Extra knipperlichten en remlichten via stekker op trekkhaak

Gesloten
Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Extra knipperlichten en remlichten via stekker op trekkhaak

Bericht door Hanzzl69 » do 19 mei, 2005 17:38

Ik ben bezig extra knipperlichten en remlichten via de stekker op de trekkhaak aan te sluiten op mijn palmabakje.

Ik heb gemerkt dat vooral vrachtwagens niet weten / zien waar ik naar toe ga en ook niet wanneer ik rem, als die bak achterop zit. Ik heb twee oranje en twee rode Citroen lampjes gekocht (zoals op de HY en besteleenden) en op de palmabak gezet. Nu de bedrading nog.

Vraag: moet ik ergens een zwaardere zekering tussen stoppen of werkt dit zonder extra aanpassingen?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Punky @WORK

Bericht door Punky @WORK » do 19 mei, 2005 18:43

Even voor de duidelijkheid.

Ik ben hier pas om dezelfde reden mee bezig geweest en heb eens navraag gedaan bij leenapk over de wetgeving hierover. Deze extra verlichting mag dus officieel niet. Ik ben er zelf nog niet helemaal overuit of ik het nog ga monteren, maar misschien wel leuk om te weten.

De eerste agent die hiervoor bekeurd vind ik wel een erge graaier dan hoor. :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 19 mei, 2005 18:46

Punky postte wat ik dacht (ik zeik al teveel over die regeltjes).

Maar los van die regeltjes: monteer het met stekkers ofzo. Dan kan je palmabak er zonder knippen van af.
Afblijven.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 19 mei, 2005 18:49

Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
Maar of het mag is natuurlijk de vraag.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 19 mei, 2005 21:57

Hoi

Ik denk dat bij de meenste eenden de stroom gewoon afgetapt word van de achterlichten, maar dit gaat meenstal wel goed dus kan je zeker ook een palmabakje op monteren.

groet Frank

p.s. regelgeving snap ik niet helemaal, op een fiestendrager moeten zelfs extra lichten zitten.

groet Frank

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 19 mei, 2005 23:43

Casonline schreef:Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
Maar of het mag is natuurlijk de vraag.
Ik heb dus ook een aanhanger en heb nooit problemen gehad met mijn knipperrelais.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 23:51
Locatie: Dronrijp

Bericht door deusjefoo » vr 20 mei, 2005 14:23

Zet je er een schakelaar tussen.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » vr 20 mei, 2005 16:24

of je zorgt ervoor dat de verlichting van de weg af aan niet te zien is ...
dan kijkt de vrachtwagen er wel op, maar de politie van achter niet ;)

ik zou het in ieder geval op de trekhaak stekker aansluiten, mochten ze er vragen over stellen kan je altijd de stekker er weer uit trekken (bv bij keuring) en daarmee het probleem direct oplossen..

zelfde als je met kapotte achter-verlichting rijdt, de politie ziet het ook wel eens door de vingers als je het direct op kan lossen (bijvoorbeeld reserve bolletjes bij je)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 20 mei, 2005 20:57

Zolang het geen kerstboom wordt en je het doet vanuit verkeersveiligheid zullen ze er niet zo'n probleem van maken. Hoogstens dat ze je erop wijzen en vragen of de hele zooi ook uit kan. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 1 jun, 2005 12:08

Wat betreft de regelgeving:
Die lap ik aan m'n laars als het mijn veiligheid kan vergoten. Liever wat meer lampkes dan een vrachtwagen op de achterbank. Ik denk aldus dat ik voor oom agent een aardig verhaal heb. We zien wel. Ik ken meerdere eendrijders die lampjes op palmabakken hebben.

Officieel mogen geloof ik bij een APK keuring niet meer dat twee remilichten tegelijk branden. Heb ik gelezen in de vraagbaak. Over knipperlichten wordt niets gezegd, ook niet over de achterverlichting.

Op de snelweg viel het mij op dat, behalve het al volledig ingeburgerde derde remlicht (heb ik ook!) er ook veel nieuwe auto's dubbele rode achterverlichting hebben. Dus waar blijf je dan met je regelgeving? Die zijn toch ook allemaal RDW goedgekeurd?

Ik heb het werkend gekregen (denk aan de massadraad, een palmabak is van kunststof, meestal, behalve die van LE). Geen problemen met zekeringen e.d. gehad, het werkte meteen goed.

Ziet er nog leuk uit ook met originele bolle glaasjes van Citroen voor besteleenden en HY's. Aan weerszijden boven aan de bak aan de buitenrand een oranje en daar naast aan de binnenkant een rode. Die laatste bevat zo'n dubbele lamp die ingeschakeld wordt met je achterverlichting en harder gaat branden als je remt.
Het geheel met een standaard stekker en volgens standaard schema aangesloten op het stopcontact van de trekhaak. Dus demontabel! Ik rij meestal zonder de bak achterop en de APK keuring is ook altijd zonder dat ding er aan.
Mocht een pennelikker mij aanhouden dan kan ik de stekker los trekken en is alles uit. Behalve de al aanwezige standaard verlichting uiteraard.

Was een leuk klusje om te doen! :D

Afbeelding

Afbeelding
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 1 jun, 2005 20:59

Ziet er grappig uit die gele palma met die lichtjes. Waarom laat je hem er niet voor vast opzitten. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Lichten op Palmabak

Bericht door lordmaster1 » vr 3 jun, 2005 10:38

Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Re: Lichten op Palmabak

Bericht door Hanzzl69 » vr 3 jun, 2005 19:20

lordmaster1 schreef:Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax
Ja, dat weet ik. Maar mijn bak moet er op gezet en af gehaald kunnen worden. I v.m. tillen van ettelijke kratjes bier en vouwfietsen en allerhande ongein die ik vervoeren wil. Met zo'n hoge klorebak er op is dat erg goed voor een stevige rugpijn. Vandaar dat ik koos voor de stekker op de trekhaak. :wink:
Dat is dan ook wel gelijk het enige nadeel van een palmabak, die bovensluiting. :?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

(Cit)Roel

Bericht door (Cit)Roel » vr 3 jun, 2005 20:52

Is het niet een idee om een soort lichtbak op de palmabak te maken die je erop en eraf kan "klikken"? Misschien kan je 'm zelfs over de bovenrand heen hangen.

Gesloten