Pagina 1 van 1
RDW keuring
Geplaatst: di 22 mar, 2005 12:59
door CitRoel
Binnenkort moeten we met onze Méhari naar de RDW keuring, het is nl. nu nog een Italiaan. Voordat we naar de RDW gaan laten we eerst een bevriende APK-keurmeester 'm van top tot teen checken.
Mijn vraag is nu; wie heeft er ervaring met invoeren en heeft tips voor de RDW keuring.
Geplaatst: di 22 mar, 2005 13:51
door CitroenAZU
ik ben nu twee keer geweest en het viel mij 2x mee...
Als je rubbers goed zijn, je trommels voor en achter goed en recht remmen, je chassisnummer goed leesbaar is, je verlichting het doet en je chassis en buizenframe goed zijn moet het echt geen probleem zijn...
Geplaatst: di 22 mar, 2005 14:52
door Menno2cv1964
Ik ben 1x geweest en t viel me 1x mee...
Laat je niet gek maken door alle spookverhalen, de RDW keuring is gewoon een APK keuring, met daarnaast wat speciale aandacht voor de afkomst van de auto. Dus als alle papieren etc in orde zijn is t geen probleem.
Geplaatst: wo 23 mar, 2005 09:07
door Bjorn
ik weet niet of er intussen iets is veranderd, maar een paar jaar geleden kom je appart voor het kenteken naar de RDW, en kon je de apk gewoon bij een garage laten uitvoeren.
Kzou zelf de technische keuring noooooit meer bij die zeikerds van de rdw laten doen. (slechte ervaringen mee)
Geplaatst: wo 23 mar, 2005 16:24
door Punky
Ik heb dat een jaar geleden dus apart laten doen.
Het grootste nadeel is alleen, dat er 2 weken in tussen het kenteken en de apk komt.
Je krijgt namelijk je kentekenbewijs niet meteen mee. Dit gaat via het hoofdkantoor en laat 2 a 3 weken op zich wachten. In de tussentijd kun je hem dus niet keuren, omdat je daar die papieren en kenteken voor moet hebben om hem te laten afmelden.
Het voordeel van het keuren bij een garage is dat zei mogelijk nog wat reparaties kunnen doen of de koplampen kunnen stellen, dat doet de RDW dus niet.
Geplaatst: wo 23 mar, 2005 18:56
door CitRoel
Hmmm dat wordt dus eerst voorkeuren en op de remmenbank bij de Citroën garage.
Is het nog een punt dat er geen gordels in zitten? Naar mijn weten hoefde er in 1975 nog geen gordels gedragen te worden, ik hoop dat ze daar bij de RDW ook zo over denken. Morgen wordt de afspraak gemaakt.
Edit moderator: Mehari's zijn vrijgesteld van de gordelplicht. Bij een mehari is het veiliger uit de auto geslingerd te worden bij het omslaan.
Geplaatst: wo 23 mar, 2005 20:42
door Duintje
mijn ak400 uit '75 is vorige week gekeurd en die heeft geen gordels.
En goedgekeurd, dus lijkt me geen probleem.
Marcel
Geplaatst: do 24 mar, 2005 11:58
door Bjorn
Gordels zijn in personenautos vanaf 1 januari 1971 verplicht.
De ak van Duintje staat waarschijnlijk op grijskenteken.
Geplaatst: do 24 mar, 2005 14:44
door Menno2cv1964
Huh? Zijn grijskenteken-oldtimers vrijgesteld van gordelplicht?

Geplaatst: do 24 mar, 2005 16:11
door Duintje
hij staat inderdaad als bedrijfswagen op het kenteken. Zal dat het wel zijn.
Marcel
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 10:56
door Bjorn
Menno2cv1964 schreef:Huh? Zijn grijskenteken-oldtimers vrijgesteld van gordelplicht?

Nee, maar in auto's op bedrijfswagenkenteken hoeven en pas gordels in te zitten na 31 december 1997. (tenzij het gaat om wagens voor combinatie vervoer (dan weer personen, dan weer goederen) dan moeten er gordels inzitten vanaf 31 december 1989)
Geplaatst: ma 18 apr, 2005 13:01
door pellewaes
Punky schreef:Ik heb dat een jaar geleden dus apart laten doen.
Het grootste nadeel is alleen, dat er 2 weken in tussen het kenteken en de apk komt.
Je krijgt namelijk je kentekenbewijs niet meteen mee. Dit gaat via het hoofdkantoor en laat 2 a 3 weken op zich wachten. In de tussentijd kun je hem dus niet keuren, omdat je daar die papieren en kenteken voor moet hebben om hem te laten afmelden.
Het voordeel van het keuren bij een garage is dat zei mogelijk nog wat reparaties kunnen doen of de koplampen kunnen stellen, dat doet de RDW dus niet.
Afgelopen vrijdag heeft de keurmeester van de RDW mijn koplampen toch wel degelijk iets naar beneden afgesteld...
Geplaatst: ma 18 apr, 2005 16:21
door Punky
Mij hadden ze vertelt dat ze overal vanaf zouden blijven, maar koplamp stellen is een klein karweitje.

Geplaatst: do 21 apr, 2005 21:22
door pellewaes
Het beste is toch om het nummer uit je oude verotte chassis te zagen (eventueel met foto's) en dit stuk meenemen naar de RDW? Daar kunnen ze namelijk onder toezicht inslaan en is alles legaal. Ik snap niet waarom je het zelf wil doen. Vroeger werd het wel veel gedaan, maar tegenwoordig is de controle een stuk strenger.