Pagina 1 van 1

Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: zo 27 jul, 2025 11:41
door Mehaarlem
Op mijn versnellingsbak staat een nummer “AM 331 11 ^ 8 2 +”

Is hieruit op te maken wat voor versnellingsbak het is?

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: zo 27 jul, 2025 17:14
door marcopr
Aan de price-as kan je zien voor welke A-type de bak het is gemaakt.

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: zo 27 jul, 2025 19:50
door Mehaarlem
Dus de bak moet eraf om te zien welk type het is?

En hoe herken je vervolgens welke bak het is?

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: zo 27 jul, 2025 22:05
door Thijs
Door de prise as te bekijken en vergelijken met de afbeeldingen op internet.
Er is een plaatje met alle assen er op maar ik heb die even niet beschikbaar.

Je kunt ook 1 wiel opkrikken en omwentelingen van het wiel vergelijken met de omwenteling van de krukas.
Voor de exacte getallen kun je de site van Cats raadplegen.

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 11:49
door Eendjekwek
Inderdaad de codes op de bak zeggen niks.
Hier zijn de prise-assen en hoe ze te herkennen
—> de upload functie doet het niet. Bijlagenlimiet van het forum is bereikt

Dan even zo:
Bij de spiebanen zitten groeven (of niet) over de omtrek van de as.
1 groef in het midden: Mehari 3vinger drukgroep
1 groef aan de voorkant uit het midden: Dyanec acadiane, ami8 3vinger drukgroep
2 groeven: 2cv4, dyane4 3vinger drukgroep
Geen groef: 2cv6 3vinger drukgroep
Lange spiebanen: 2cv6 diafragma drukgroep

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 13:20
door schermer
Hierbij 2 plaatjesAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk


Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 14:01
door Mehaarlem
Bedankt voor alle hulp!

Zit er nou veel verschil tussen die bakken?
Zijn er mensen die ervaringen willen delen?

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 17:58
door Thijs
Het echte verschil is de tandwiel verhoudingen en de lengte van de spiebanen.

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 21:04
door Mehaarlem
Ahaa,

Ik bedoel eigenlijk qua rij eigenschappen?
Vond mijn bak wat nerveus, rijdend door de stad (tussen de 20-50) veel schakelen tussen 2 en 3.

Of is dat gewoon de charme van een a-type?

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: ma 28 jul, 2025 21:53
door deusjevo
Tussen de 20 en 50 zal je inderdaad wel af en toe moeten schakelen.
Haakse bochten zal je terug moeten schakelen naar z’n 2 en tot 50 kan je best in z’n 3 maar zelfs in z’n 4

Re: Versnellingsbak identificatie

Geplaatst: wo 30 jul, 2025 10:27
door marcopr
de 2e en de 3e versnelling zitten niet voor niets recht tegenover elkaar denk ik. Je gebruikt ze veel.
Een Eend(achtige) rijdt je op toeren. Het moderne rijden is niet besteed aan deze oude techniek.
Schokkend rijden komt vaak doordat men in een lage snelheid in een te hoge versnelling rijdt. Geef je wat gas dan gaat e auto schokken of bokken. Een eend maakt ook veel meer herrie dan een moderne auto.
Ook de remkracht is veel minder dan de een 'normale 'auto.

Enfin, veel plezier met rijden in het oude wagentje. Het geeft zoveel plezier en onthaasting.