Pagina 1 van 1
Extra knipperlichten en remlichten via stekker op trekkhaak
Geplaatst: do 19 mei, 2005 17:38
door Hanzzl69
Ik ben bezig extra knipperlichten en remlichten via de stekker op de trekkhaak aan te sluiten op mijn palmabakje.
Ik heb gemerkt dat vooral vrachtwagens niet weten / zien waar ik naar toe ga en ook niet wanneer ik rem, als die bak achterop zit. Ik heb twee oranje en twee rode Citroen lampjes gekocht (zoals op de HY en besteleenden) en op de palmabak gezet. Nu de bedrading nog.
Vraag: moet ik ergens een zwaardere zekering tussen stoppen of werkt dit zonder extra aanpassingen?
Geplaatst: do 19 mei, 2005 18:43
door Punky @WORK
Even voor de duidelijkheid.
Ik ben hier pas om dezelfde reden mee bezig geweest en heb eens navraag gedaan bij leenapk over de wetgeving hierover. Deze extra verlichting mag dus officieel niet. Ik ben er zelf nog niet helemaal overuit of ik het nog ga monteren, maar misschien wel leuk om te weten.
De eerste agent die hiervoor bekeurd vind ik wel een erge graaier dan hoor.

Geplaatst: do 19 mei, 2005 18:46
door Lelijke Eend
Punky postte wat ik dacht (ik zeik al teveel over die regeltjes).
Maar los van die regeltjes: monteer het met stekkers ofzo. Dan kan je palmabak er zonder knippen van af.
Geplaatst: do 19 mei, 2005 18:49
door Casonline
Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
Maar of het mag is natuurlijk de vraag.
Geplaatst: do 19 mei, 2005 21:57
door Frank Munneke
Hoi
Ik denk dat bij de meenste eenden de stroom gewoon afgetapt word van de achterlichten, maar dit gaat meenstal wel goed dus kan je zeker ook een palmabakje op monteren.
groet Frank
p.s. regelgeving snap ik niet helemaal, op een fiestendrager moeten zelfs extra lichten zitten.
groet Frank
Geplaatst: do 19 mei, 2005 23:43
door Punky
Casonline schreef:Denk dat het prima werk als je het via de trekhaak aansluiting doet. Je zou namelijke al een aangepast/ander knipperrelais moeten hebben (vanwege de trekhaak) Het gewone relais kan geloof ik niet echt overweg met meer knipperlichten, weet ik overigens niet zeker hoor. Ook de rest van de bedrading is als het goed is ook al aangepast voor de trekhaak aansluiting. Dus denk niet dat het een probleem zou kunne veroorzaken.
Maar of het mag is natuurlijk de vraag.
Ik heb dus ook een aanhanger en heb nooit problemen gehad met mijn knipperrelais.
Geplaatst: vr 20 mei, 2005 14:23
door deusjefoo
Zet je er een schakelaar tussen.
Geplaatst: vr 20 mei, 2005 16:24
door pluisje
of je zorgt ervoor dat de verlichting van de weg af aan niet te zien is ...
dan kijkt de vrachtwagen er wel op, maar de politie van achter niet
ik zou het in ieder geval op de trekhaak stekker aansluiten, mochten ze er vragen over stellen kan je altijd de stekker er weer uit trekken (bv bij keuring) en daarmee het probleem direct oplossen..
zelfde als je met kapotte achter-verlichting rijdt, de politie ziet het ook wel eens door de vingers als je het direct op kan lossen (bijvoorbeeld reserve bolletjes bij je)
Geplaatst: vr 20 mei, 2005 20:57
door Punky
Zolang het geen kerstboom wordt en je het doet vanuit verkeersveiligheid zullen ze er niet zo'n probleem van maken. Hoogstens dat ze je erop wijzen en vragen of de hele zooi ook uit kan.

Geplaatst: wo 1 jun, 2005 12:08
door Hanzzl69
Wat betreft de regelgeving:
Die lap ik aan m'n laars als het mijn veiligheid kan vergoten. Liever wat meer lampkes dan een vrachtwagen op de achterbank. Ik denk aldus dat ik voor oom agent een aardig verhaal heb. We zien wel. Ik ken meerdere eendrijders die lampjes op palmabakken hebben.
Officieel mogen geloof ik bij een APK keuring niet meer dat twee remilichten tegelijk branden. Heb ik gelezen in de vraagbaak. Over knipperlichten wordt niets gezegd, ook niet over de achterverlichting.
Op de snelweg viel het mij op dat, behalve het al volledig ingeburgerde derde remlicht (heb ik ook!) er ook veel nieuwe auto's dubbele rode achterverlichting hebben. Dus waar blijf je dan met je regelgeving? Die zijn toch ook allemaal RDW goedgekeurd?
Ik heb het werkend gekregen (denk aan de massadraad, een palmabak is van kunststof, meestal, behalve die van LE). Geen problemen met zekeringen e.d. gehad, het werkte meteen goed.
Ziet er nog leuk uit ook met originele bolle glaasjes van Citroen voor besteleenden en HY's. Aan weerszijden boven aan de bak aan de buitenrand een oranje en daar naast aan de binnenkant een rode. Die laatste bevat zo'n dubbele lamp die ingeschakeld wordt met je achterverlichting en harder gaat branden als je remt.
Het geheel met een standaard stekker en volgens standaard schema aangesloten op het stopcontact van de trekhaak. Dus demontabel! Ik rij meestal zonder de bak achterop en de APK keuring is ook altijd zonder dat ding er aan.
Mocht een pennelikker mij aanhouden dan kan ik de stekker los trekken en is alles uit. Behalve de al aanwezige standaard verlichting uiteraard.
Was een leuk klusje om te doen!

Geplaatst: wo 1 jun, 2005 20:59
door Punky
Ziet er grappig uit die gele palma met die lichtjes. Waarom laat je hem er niet voor vast opzitten.

Lichten op Palmabak
Geplaatst: vr 3 jun, 2005 10:38
door lordmaster1
Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax
Re: Lichten op Palmabak
Geplaatst: vr 3 jun, 2005 19:20
door Hanzzl69
lordmaster1 schreef:Wij hebben zelf ook extra achterlichten in de Palma en die zijn aangesloten door het splitten van de draden bij de achterlichten met kroonsteentjes. Je kan ook een extra draad bijsteken bij de achterlichten.
Dax
Ja, dat weet ik. Maar mijn bak moet er op gezet en af gehaald kunnen worden. I v.m. tillen van ettelijke kratjes bier en vouwfietsen en allerhande ongein die ik vervoeren wil. Met zo'n hoge klorebak er op is dat erg goed voor een stevige rugpijn. Vandaar dat ik koos voor de stekker op de trekhaak.
Dat is dan ook wel gelijk het enige nadeel van een palmabak, die bovensluiting.

Geplaatst: vr 3 jun, 2005 20:52
door (Cit)Roel
Is het niet een idee om een soort lichtbak op de palmabak te maken die je erop en eraf kan "klikken"? Misschien kan je 'm zelfs over de bovenrand heen hangen.