Extra knipperlichten en remlichten via stekker op trekkhaak
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
Extra knipperlichten en remlichten via stekker op trekkhaak
Ik ben bezig extra knipperlichten en remlichten via de stekker op de trekkhaak aan te sluiten op mijn palmabakje.
Ik heb gemerkt dat vooral vrachtwagens niet weten / zien waar ik naar toe ga en ook niet wanneer ik rem, als die bak achterop zit. Ik heb twee oranje en twee rode Citroen lampjes gekocht (zoals op de HY en besteleenden) en op de palmabak gezet. Nu de bedrading nog.
Vraag: moet ik ergens een zwaardere zekering tussen stoppen of werkt dit zonder extra aanpassingen?
Ik heb gemerkt dat vooral vrachtwagens niet weten / zien waar ik naar toe ga en ook niet wanneer ik rem, als die bak achterop zit. Ik heb twee oranje en twee rode Citroen lampjes gekocht (zoals op de HY en besteleenden) en op de palmabak gezet. Nu de bedrading nog.
Vraag: moet ik ergens een zwaardere zekering tussen stoppen of werkt dit zonder extra aanpassingen?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Even voor de duidelijkheid.
Ik ben hier pas om dezelfde reden mee bezig geweest en heb eens navraag gedaan bij leenapk over de wetgeving hierover. Deze extra verlichting mag dus officieel niet. Ik ben er zelf nog niet helemaal overuit of ik het nog ga monteren, maar misschien wel leuk om te weten.
De eerste agent die hiervoor bekeurd vind ik wel een erge graaier dan hoor.
Ik ben hier pas om dezelfde reden mee bezig geweest en heb eens navraag gedaan bij leenapk over de wetgeving hierover. Deze extra verlichting mag dus officieel niet. Ik ben er zelf nog niet helemaal overuit of ik het nog ga monteren, maar misschien wel leuk om te weten.
De eerste agent die hiervoor bekeurd vind ik wel een erge graaier dan hoor.

-
- Heavy user
Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
Maar of het mag is natuurlijk de vraag.
-
- Regelmatige poster
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Ik heb dus ook een aanhanger en heb nooit problemen gehad met mijn knipperrelais.Casonline schreef:Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
of je zorgt ervoor dat de verlichting van de weg af aan niet te zien is ...
dan kijkt de vrachtwagen er wel op, maar de politie van achter niet
ik zou het in ieder geval op de trekhaak stekker aansluiten, mochten ze er vragen over stellen kan je altijd de stekker er weer uit trekken (bv bij keuring) en daarmee het probleem direct oplossen..
zelfde als je met kapotte achter-verlichting rijdt, de politie ziet het ook wel eens door de vingers als je het direct op kan lossen (bijvoorbeeld reserve bolletjes bij je)
dan kijkt de vrachtwagen er wel op, maar de politie van achter niet

ik zou het in ieder geval op de trekhaak stekker aansluiten, mochten ze er vragen over stellen kan je altijd de stekker er weer uit trekken (bv bij keuring) en daarmee het probleem direct oplossen..
zelfde als je met kapotte achter-verlichting rijdt, de politie ziet het ook wel eens door de vingers als je het direct op kan lossen (bijvoorbeeld reserve bolletjes bij je)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
- Hanzzl69
- Contacteer:
Wat betreft de regelgeving:
Die lap ik aan m'n laars als het mijn veiligheid kan vergoten. Liever wat meer lampkes dan een vrachtwagen op de achterbank. Ik denk aldus dat ik voor oom agent een aardig verhaal heb. We zien wel. Ik ken meerdere eendrijders die lampjes op palmabakken hebben.
Officieel mogen geloof ik bij een APK keuring niet meer dat twee remilichten tegelijk branden. Heb ik gelezen in de vraagbaak. Over knipperlichten wordt niets gezegd, ook niet over de achterverlichting.
Op de snelweg viel het mij op dat, behalve het al volledig ingeburgerde derde remlicht (heb ik ook!) er ook veel nieuwe auto's dubbele rode achterverlichting hebben. Dus waar blijf je dan met je regelgeving? Die zijn toch ook allemaal RDW goedgekeurd?
Ik heb het werkend gekregen (denk aan de massadraad, een palmabak is van kunststof, meestal, behalve die van LE). Geen problemen met zekeringen e.d. gehad, het werkte meteen goed.
Ziet er nog leuk uit ook met originele bolle glaasjes van Citroen voor besteleenden en HY's. Aan weerszijden boven aan de bak aan de buitenrand een oranje en daar naast aan de binnenkant een rode. Die laatste bevat zo'n dubbele lamp die ingeschakeld wordt met je achterverlichting en harder gaat branden als je remt.
Het geheel met een standaard stekker en volgens standaard schema aangesloten op het stopcontact van de trekhaak. Dus demontabel! Ik rij meestal zonder de bak achterop en de APK keuring is ook altijd zonder dat ding er aan.
Mocht een pennelikker mij aanhouden dan kan ik de stekker los trekken en is alles uit. Behalve de al aanwezige standaard verlichting uiteraard.
Was een leuk klusje om te doen!

Die lap ik aan m'n laars als het mijn veiligheid kan vergoten. Liever wat meer lampkes dan een vrachtwagen op de achterbank. Ik denk aldus dat ik voor oom agent een aardig verhaal heb. We zien wel. Ik ken meerdere eendrijders die lampjes op palmabakken hebben.
Officieel mogen geloof ik bij een APK keuring niet meer dat twee remilichten tegelijk branden. Heb ik gelezen in de vraagbaak. Over knipperlichten wordt niets gezegd, ook niet over de achterverlichting.
Op de snelweg viel het mij op dat, behalve het al volledig ingeburgerde derde remlicht (heb ik ook!) er ook veel nieuwe auto's dubbele rode achterverlichting hebben. Dus waar blijf je dan met je regelgeving? Die zijn toch ook allemaal RDW goedgekeurd?
Ik heb het werkend gekregen (denk aan de massadraad, een palmabak is van kunststof, meestal, behalve die van LE). Geen problemen met zekeringen e.d. gehad, het werkte meteen goed.
Ziet er nog leuk uit ook met originele bolle glaasjes van Citroen voor besteleenden en HY's. Aan weerszijden boven aan de bak aan de buitenrand een oranje en daar naast aan de binnenkant een rode. Die laatste bevat zo'n dubbele lamp die ingeschakeld wordt met je achterverlichting en harder gaat branden als je remt.
Het geheel met een standaard stekker en volgens standaard schema aangesloten op het stopcontact van de trekhaak. Dus demontabel! Ik rij meestal zonder de bak achterop en de APK keuring is ook altijd zonder dat ding er aan.
Mocht een pennelikker mij aanhouden dan kan ik de stekker los trekken en is alles uit. Behalve de al aanwezige standaard verlichting uiteraard.
Was een leuk klusje om te doen!

Hanzzl69
-
- Regelmatige poster
Lichten op Palmabak
Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax
Dax
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
- Hanzzl69
- Contacteer:
Re: Lichten op Palmabak
Ja, dat weet ik. Maar mijn bak moet er op gezet en af gehaald kunnen worden. I v.m. tillen van ettelijke kratjes bier en vouwfietsen en allerhande ongein die ik vervoeren wil. Met zo'n hoge klorebak er op is dat erg goed voor een stevige rugpijn. Vandaar dat ik koos voor de stekker op de trekhaak.lordmaster1 schreef:Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax

Dat is dan ook wel gelijk het enige nadeel van een palmabak, die bovensluiting.

Hanzzl69