Moer (rem achter)

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gesloten
Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Moer (rem achter)

Bericht door Jacobus_XIII » zo 13 mar, 2005 22:55

Ik ben afgelopen week met mijn eend bij de apk geweest en had een afkeurpuntje op de remmen. Mijn rem rechts achter loopt iets aan. Nu weet ik dat dit vaak aan de remcilinder ligt. Even openhalen, opschuren en weer terug in elkaar zitten. Nu ben ik vandaag druk bezig geweest, maar ik krijg met geen mogelijkheid de moer (bij de trommel achter) niet los.

Nu is mijn vraag: Is dit links- of rechtsdraaiend schroefdraad?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 14 mar, 2005 08:25

die dingen zitten meestal heel vast als je de juiste maat dop hebt kan je je sleutel verlengen met een uizeren pijp,

of anders met bijtel en hamer los bikken dat doe ik altijd

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 14 mar, 2005 09:26

dop44 en een heeele lange pijp! haha! succes!!

Maar eh, kun je niet gewoon je trommel stellen?
AZ A2 '70
AK400 '76

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: Moer (rem achter)

Bericht door Lelijke Eend » ma 14 mar, 2005 12:38

Jacobus_XIII schreef: (...) Nu is mijn vraag: Is dit links- of rechtsdraaiend schroefdraad?
Ik heb geen flauw idee. Misschien kan je het zien aan de schroefdraad ?
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 14 mar, 2005 20:03

Gewoon standaard draad, je hebt vaak minstens een meter lange pijp nodig om hem los te krijgen. En heb je de borging losgeboord? Maar een aanlopende rem moet je met een beetje mazzel kunnen stellen aan de achterzijde.
groet Frank

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 14 mar, 2005 20:26

Frank Munneke schreef: En heb je de borging losgeboord?
achter zit ie toch in een inkeping van de as geslagen? (kleine moer, grote ringmoer hoeft toch alleen los bij vervangen van de lagers)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 15 mar, 2005 12:25

Ik heb het voor elkaar. Alleen afstellen was niet voldoende. Mijn remschoenen gingen namelijk niet meer terug. De boel was een beetje roestig. Even schonborstelen en het werkt weer!

Het is inderdaad gewoon normaal schoefdraad. Een goede dop (44,45) en een dik stuk ijzer is voldoende om de boel los te krijgen!

Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

Aanhaalmoment moer 35-40kgm??

Bericht door joost2cv » di 15 mar, 2005 12:33

Afgelopen winter remtrommel revisie uitgevoerd. Nu is alles weer gemonteerd zit ik toch met een twijfelgeval. Als ik het goed lees in de vraagbaak van Olving dan moet de moer et 35-40kgm vastgezet worden is dit niet wat veel?

Groeten Joost

Discusduck
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: za 24 apr, 2004 12:40
Locatie: Anna Paulowna

Bericht door Discusduck » di 15 mar, 2005 12:40

Hallo,

Een dop 44 is moeilijk verkrijgbaar. Het lukt echter ook met een dop 1 3/4 inch (44,5 mm). Die is makkelijk verkrijgbaar.

En ja, die moer moet enorm vastzitten.

Groet Harm

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 16 mar, 2005 11:33

46 past ook nog wel, en enorm vast, hij moet zo vast zitten dat je lager mooi loopt en dat er geen speling op zit te vast levert problemen op, los levert mits goed geborgd niet hgeel veel poblemen op maar je moet wel navoelen dat er niet veel speling op je wiel zit (voelen met wiel erop 1mm is zeer acceptabel.

Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

moer vastgezet

Bericht door joost2cv » wo 16 mar, 2005 12:47

Mijn baas is de gelukkige eigenaar van een grote moment sleutel. Dus ik heb gisteren avond de moeren vastgezet met 37kgm. Wielen draaien niet minuten na, kwam volgens mij omdat ik ze voorzien had van veel vet. Vanochtend mee naar mijn werk gereden en dat ging goed.

Groeten Joost

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » ma 1 aug, 2005 22:38

Aangezien ik nu ook voor mijn 4 cilinder eendje de achterremmen wil vervangen zit ik er aan te denken zelf een dop aan te schaffen. Wat voor dop moet ik nou aanschaffen?? Dop 44 of dop 1 3/4?? Wat is de exacte maat??

Gast

Bericht door Gast » di 2 aug, 2005 06:52

De exacte maat is 44.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » di 2 aug, 2005 09:48

maar als je voor je wiel staat, hoe krijg je die borgplaat eraf? en er terug op? :d

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 2 aug, 2005 09:50

flusc schreef:maar als je voor je wiel staat, hoe krijg je die borgplaat eraf? en er terug op? :d
Gewoon loshalen en vastzetten met een bijtel!

Gesloten