waarom loopt accu leeg en laadt niet bij ????

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gesloten
_jeroen_

waarom loopt accu leeg en laadt niet bij ????

Bericht door _jeroen_ » do 8 mei, 2003 21:53

wat mij nou weer overkomt:

vandaag sloeg bij het stoplicht de motor af & ik kreeg m niet meer aan de praat. accu leek helemaal leeg, maar na 15 minuten wachten deed ie t weer.

vanmiddag reed ik van mijn werk naar huis en toen was het nog erger: als ik de lichten aan deed stokte de motor, dus ik kon alleen nog maar rijden zonder licht. thuis aangekomen was het he-le-maal voorbij en deed zelf de toeter het bijna niet meer (heel zielig zacht geluidje).

WAT IS HIER AAN DE HAND? de accu zit er net 3 maanden nieuw in. is er ergens kortsluiting of zo en hoe kan ik dat uitvinden?

graag advies, want zaterdag a.s. moet ik van amsterdam naar ooltgensplaat en terug...

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » vr 9 mei, 2003 09:37

je dynamo doet het niet meer.
Controleer alle aansluitingen en spanningsregelaar (+ V-snaar) in de vraagbaak staat hoe.
Anders gauw zaterdag een ruildynamo halen.

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Bericht door 2cvFred » vr 9 mei, 2003 12:27

Dat heb ik onlangs ook gehad. Ik dacht ook direkt dat mijn dynamo eraan was, maar het bleek een slecht contact te zijn... Kijk idd even inde vraagbaak, staat perfect beschreven hoe het probleem te lokaliseren.

Let wel op, ik heb er een tijdje, noodgedwongen, mee verder gereden (in gang duwen, steeds op toeren blijven om genoeg stroom op te wekken, ... :? ), maar door het slechte contact kon er niet genoeg stroom mijn dynamo uit waardoor een bout spontaan zichzelf begon te lassen = niet goed :-) Rap fixen dus...

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 9 mei, 2003 15:38

je dynamo hoeft helemaal niet kapot te zijn. Het kan ook je spanningsregelaar zijn, of versleten koolborstels. Dat zou ik eerst maar eens kontroleren.
Als je gasgeeft gaan dan je lampen harder branden? zoja, dan werkt je dynamo goed.
Je spanningsregelaar kun je kontroleren door het stekkertje van het dunne draadje van je dynamo los te halen en een paar keer tegen ket kontaktje te duwen. Als je dan kleine vonkjes ziet dan werkt je spanningsregelaar. Je koolborstels kun je eruithalen (zwarte plastic kapje.) kijk of ze opgesleten zijn..
Kontroleer sowieso al je kontaktjes ff (op dynamo, spanningsregelaar etc...) Met name die op de dynamo (dat kleintje) wil nog wel eens loszitten.

succes..

Bjorn

_jeroen_

aansluiting dynamo zat los!

Bericht door _jeroen_ » vr 9 mei, 2003 16:41

vanochtend was het volledig over qua starten, dus WW gebeld en natuurlijk, de oorzaak was - achteraf - evident: één van de aansluitingen van de dynamo (richting accu dus) was los gaan zitten, versleten, afgebroken, etc. en daardoor heb ik in de loop van een paar dagen eenvoudigweg de accu leeggereden.

het eendje staat nu bij mijn eendenmannetje en die heeft de opdracht gekregen om alles wat op electriciteitsdraad lijkt onder de motorkap na te lopen en zonodig te vervangen. anders kan ik het volgend jaar wel vergeten om nog door de wegenwacht te worden geaccepteerd.

Gesloten