olieprobleem

Gesloten
charlot

olieprobleem

Bericht door charlot » wo 25 mei, 2005 17:05

hoi hoi,

dit oliedomme meisje heeft een olieprobleem. Ik rij dyane, en mijn olielichtje brandt al enige tijd. Met name bij te lage snelheid. Ik heb een klein beetje olie toegevoegd, maar het lichtje brandt nog altijd. Iemand enig idee wat het probleem is? Welke motorolie moet ik gebruiken? En heb ik het wel in het goede 'gat' gegooid? Ik kon overigens maar één ingang vinden, waarvan ik bijna zeker wist dat het om de olie-ingang ging. Nou, ik wacht jullie deskundig antwoord af
groetjes charlot

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » wo 25 mei, 2005 17:35

Heb je het oliepijl al gemeten? de pijlstok zit naast de olievulpijp ( waar je als het goed is de olie in hebt gedaan). Als het oliepijl oke is (op het dunne gedeelte van de pijlstok) dan kan je olie sensor een probleem hebben. Maar als het oliepijl te laag is dan word het tijd om de olie verder bij te vullen.

Frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 25 mei, 2005 18:04

Ook niet onbelangrijk: wanneer heb je voor het laatst je olie ververst ? En hoeveel olie heb je er ongeveer bij gedaan ?
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 26 mei, 2005 08:40

Let op!!!!! 1 minuut met brandend olielamje rijden geeft ongeveer net zoveel schade als 100 000 km rijden. dus pijl de olie, vul bij. en ververs zo snel mogelijk. Anders draait je motor kompleet in de soep. (als het je olie en niet je remolielampje is in dat geval kan je straks niet meer remmen)

groet frank

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » do 26 mei, 2005 10:36

Sinds wanneer zijn er olie-lampjes op Dyane's?

Ik kan me herinneren dat ik een lampje op m'n eend (club '86) had, maar dat was toch voor de remvloeistof?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Klaas Jan Franssen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 09:24
Locatie: Grijpskerk

Bericht door Klaas Jan Franssen » do 26 mei, 2005 11:11

le club, heeft 2 vloeistofcontrole lampjes,

1 is aangesloten op de oliedrukzender, die dus begint te branden als de oliedruk te laag wordt.
Dit lampje brand, net als in een moderne auto, bij het starten, en gaat daarna uit.
2 is aangesloten op de remvloeistof reservoir, met een schakelaartje erbij waarmee je kunt controleren of het lampje ook werkt...

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » do 26 mei, 2005 11:17

Hmmm ... is me destijds nooit opgevallen. In m'n Dyane controleer ik de olie met het oog en de remvloeistof dan ook maar.

Maar Charlot, ben je er al uit?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 26 mei, 2005 13:52


Owkee what about some online help.

Afbeelding

Trek dan de oliepijlstok eruit, veeg um af met een doek (die vies mag worden) steek de oliepijlstok terug (Erin steken tot deze niet verder meer kan). Haal nu de pijlstok er weer uit en kijk op het niveau op het dunne gedeelte staat (tussen de twee witte pijlen dus). Zoals je hier ziet is ongeveer goed

Afbeelding

Als dit niet het geval is moet je olie bijvullen door dit gat. Niet te veel te geijk, beter 3 keer bijvullen dan weer moeten aftappen want dat is veel meer werk.

Afbeelding

Het kan zijn dat je daarna niet gelijk kunt zien of het oliepijl goed is. Dan moet je gewoon eventjes wachten en dan zonodig bijvullen. Het lijkt dan of het oliepijl 10cm te hoog is, wat dus niet zo is.

Veel teveel olie is ook schadelijk zijn. Een heel klein beetje boven het max. is niet zo erg. Een klein beetje onder daar en tegen zeer schadelijk!!!
Laatst gewijzigd door Casonline op do 26 mei, 2005 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 26 mei, 2005 13:57

De beste olie voor de zomer (die er nu natuurlijk aan komt) is 20W50 of 15W50. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Laat het ook even of je probleem is opgelost. En vragen kan hier altijd! Succes!

Gesloten