Pagina 1 van 1
Moer (rem achter)
Geplaatst: zo 13 mar, 2005 22:55
door Jacobus_XIII
Ik ben afgelopen week met mijn eend bij de apk geweest en had een afkeurpuntje op de remmen. Mijn rem rechts achter loopt iets aan. Nu weet ik dat dit vaak aan de remcilinder ligt. Even openhalen, opschuren en weer terug in elkaar zitten. Nu ben ik vandaag druk bezig geweest, maar ik krijg met geen mogelijkheid de moer (bij de trommel achter) niet los.
Nu is mijn vraag: Is dit links- of rechtsdraaiend schroefdraad?
Geplaatst: ma 14 mar, 2005 08:25
door Ramon
die dingen zitten meestal heel vast als je de juiste maat dop hebt kan je je sleutel verlengen met een uizeren pijp,
of anders met bijtel en hamer los bikken dat doe ik altijd
Geplaatst: ma 14 mar, 2005 09:26
door Bjorn
dop44 en een heeele lange pijp! haha! succes!!
Maar eh, kun je niet gewoon je trommel stellen?
Re: Moer (rem achter)
Geplaatst: ma 14 mar, 2005 12:38
door Lelijke Eend
Jacobus_XIII schreef: (...) Nu is mijn vraag: Is dit links- of rechtsdraaiend schroefdraad?
Ik heb geen flauw idee. Misschien kan je het zien aan de schroefdraad ?
Geplaatst: ma 14 mar, 2005 20:03
door Frank Munneke
Gewoon standaard draad, je hebt vaak minstens een meter lange pijp nodig om hem los te krijgen. En heb je de borging losgeboord? Maar een aanlopende rem moet je met een beetje mazzel kunnen stellen aan de achterzijde.
groet Frank
Geplaatst: ma 14 mar, 2005 20:26
door rusty
Frank Munneke schreef: En heb je de borging losgeboord?
achter zit ie toch in een inkeping van de as geslagen? (kleine moer, grote ringmoer hoeft toch alleen los bij vervangen van de lagers)
Geplaatst: di 15 mar, 2005 12:25
door Jacobus_XIII
Ik heb het voor elkaar. Alleen afstellen was niet voldoende. Mijn remschoenen gingen namelijk niet meer terug. De boel was een beetje roestig. Even schonborstelen en het werkt weer!
Het is inderdaad gewoon normaal schoefdraad. Een goede dop (44,45) en een dik stuk ijzer is voldoende om de boel los te krijgen!
Aanhaalmoment moer 35-40kgm??
Geplaatst: di 15 mar, 2005 12:33
door joost2cv
Afgelopen winter remtrommel revisie uitgevoerd. Nu is alles weer gemonteerd zit ik toch met een twijfelgeval. Als ik het goed lees in de vraagbaak van Olving dan moet de moer et 35-40kgm vastgezet worden is dit niet wat veel?
Groeten Joost
Geplaatst: di 15 mar, 2005 12:40
door Discusduck
Hallo,
Een dop 44 is moeilijk verkrijgbaar. Het lukt echter ook met een dop 1 3/4 inch (44,5 mm). Die is makkelijk verkrijgbaar.
En ja, die moer moet enorm vastzitten.
Groet Harm
Geplaatst: wo 16 mar, 2005 11:33
door Frank Munneke
46 past ook nog wel, en enorm vast, hij moet zo vast zitten dat je lager mooi loopt en dat er geen speling op zit te vast levert problemen op, los levert mits goed geborgd niet hgeel veel poblemen op maar je moet wel navoelen dat er niet veel speling op je wiel zit (voelen met wiel erop 1mm is zeer acceptabel.
moer vastgezet
Geplaatst: wo 16 mar, 2005 12:47
door joost2cv
Mijn baas is de gelukkige eigenaar van een grote moment sleutel. Dus ik heb gisteren avond de moeren vastgezet met 37kgm. Wielen draaien niet minuten na, kwam volgens mij omdat ik ze voorzien had van veel vet. Vanochtend mee naar mijn werk gereden en dat ging goed.
Groeten Joost
Geplaatst: ma 1 aug, 2005 22:38
door Jacobus_XIII
Aangezien ik nu ook voor mijn 4 cilinder eendje de achterremmen wil vervangen zit ik er aan te denken zelf een dop aan te schaffen. Wat voor dop moet ik nou aanschaffen?? Dop 44 of dop 1 3/4?? Wat is de exacte maat??
Geplaatst: di 2 aug, 2005 06:52
door Gast
De exacte maat is 44.
Geplaatst: di 2 aug, 2005 09:48
door flusc
maar als je voor je wiel staat, hoe krijg je die borgplaat eraf? en er terug op? :d
Geplaatst: di 2 aug, 2005 09:50
door Jacobus_XIII
flusc schreef:maar als je voor je wiel staat, hoe krijg je die borgplaat eraf? en er terug op? :d
Gewoon loshalen en vastzetten met een bijtel!