Benzine

Onne

Benzine

Bericht door Onne » ma 10 mar, 2003 00:35

Mijn eend is een 2cv6 van 1983.
De vorige eigenaar heeft altijd op '95 benzine gereden. Ervan uitgaande dat dit klopte heb ik ook met '95 gereden. Nu las ik laatst dat een 2cv uit 1983 juist 'gelode' ('98 met loodvervanger) benzine nodig heeft.
Het argument daarvoor was dat er een laagje gevormd wordt op zachte klepzittingen, wat bij ongelood niet zou gebeuren waardoor er ingeslagen zittingen zouden kunen ontstaan.
Het tweede verhaal is dat '98 benzine een hogere klopvastheid heeft dan '95 benzine waardoor de benzine bij een hogere druk zelfontbrandt. '95 doet dit bij een lagere druk. Dit betekent dat bij '98 een hogere druk opgebouwd kan worden voordat er onsteking gegeven wordt.
Bij een motor die afgesteld is voor'98 zou dus een hogere drukopbouw plaats kunnen vinden waardoor bij gebruik van '95 de benzine al zou kunnen zelf ontbranden voordat er een onsteking is gegeven (zgn pingelen van de motor?)

Weet iemand wat het meest geschikt is voor 2cv uit 1983,
'95 / '98 of '98 met loodvervanger en of een overschakeling van '95 dan kwaad kan?

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:36

Er zijn flesjes loodvervanger te koop. Deze zijn bij de meeste tankstations
te kopen en anders bij een autozaak.
Deze flesjes voeg je toe aan euro 95 (wat overal te tanken is). Ff met de
eend schudden. Is niet zo moeilijk lijkt me met zulke goede veren!!!

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:36

GEEN euro 95 tanken! Ook niet met die flesjes. Dat zijn loodvervangers, en
meestal geen octaanverhogers!
Bovendien kunnen 2cv6'jes gewoon op ongelood (Super 98 dus) rijden.

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:37

Een verschillend advies, maar ik kan dus wel verder rijden ook zonder
loodvervanger aan de pomp. Veiligheidshalve zal ik voortaan super 98 tanken
en af en toe een flesje loodvervanger?

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:37

Je moet toch een loodvervanger gebruiken omdat deze een kleine beschermlaag
op de klepjes geeft. Hierdoor slijten deze dus minder!!!
Een eend rijdt ook op 95 naturel, maar dan is de kans groot dat hij gaat
pingelen en dat de klepjes het sneller begeven.
Of heb ik het bij het foute eind, dan hoor ik dit graag!!!

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:38

Dat die discussie hier nog steeds rondwaard....
De 602cc blokjs lopen op ongelode benzine met Ron98, alleen als er op het
kenteken 'S6' vermeld is kan deze op Euro 95.
Lood is nergens voor nodig bij deze Eenden, het is alleen erg slecht voor je
portemonnee...
Over de oude eenden weet ik niks trouwens..

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:38

Nog even voor de duidelijkheid. S6 op je kenteken is niet zaligmakend. Sommige eenden met een normaal 602 blokje (dus geen loodvrij blokje) kregen wel S6 op het kenteken. Daarnaast zijn er genoeg eenden met S6 op het kenteken, maar met een niet meer originele motor. Controleer dus altijd eerst het type motor voordat je Euro 95 gaat tanken.
Poets dus even het type-plaatje op (ergens achter je carburateur aan de rechterkant) en vergelijk de eerste paar cijfers en letters met dit lijstje:
- A06/642, A06/644 of A06/664
En voor de visa-liefhebbers:
- V06/664 of V06/665

Alle andere motoren mogen op Loodvrije 98.

Citroen heeft ergens in 1982 testen gedaan met loodvrije benzine en vanaf toen mochten eenden op loodvrije benzine rijden. Omstreeks deze tijd kwam ook de rubberen isolatie op de motor. Zodoende is het fabeltje dat alleen de motoren met die isolatie op loodvrije benzine mochten rijden de wereld ingekomen.

In alle citroen garagehandboeken en onderdelenboeken is geen enkel veranderd onderdeel in de motor te vinden rond die tijd. Citroen kon het natuurlijk niet maken om ook de oudere 2cv's meteen als loodvrij te bestempelen.
Of het inderdaad helemaal goed gaat is niet helemaal te bepalen. De AX kwam natuurlijk uit, en waarom nog die 2cv's een langer leven geven? De 2cv-rijders moesten maar overstappen op de betere AX.

Ik tank al heel lang loodvrije 98 en heb nooit wat aan de motor gemerkt.

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:39

Toen ik mijn eend (2cv6 uit '87, motortype A06/635) kocht, werd mij geadviseerd super te tanken en er loodvervanger in te doen. In de eerste instantie heb ik dat gedaan en dat ging goed. Ik vond de auto alleen wat onzuinig (1 op 12,5 gemiddeld) en de benzine duur. Op aanraden van een vriend ben ik euro 95 gaan proberen (met loodvervanger), en geloof het of niet: de motor lijkt beter te lopen en is in ieder geval een stuk zuiniger geworden (1 op 16 gemiddeld). Op het flesje van de loodvervanger staat dat het licht octaanverhogend werkt. Dat kan een oorzaak zijn.
Verder gebruiken ze in duitsland lagere octaangehaltes. De 'normale' benzine is daar RON 92. Dat vindt mijn eend niet zo lekker heb ik gemerkt. Dat wil zeggen: hij loopt prima (weer met loodvervanger trouwens) en ook erg zuinig (1 op 18), maar wil wel eens hoesten bij het afslaan. Ik heb er de laatste 2 jaar 30.000 kilometer mee gereden en hij doet het echt prima op Euro 95, hoewel in de vraagbaak op deze website staat dat dat alleen voor motoren type A06/664 A06/644 en A06/642 is. Wellicht komt dat door de loodvervanger?
Misschien weet iemand ook wel waarom een eend op benzine met een lager octaangetal zuiniger rijdt?

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:39

In Duitsland hebben ze inderdaad octaanverhogende middelen. Zo lang je met je A06/635 niet onder de RON 96/97 komt, is er meestal weinig aan de hand. Waarom hij zuiniger rijdt? Kan liggen aan bepaalde additieven in dat flesje. Is moeilijk te zeggen. Ene benzine kan ook zuiniger rijden als de andere. Het verbruik moet je ook meten over een heel jaar (twee jaren dus), want seizoenen spelen ook een rol in het verbruik en ook soort benzine.

Rijd je met een te laag octaangetal (95 en lager, dus ook 92...), dan zal je je motor verwoesten door pingelen. Merk je niet op de korte termijn...

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:40

Ik zou toch wel eens willen weten wat die loodvervanger nu doet. Ik kan mij voorstellen dat de lood uit de vroegere super benzine oa neer sloeg op de klepschotels en dus een beschermende werking heeft maar dat een chemisch middel dat ook doet vind ik vreemd. Weten we wel zeker dat die loodvervanger dient voor dat laagje en niet als katalysator bij de verbranding. met andere woorden is dat laagje tegenwoordig geen fabeltje

Gast

Als ik het goed begrijp kan het dus best zijn dat de loodvervanger bij een octaangehalte van 95 net dat verschil naar 96-97 overbrugt, maar net niet het verschil van 92 naar 96-97. Dat klinkt nog enigszins logisch.
Aangezien loodvervanger uiteindelijk per liter benzine net zo duur is als het prijsverschil met 98 Ron benzine, maakt het bij de eindstreep weinig uit, behalve dan dat super en loodvervanger overbodig blijken te zijn

Gast

Dat is correct samengevat. Een Eend heeft ong 96-97 octaangetal nodig. En verder is loodvervanger niet echt nodig, de motorblokjes van na 1970 kunnen daar wel tegen.
Dus jouw flesje loodvervanger heeft als enig voordeel dat het een leuk bij-effect heeft, nl het octaangetal verhogen. Dat overigens niet elk flesje additief!
En omdat je uiteindelijk net zo duur uit bent, zou je op zich dus gewoon Super 98 ongelood kunnen tanken.

Gast

Bericht door Gast » ma 10 mar, 2003 00:41

Yep, en dat is wel wat makkelijker dan dat gehannes met die flesjes met oppompmechanismes die altijd lekken en verstopt raken omdat ze niet goed afsluiten en dat spul tot latex verwordt als er lucht bij komt..
Ik weet het voortaan wel, een nuttige les

localhost

zinloos veel geld uitgegeven

Bericht door localhost » vr 14 mar, 2003 16:53

Dus ik heb in de maanden dat ik een eend heb zinloos geld lopen besteden aan de loodvervanger en loodbenzine. Alsmede mijn moter geen goed gedaan door regelmatig loodvervanger bij de Eur95 te gooien. :(

Dus vanaf heden aan de Eur98 zonder loodvervanger. Okee. En bij wie kon ik langskomen om de reparaties uit te voeren? :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 10 apr, 2003 18:07

Mijn Eend heeft een A06/635 motor. De vorige eigenaar heeft altijd 2 keer euro 95 en 1 keer 98 getankt (dus tankje 95, een tankje 95, een tankje 98, een tankje 95 een tankje 95, een tankje 98, een tankje 95, een tankje 95, een tankje 98 etc. etc.). Moet ik me nu ook zorgen gaan maken over mijn blok ? Of is dat (net) voldoende tegen pingelen? Ik heb net voor de 1e keer in 2 jaar (!!!) getankt en heb er 98 (zonder loodvervanger) in gedaan en ben van plan dat te blijven doen. Ik neem aan dat dat OK is? (ik vraag het nog maar ff voor de zekerheid, ik ben soms een angsthaas met faalangst)
Afblijven.

Gesloten