Versnellingsbak identificatie

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Mehaarlem
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 3 jan, 2024 19:45

Versnellingsbak identificatie

Bericht door Mehaarlem » zo 27 jul, 2025 11:41

Op mijn versnellingsbak staat een nummer “AM 331 11 ^ 8 2 +”

Is hieruit op te maken wat voor versnellingsbak het is?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1957
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door marcopr » zo 27 jul, 2025 17:14

Aan de price-as kan je zien voor welke A-type de bak het is gemaakt.
tweeceevees zijn leuk!

Mehaarlem
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 3 jan, 2024 19:45

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Mehaarlem » zo 27 jul, 2025 19:50

Dus de bak moet eraf om te zien welk type het is?

En hoe herken je vervolgens welke bak het is?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3096
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Thijs » zo 27 jul, 2025 22:05

Door de prise as te bekijken en vergelijken met de afbeeldingen op internet.
Er is een plaatje met alle assen er op maar ik heb die even niet beschikbaar.

Je kunt ook 1 wiel opkrikken en omwentelingen van het wiel vergelijken met de omwenteling van de krukas.
Voor de exacte getallen kun je de site van Cats raadplegen.

Eendjekwek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Eendjekwek » ma 28 jul, 2025 11:49

Inderdaad de codes op de bak zeggen niks.
Hier zijn de prise-assen en hoe ze te herkennen
—> de upload functie doet het niet. Bijlagenlimiet van het forum is bereikt

Dan even zo:
Bij de spiebanen zitten groeven (of niet) over de omtrek van de as.
1 groef in het midden: Mehari 3vinger drukgroep
1 groef aan de voorkant uit het midden: Dyanec acadiane, ami8 3vinger drukgroep
2 groeven: 2cv4, dyane4 3vinger drukgroep
Geen groef: 2cv6 3vinger drukgroep
Lange spiebanen: 2cv6 diafragma drukgroep
EENDJES!!!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door schermer » ma 28 jul, 2025 13:20

Hierbij 2 plaatjesAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk


Mehaarlem
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 3 jan, 2024 19:45

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Mehaarlem » ma 28 jul, 2025 14:01

Bedankt voor alle hulp!

Zit er nou veel verschil tussen die bakken?
Zijn er mensen die ervaringen willen delen?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3096
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Thijs » ma 28 jul, 2025 17:58

Het echte verschil is de tandwiel verhoudingen en de lengte van de spiebanen.

Mehaarlem
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 3 jan, 2024 19:45

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door Mehaarlem » ma 28 jul, 2025 21:04

Ahaa,

Ik bedoel eigenlijk qua rij eigenschappen?
Vond mijn bak wat nerveus, rijdend door de stad (tussen de 20-50) veel schakelen tussen 2 en 3.

Of is dat gewoon de charme van een a-type?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1976
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door deusjevo » ma 28 jul, 2025 21:53

Tussen de 20 en 50 zal je inderdaad wel af en toe moeten schakelen.
Haakse bochten zal je terug moeten schakelen naar z’n 2 en tot 50 kan je best in z’n 3 maar zelfs in z’n 4
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1957
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Versnellingsbak identificatie

Bericht door marcopr » wo 30 jul, 2025 10:27

de 2e en de 3e versnelling zitten niet voor niets recht tegenover elkaar denk ik. Je gebruikt ze veel.
Een Eend(achtige) rijdt je op toeren. Het moderne rijden is niet besteed aan deze oude techniek.
Schokkend rijden komt vaak doordat men in een lage snelheid in een te hoge versnelling rijdt. Geef je wat gas dan gaat e auto schokken of bokken. Een eend maakt ook veel meer herrie dan een moderne auto.
Ook de remkracht is veel minder dan de een 'normale 'auto.

Enfin, veel plezier met rijden in het oude wagentje. Het geeft zoveel plezier en onthaasting.
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie