bij het stellen van de puntjes, kwam ik erachter dat ik boven en onder niet hetzelfde af kan stellen. een verschil van 0,1 mm.
het "nokkendopje" heb ik gecheckt en beide nokken zijn even dik/hoog, dus die vervangen heeft geen zin.
een lompe manier zou misschien zijn, het puntje van de nokkenas wat tikjes met een hamer te geven (auw).
ik heb namelijk geen zin om mijn motor uit elkaar te slopen en er een nieuwe in te zetten.
als dit echt niet door de beugel kan, is er dan een manier ivm met afstellen om het verschil wat weg te werken? als ik het goed begrepen heb, is de afstand tussen de puntjes evenredig aan de sterkte van de vonk. bijkomend probleem is misschien dat de ene bougie dus iets eerder vonkt dan de ander.
moeten ze dan beide zo dicht mogelijk bij de juiste instelling komen, of kan ik beter uitgaan van een minimum instelling (minimale/maximale tijd voor de ontsteking)
ik hoop dat iemand goede tips heeft.
groetjes niels
help! scheve nokkenas.....
help! scheve nokkenas.....
leuk, zo'n eend
- André Post
- Heavy user
dieper op de stof in ...
nou ja, in principe valt dat buigen wel mee, namelijk 0,05 mm naar de ene kant, ik zag (in haynes) dat er in principe een heel groot ding aan vast hangt tov het dunne asje, dus dat er binnen in ieder geval niet veel zal veranderen (ik ben natuurlijke en leek ...)
wat de electrische ontsteking betreft, ik heb de gebruiksaanwijzing gecheckt en daar staat dat je in ieder geval magneetjes moet vastmaken aan de pinnen waar normaal de centrifugaalstukjes opzitten. die zitten wat dichter op de motor/lager, dus de kans dat die veel verbogen zijn is natuurlijk nog kleiner. of maakt dit mbt de electrische ontsteking helemaal niet uit?
niels
wat de electrische ontsteking betreft, ik heb de gebruiksaanwijzing gecheckt en daar staat dat je in ieder geval magneetjes moet vastmaken aan de pinnen waar normaal de centrifugaalstukjes opzitten. die zitten wat dichter op de motor/lager, dus de kans dat die veel verbogen zijn is natuurlijk nog kleiner. of maakt dit mbt de electrische ontsteking helemaal niet uit?
niels
- André Post
- Heavy user
Een mogelijk verschil tussen die twee pennen maakt maakt niet uit voor
de electronische ontsteking.
Ik heb gisteren trouwens nog de dakar versie van 123 gescoord, compleet met visa bobine.
Lekker uitproberen.
de electronische ontsteking.
Ik heb gisteren trouwens nog de dakar versie van 123 gescoord, compleet met visa bobine.
Lekker uitproberen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Een beetje slingering in de nokkenas is vrij normaal. Weet je overigens zeker dat het de nokkenas is en niet de vervroeging? Veel vervroegingen zijn namelijk stomweg uitgelubberd.
Een electronische ontsteking is overigens in staat in te spelen op de slingering van de nokkenas. Het kost je een bom duiten maar geloof me als je erin gereden hebt wil je niet anders meer. De motor wordt stiller en soepeler.
Een electronische ontsteking is overigens in staat in te spelen op de slingering van de nokkenas. Het kost je een bom duiten maar geloof me als je erin gereden hebt wil je niet anders meer. De motor wordt stiller en soepeler.
kijk hier eens:
http://www.2cv-power.de/tuning/zuendung ... eren_2.htm
deze gast richt z'n nokkenas (ingebouwd) met een klein hamertje.
B
http://www.2cv-power.de/tuning/zuendung ... eren_2.htm
deze gast richt z'n nokkenas (ingebouwd) met een klein hamertje.
B