Pagina 1 van 1
stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: di 28 mei, 2024 16:57
door Lo Bouwens
Vandaag naar de RDW geweest voor de invoerkeuring. Ging vlotjes, alles in orde dank zij de volledige Belgische documentatie. Over vijf werkdagen krijg ik het Nederlandse kenteken.
Het was de eerste keer dat ik dankzij het eendags kenteken met de auto kon rijden. Op de snelweg met ca. 100 m/u kon de Eend prima meekomen in de drukte. Maar het bleek dat het stuur schuin staat als de voorwielen rechtuit staan. Vooral op de snelweg is dat verwarrend. Thuisgekomen het stuur eraf gehaald, maar zoals bij andere auto's, waar je het stuur gewoon een paar tanden op de as kunt verzetten, zit het 2CV-stuur met bouten in een vaste positie op de stuurstang. Corrigeren zal dus op een andere manier moeten. Ergens beneden aan de andere kant van de stuurstang? Zo ja, hoe en waar?
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: di 28 mei, 2024 17:15
door Lo Bouwens
Misschien had bij dit probleem moeten vermelden dat het om de 2CV6 Spécial gaat. Want naar het schijnt, hoort het stuur bij een 2CV Club juist op wèl schuin te staan...
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: di 28 mei, 2024 17:56
door verkuilm
Klopt hangt van het stuur af. Bij eenspakig stuur staat orgineel scheef inderdaad.
Met twee spaken zoals de special dan wel recht.
Je kan het wel anders erop zetten. Maar dan moet ring contatcslot eruit halen.
Dan op stuurhuis onder de motorkap de klem los maken en bout eruit.
Binnen met stuk huis hele stuurstang omhoog tikken en draaien zoals je wilt en weer alles vast.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: di 28 mei, 2024 20:47
door 2cvxm
verkuilm schreef: ↑di 28 mei, 2024 17:56
Klopt hangt van het stuur af. Bij eenspakig stuur staat orgineel scheef inderdaad.
Met twee spaken zoals de special dan wel recht.
Je kan het wel anders erop zetten. Maar dan moet ring contatcslot eruit halen.
Dan op stuurhuis onder de motorkap de klem los maken en bout eruit.
Binnen met stuk huis hele stuurstang omhoog tikken en draaien zoals je wilt en weer alles vast.
Volgens mijn werkplaatshandboek moeten de twee imbusbouten van het stuurslot ook los worden gedraaid om de stuurbuis te kunnen bewegen. Klopt dat???
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: di 28 mei, 2024 21:46
door AZL57
Ja dat bedoelde hij met de ring.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: wo 29 mei, 2024 19:04
door Handjes
Lo Bouwens schreef: ↑di 28 mei, 2024 17:15
Misschien had bij dit probleem moeten vermelden dat het om de 2CV6 Spécial gaat. Want naar het schijnt, hoort het stuur bij een 2CV Club juist op wèl schuin te staan...
Laatst ook een discussie met iemand over gehad: het Club-stuur staat origineel inderdaad wat off center: de spaak staat wat rechts van het midden. Wat hier het idee van is?
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: wo 29 mei, 2024 19:05
door Handjes
2cvxm schreef: ↑di 28 mei, 2024 20:47
Volgens mijn werkplaatshandboek moeten de twee imbusbouten van het stuurslot ook los worden gedraaid om de stuurbuis te kunnen bewegen. Klopt dat???
Als je het stuurslot toch los hebt: verwijder die ring (twee helften) dan gelijk. Het stuurslot heeft weinig functie. Een dief geeft een ruk aan het stuur en het stuurslot is kapot. Ik vind het verder een wat onbetrouwbaar ding en heb hem liever niet; dan kan hij ook niet per ongeluk in het stuurslot schieten.
Waarschijnlijk staat je (Special-)stuur na het verzetten met een paar tandjes van de stuurasbuis nog niet recht. Dat krijg je nooit 100%, tenzij je ook de wielen laat uitlijnen.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: wo 29 mei, 2024 19:36
door AZL57
Het idee van het schuine special stuur is dat je bij een aanrijding niet die spaak in je buik krijgt.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: wo 29 mei, 2024 21:28
door André Post
Handjes schreef: ↑wo 29 mei, 2024 19:05
Het stuurslot heeft weinig functie. Een dief geeft een ruk aan het stuur en het stuurslot is kapot.
Dat is niet mijn ervaring, Enige jaren geleden is een poging gedaan om mijn Mehari te stelen met als gevolg dat van de beugel om het stuurslot het schroefdraad beschadigd was maar het slot nog stevig aan de stuurbuis zat.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: do 30 mei, 2024 14:52
door Handjes
Dan was het een domme dief. Zijn ze meestal trouwens.
Mijn Eend is drie (!) keer gestolen. Ik heb het wel even gehad met stuursloten.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: do 30 mei, 2024 14:56
door Handjes
AZL57 schreef: ↑wo 29 mei, 2024 19:36
Het idee van het schuine special stuur is dat je bij een aanrijding niet die spaak in je buik krijgt.
Ah, da's een goeie ja.
En met je rechterhand in de 'kom' van de spaak hangen en zo een beetje lui sturen...
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Geplaatst: vr 21 jun, 2024 09:56
door 2cvxm
Eénspakig stuur rijdt veel relaxter als de spaak schuin staat en niet recht naar beneden. In ‘74 mijn eerste Ami 6 en sindsdien in de erna gekomen Eenden altijd een éénspakig stuurwiel gezet als het er niet in zat. Zelfs in de AK, wat er zogezegd helemaal niet in hoort.