Stationair toerental Solex 26 CBI

Plaats reactie
Leopoldo
Beginner
Beginner

Stationair toerental Solex 26 CBI

Bericht door Leopoldo » wo 9 apr, 2025 18:34

Startcarburator (choke).jpg
Hallo,

Telkens ik de hendel van mijn startcarburator (choke) volledig induw (zie foto) bij warme motor, slaat deze af. Hij blijft wel draaien als de hendel 3/4de is ingedrukt maar dan is het stationair toerental te hoog en kan niet worden geregeld. Hij start prima trouwens. Op zich is dat iets te hoog toerental normaal geen probleem ware het niet dat ik een centrifugaalkoppeling heb. Het toerental rond de 700rpm krijgen is wel zo comfortabel wil je niet telkens een schok vooruit krijgen bij het lossen van het koppelingspedaal...

Wat ik intussen al heb gedaan:

- kleppen gesteld
- ontstekingstijdstip gesteld
- nieuwe bougies (NGK B6HS)
- carburator ultrasoon gereinigd, ook alle sproeiers
- gecheckt op lekkage lucht bij inlaat en voet carburator (niets te merken)
- lucht-benzinemengselschroef in standaard positie gezet (1,5 slag uitgedraaid) en van daaruit toerental proberen regelen

Ik heb recent ook een big bore gemonteerd van Burton. Mijn ribbeleend heeft nu 18pk in plaats van 12 voordien.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen? Bedankt alvast!

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Stationair toerental Solex 26 CBI

Bericht door marcopr » wo 9 apr, 2025 18:46

Bij een warme motor de choke niet gebruiken. Is dat een idee.
Choke is alleen nodig bij een koude motor.
tweeceevees zijn leuk!

Leopoldo
Beginner
Beginner

Bericht door Leopoldo » wo 9 apr, 2025 21:48

Met ingeduwde choke bedoel ik dus dat de choke niet in gebruik is. Ik start koud altijd met volledige of halfopen choke, afhankelijk van de temperatuur.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » wo 9 apr, 2025 23:16

De hendel van de chokeklep bedient ook het versneld stationair toerental. Als de motor afslaat met de choke er helemaal af, dan is het stationair toerental te laag. Dit kun je eenvoudig bijstellen met de stationair aanslag schroef. Kijk voor de zekerheid ook eens naar de stationaire sproeier, als die verstopt is dan loopt de motor ook niet stationair.

Plaats reactie