
Zwarte rook lijkt me een te rijk mengsel. Heb je de goede sproeiers in de carburateur?

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: di 5 dec, 2023 11:53
door Yannick
Vaak wordt valse lucht als oorzaak gezien maar de oorzaak is meestal dat je gasklep zo afgesteld is (te ver open) dat je carburateur niet in zijn stationair gebied werkt maar erboven. De mengschroef heeft dan ook geen functie.

Kijken of alles luchtdicht is (spruitstuk, onderaan carburateur), stationairsproeier schoonmaken, nakijken of alle sproeiermaten goed zijn en teruggaan naar een +- standaardafstelling van de carburateur.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: di 5 dec, 2023 23:09
door gillis
Alle veertjes van gaskleppen nog in orde?

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: wo 6 dec, 2023 00:16
door jeroendo
Ja veertjes zijn goed. Het rare is: dan staat ie veel te hard te draaien en nog geen 4 seconden later kan ie heel langzaam stationair lopen en zelfs afslaan. Bij een volgende startpoging kan het alweer te hard staan. Onbegrijpenlijk? Nieuwe statiobaire sproeier erin zit ik aan te denken..

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: wo 6 dec, 2023 17:38
door AZL57
Een goede reiniging van de carburateur om te beginnen...ultrasoon bijvoorbeeld.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: do 7 dec, 2023 05:00
door gillis
En schone volle tank.
ik rij mijn tank nooit ver leeg. Trek je vuil mee...als de tank niet zeker schoon is.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: do 7 dec, 2023 07:27
door verkuilm
Vuil is het niet, dan verstopt ie en slaat ie af.
Als die niet meer goed is af te stellen, idd valse lucht.
Bijvoorbeeld die dikkeplaat onder de carburateur, die scheuren.
Maar als het heel erg wisselt. dan ben ik redelijk zeker van, asje gasklep heeft spelling.
Door het gas geven en weer los laten komt asje steeds in andere stand en lekt soms veel en soms weinig.
Ik had dat met de 2cv ook revisi gekocht.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: do 7 dec, 2023 10:39
door toon beekers
Mijn mehari had jaren geleden vergelijkbaar probleem, stationair niet af te stellen. B-revisie carburateur beste koop / oplossing.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: zo 10 dec, 2023 11:52
door backfire
Ik zou eerst eens beginnen met het controleren van de sproeiers en zo te lezen eerst maar eens je stationair sproeier. Het lijkt er op dat je hem aan het afstellen bent op de primaire sproeier.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Geplaatst: ma 11 dec, 2023 00:40
door Data58
Er van uit gaande dat je carburateur niet vuil is. Spuit bij lopende motor wat remreiniger rond om je carburateur, Bij asjes, voet carburateur rondom en aansluiting spruitstuk inlaat. Niet uitlaat want als deze heet is heb je met remreiniger een probleem. Is brandbaar. Maar goed als bij het spuiten van de remreiniger je stationair toerental wijzigt heb je een lekkage en valse lucht waardoor je de carburateur niet goed kunt afstellen.

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in:OPGELOST

Geplaatst: di 19 dec, 2023 23:11
door jeroendo
Het probleem is opgelost; en nieuwe stationaire sproeier erinzetten was de oplossing. De oude regelmatig schoongeblazen maar leek niet te helpen (wel te veranderen zodat ik het gevoel kreeg in de buurt te zitten) De co schroef moest ik ook weer minder ver indraaien nu om 'm mooi te laten lopen, ook slaat hij "vertrouwd" weer af als je deze te ver inschroeft. De zwarte rook bij flink op het pedaal trappen heb ik nog niet gefixt, ik schat in te grote sproeiers.