Rem achter wordt soms zeer heet
Rem achter wordt soms zeer heet
Om niet de andere zijn topic te kapen zelf 1 gestart. Mijn stelnokken van die rem draaien en zitten zeker niet te los. Wel komt er veel remstof uit die trommel.
Na 1,5 jaar zou die rem aan die kant toch niet meer als juist geplaatst mogen aanlopen tov de andere kant. In die tussentijd heb ik wel ook de R kant een remklauw moeten voorzien van nieuwe o ringen, stond los.
Aan die moer was serieus aan geklopt met een punter, bb had die geen dopsleutel.
Kortom, alles wordt vernieuwd. De puller heb ik zelf ineen gelast, je krijgt die trommel er anders niet af, enkel zweten doe je.
Na 1,5 jaar zou die rem aan die kant toch niet meer als juist geplaatst mogen aanlopen tov de andere kant. In die tussentijd heb ik wel ook de R kant een remklauw moeten voorzien van nieuwe o ringen, stond los.
Aan die moer was serieus aan geklopt met een punter, bb had die geen dopsleutel.
Kortom, alles wordt vernieuwd. De puller heb ik zelf ineen gelast, je krijgt die trommel er anders niet af, enkel zweten doe je.
Re: Rem achter wordt soms zeer heet
Eigenaardigheid is dat die grote moer los zit voor onderaan, de achterste draait niet. De kleine boutjes zijn verzegeld met het omgeplooid lipje. Getest met een dwars geplaatste griptang erop.
Of dat extra regelexcentrieken zijn weet ik ook niet maar zou wel eens de fout zijn. Het afstellen moet ik nog zoeken.
Of dat extra regelexcentrieken zijn weet ik ook niet maar zou wel eens de fout zijn. Het afstellen moet ik nog zoeken.
Zijn uiteraard excentrisch 

- Bijlagen
-
- stelnok achterrem.jpg (32.41 KiB) 1415 keer bekeken
Zoals ik kon raden of bedenken of 'n beetje geluk, dit moet vaststaan. De remschoen is een grote hefboom die evtl bij geklemd zitten onderaan dat klein verzegeld boutje kan losmaken.
- Bijlagen
-
- 2 CV onderste moer.jpg (16.99 KiB) 1406 keer bekeken
Werkt je veer die de schoenen terug trekt wel goed?
diverse Citroens, wat anders.
48 j Terug moesten wij dat leren, de progressieve remschoen; Is meestal de voorste, door de draairichting wiel gaat die extra grippen, daarom hebben die meestal minder remvoeringoppervlak.
Bij mij zit dat onderste scharnierpunt(excentriek) iets los, wellicht daarom soms de zeer warme trommel.
De ganse boel of remschoenen moet je daarom eerst centreren en dan pas de stelnokken gebruiken. Hoe jullie dat doen weet ik niet?
Er bestaat iets voor of zelf maken?
Bij mij zit dat onderste scharnierpunt(excentriek) iets los, wellicht daarom soms de zeer warme trommel.
De ganse boel of remschoenen moet je daarom eerst centreren en dan pas de stelnokken gebruiken. Hoe jullie dat doen weet ik niet?
Er bestaat iets voor of zelf maken?
Ik werk soms met een grote passer.
Trommel kun je gewoon los halen met twee grote schroevendraaiers en een hammer.
Rustig los wrikken.
Rustig los wrikken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
De filmpjes op yt zijn maar zo en zo over die excentrische scharnierpunten onderaan. Denkelijk is de schroefdraad niet stuk.
Om zeker te zijn dat de schoen wel scharniert bij vastgezette scharnieren onderaan zal ik de kl veer moeten losmaken. Moet dus vrij bewegen anders komt de boel weer los.
Er was een filmpje bij om de leiding te vervangen de in de arm gaat(amai). 'k Heb de stofkappen van pompje iets gelicht en zag geen olie, dus zijn vernieuwd geweest.
Die passer lijkt me wel iets maar is geen centergat. Met een oude moer met stang eraan zou je kunnen centreren. Een sergeant op de moer klemmen en zo ronddraaien zou kunnen......we zien wel.
Om zeker te zijn dat de schoen wel scharniert bij vastgezette scharnieren onderaan zal ik de kl veer moeten losmaken. Moet dus vrij bewegen anders komt de boel weer los.
Er was een filmpje bij om de leiding te vervangen de in de arm gaat(amai). 'k Heb de stofkappen van pompje iets gelicht en zag geen olie, dus zijn vernieuwd geweest.
Die passer lijkt me wel iets maar is geen centergat. Met een oude moer met stang eraan zou je kunnen centreren. Een sergeant op de moer klemmen en zo ronddraaien zou kunnen......we zien wel.
Dit is het originele centreer tool. Er bestaan goedkopere versies van. Eerst in de trommel steken en afstellen dan op de astap zetten en de schoenen regelen.
https://2cvtools.com/id76.htm
Andere vraag bewegen je schoenen goed? Op sommige nieuwe exemplaren zit wat verf in de openingen en die klemmen een beetje. Ik schuur ze altijd en monteren met een beetje kopervet.
https://2cvtools.com/id76.htm
Andere vraag bewegen je schoenen goed? Op sommige nieuwe exemplaren zit wat verf in de openingen en die klemmen een beetje. Ik schuur ze altijd en monteren met een beetje kopervet.
Hier een plastic versie...
https://www.ebay.co.uk/itm/265979595103
https://www.ebay.co.uk/itm/265979595103
Die 2 onderste moertjes staan 1/2 toer los, is dat een systeem van zelfstellende remmen met die excentrieken onderaan?
Voorste schoen komt terug, de achterste blijft staan. Normaal heb je op de stofplaat 3 à 4 wrijvingspuntjes voor de schoenen die je moeten invetten. Roest en remstof zit overal 'n beetje, je ziet dan niks.
Die kl ronde schoteltjes die de schoen tegen de stofplaat drukken krijg ik niet meteen los. Weeral zoeken.
Voorste schoen komt terug, de achterste blijft staan. Normaal heb je op de stofplaat 3 à 4 wrijvingspuntjes voor de schoenen die je moeten invetten. Roest en remstof zit overal 'n beetje, je ziet dan niks.
Die kl ronde schoteltjes die de schoen tegen de stofplaat drukken krijg ik niet meteen los. Weeral zoeken.
'K stop vandaag. Excentriek zit vast in die achterschoen, voorste niet. Wellicht daarom na vastzetten beide moertjes de achterschoen niet terug wou terugveren.
Deze linkerkant ligt uiteen en wordt dan reinigen en ontroesten stofplaat, invetten met ATé vet de excentrieken tov schoen en schoen tov stofplaat.
Rechterwiel ook maar doen.
't Enige wat de voorganger(een garage) gedaan is pompjes vernieuwen, voor de rest ?????
Deze linkerkant ligt uiteen en wordt dan reinigen en ontroesten stofplaat, invetten met ATé vet de excentrieken tov schoen en schoen tov stofplaat.
Rechterwiel ook maar doen.
't Enige wat de voorganger(een garage) gedaan is pompjes vernieuwen, voor de rest ?????
Een beetje bijna de officiele Citroën video van achterrem 2 CV zet ondertiteling aan en via instellingen Engels kiezen, Die NL vertaling trekt op niks. Franstalig maar de video zien is bij mij al voldoende:
https://www.youtube.com/watch?v=tlTmuGz23_M
https://www.youtube.com/watch?v=tlTmuGz23_M
Je moet de schoenen/excentrieken met kopervet smeren. Dat kan beter tegen de hitte. Ate vet is alleen voor in de remzuigertjes. Meen ik. Maar eerst de openingen in de schoenen uitschuren totdat de schoenen soepel om de excentrieken bewegen. Toen ik aan de restauratie van mijn 57er begon heb ik de achterremschoenen open moeten slaan met een hamer zo vastgeroest waren ze.