WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Alles in, over, rond en op de koets.
Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Lo Bouwens » vr 7 jun, 2024 11:18

Waarschuwing Als je een Eend uit het buitenland in Nederland wil invoeren is het volgende van belang.
Mijn 2CV6 Spécial uit 1983 is vorige week goed door de invoerkeuring van de RDW gekomen, zij het met één raar probleem: op de samenvatting van de keuringsresultaten staat dat de auto twee zitplaatsen heeft, terwijl hij er uiteraard vier heeft. Maar ik had de achterbank er alvast uitgehaald om naar de bekleder te brengen, en dus telde de keurmeester alleen de twee voorstoelen die er nog wèl in zaten. Desgevraagd weigerde de RDW het formulier aan te passen naar vier zitplaatsen. Ik moest een nieuwe afspraak maken (tijdverlies, keuringkosten, ééndagskenteken, tijdelijke verzekering, etc etc).
Ik wacht nog even af met een nieuwe afspraak maken, want ik heb intussen toch maar vast bij de belastingdienst aangifte voor de BPM gedaan (0 %), maar ik hoop dat dit niet betekent dat ik straks een grijs kenteken (bestelwagen) krijg.
Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door deusjevo » vr 7 jun, 2024 16:32

Lijkt mij logisch als je zonder achterbank komt?

Als je met een AK400 met een achterbank komt krijg je denk ik zomaar 4 plaatsen op kenteken?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Thijs » vr 7 jun, 2024 17:58

Terwijl de meeste Eenden helemaal geen aantal zitplaatsen op het kenteken hebben staan....

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door deusjevo » za 8 jun, 2024 00:01

Ik denk dat ze bij deze bouwjaren gewoon naar het aantal stoelen kijken die deugdelijk bevestigd zitten.
Vanaf 1992 waren er pas achtergordels verplicht meen ik.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3062
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Thijs » za 8 jun, 2024 00:07

Ik houd het op willekeur van de betreffende RDW medewerker.
Toen mijn kitcar gekeurd werd zei de keurder dat hij geen aantal zitplaatsen zou noteren zodat ik eventueel nog een bankje achterin kon plaatsen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door deusjevo » za 8 jun, 2024 10:30

Bij mijn Dyane staat:

Aantal zitplaatsen: niet geregistreerd

Er staat trouwens haast niets geregistreerd, ook bijvoorbeeld plaats chassisnummer niet.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Lo Bouwens » za 8 jun, 2024 16:01

Ik heb kennelijk een erg ambtelijke keurmeester getroffen: "ik tel maar twee stoelen, dus het is een auto met twee zitplaatsen". Uitleg, toelichting, verwijzen naar wat logisch is, helpt niets. De achter-gordels zaten er notabene duidelijk zichtbaar in...

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 520
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door verkuilm » ma 10 jun, 2024 09:11

Heb je nu helemaal geen kenteken? Of geel kenteken met twee zitplaatsen? Of grijs kenteken.
Ja RDW is wel streng, maar wel duidelijk.
Dus ik snap dit wel eerlijk gezegd. Er zatten ook maar twee zitplaatsen in tentijde van het aanbieden?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Lo Bouwens » ma 10 jun, 2024 13:42

Nee, inderdaad nog geen kenteken. Eerst weer naar de RDW. En "logisch", zoals in één van de reacties staat, kan ik dit gedrag echt niet vinden. Een standaard personen-Eend met vier deuren en vier gordels waarvan de achterbank even is weggehaald voor de bekleder. Zo'n situatie en uitleg niet accepteren noem ik niet logisch maar bureaucratisch, lekker de klant laten voelen wie hier de macht heeft. Hoe zouden ambtenaren toch aan die slechte naam komen....?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2669
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Michiel van G. » ma 10 jun, 2024 14:35

Je kunt inloggen met digid op de site van de RDW, en dan meteen zien of er al een kenteken geregistreerd staat. Met de finnik app kun je vervolgens ook zaken als het aantal geregistreerde zitplaatsen zien, ook al heb je nog geen kentekencard ontvangen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door deusjevo » ma 10 jun, 2024 15:15

Lo Bouwens schreef: ma 10 jun, 2024 13:42 Nee, inderdaad nog geen kenteken. Eerst weer naar de RDW. En "logisch", zoals in één van de reacties staat, kan ik dit gedrag echt niet vinden. Een standaard personen-Eend met vier deuren en vier gordels waarvan de achterbank even is weggehaald voor de bekleder. Zo'n situatie en uitleg niet accepteren noem ik niet logisch maar bureaucratisch, lekker de klant laten voelen wie hier de macht heeft. Hoe zouden ambtenaren toch aan die slechte naam komen....?
Die gordels waren nog niet verplicht in 1983 en zaten er ook niet standaard in dus.
Ik weet niet hoe ze gemonteerd zijn maar wellicht is het zelfs een beter plan de achterbank te plaatsen en de gordels te verwijderen voor de keuring.
Je moet voldoen aan de regels van 1983 en alles wat je toevoegt kan misschien alleen maar discussies opleveren?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Handjes » ma 10 jun, 2024 21:47

Lo Bouwens schreef: ma 10 jun, 2024 13:42 Nee, inderdaad nog geen kenteken. Eerst weer naar de RDW. En "logisch", zoals in één van de reacties staat, kan ik dit gedrag echt niet vinden. Een standaard personen-Eend met vier deuren en vier gordels waarvan de achterbank even is weggehaald voor de bekleder. Zo'n situatie en uitleg niet accepteren noem ik niet logisch maar bureaucratisch, lekker de klant laten voelen wie hier de macht heeft. Hoe zouden ambtenaren toch aan die slechte naam komen....?
Welke RDW vestiging was dat? Sommige staan ook bekend als wat strenger dan andere.
La vie est belle.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 520
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door verkuilm » wo 12 jun, 2024 08:18

Er zit een zeker een verschil in de RDW stations. Al gaat het uiteindelijk om de persoon.
Maar is me nog niet duidelijk auto verder goedgekeurd alleen met twee personen zitplaats? Of heb je de keuring afgebroken? In eerste geval hoef je alleen terug voor aanpassing 2 naar 4. En heb je kenteken dus geen eendags kenteken meer.

Gordels kun je laten zitten, maakt niks uit. Verwijderen nog riskant, vaak vast geroest.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Raytheman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: zo 21 aug, 2022 07:27

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Raytheman » wo 12 jun, 2024 08:51

Die finnik app waar hier sprake van is geeft aan dat een 602 cc motor 15 PK is?!
Bij RDW staat dat de mijne 5 zitplaatsen heeft :lol:

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: WAARSCHUWING invoerkeuring RDW altijd met alle stoelen erin

Bericht door Lo Bouwens » wo 12 jun, 2024 08:59

Het keuringsstation was Nieuwegein. Ik heb inmiddels mijn kentekenbewijs ontvangen en er staan inderdaad slechts twee zitplaatsen op. Op mijn schriftelijke (mail)reacties en verzoeken heb ik noch van de RDW noch van de belastingdienst enige reactie ontvangen. Ik hoop dat ik bij de APK geen probleem krijg met die vermelding van twee zitplaatsen terwijl er vier in zitten, of voor de zekerheid dan maar weer even de achterbank eruit halen? Hoe ging dat met die vermelding van vijf zitplaatsen in een eerdere reactie hierboven? Ben benieuwd!

Plaats reactie