Banden!

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Blue band eend!
Beginner
Beginner

Banden!

Bericht door Blue band eend! » vr 10 jun, 2005 09:18

Hallo!
Aangezien de banden van de eend flink versleten zijn moeten er nieuwe op! Mijn vraag is dan, ik wil banden hebben die speciaal geschikt zijn voor nat wegdek (aangezien ik in Nederland woon en ook de meeting in Schotland ga bezoeken :D )!
Welke banden kan ik het beste nemen?
Volgens de 2cv.nl site zijn deze banden goed voor nat wegdek:
Michelin 125
Michelin 135

Iemand ervaring? de 135 zijn iets beter voor nat wegdek dan 125 staat er, maar ook wel weer iets breder en hoe breder je banden hoe minder goed de afvoer van water heb ik begrepen?! Hoe zit dit? :? Kan ik er beter gewoon 125 banden onder gooien of is 135 ook goed geschikt? :roll:

Wie wil zijn ervaringen delen en tips geven? 8)

(En evt. vertellen waar hij of zij zijn banden vandaan heeft en wat ze kostten?) :D

Bedankt!!!!! :!:
Ons is blij met Transat!

Gast

Bericht door Gast » vr 10 jun, 2005 10:47

Michelin 125 heb ik rijd heerlijk net nieuwe eronder 72,- per band incl omleggen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 10 jun, 2005 10:49

mijn advies: bespaar jezelf een hoop geld en koop TOYO's of MABOR ook 135 breed en zelf vindt ik dit de fijnste banden tot nu toe ( ik heb zo'n beetje alles geprobeert) Ze hebben veel grip op nat wegdek (veel meer dan 125 Michelins!)

Wat betreft de 135er Michelins, daarin heb je 2 soorten nl. M+S en de gewone (lagen dacht ik op bestellers) de M+S banden worden ook veel voor rally's gebruikt (oa.Pekingeend)

succes met je keuze!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 10 jun, 2005 11:23

Hoi

heb er net firestone op gegooid (30 euro per band) Had liever mischelins gehad, maar ik wou liefst dezelfde dag klaar zijn met de apk en voor 4 firestones kon ik net 1 michelin kopen. En die bevallen mij prima.

groet frank

Blue Band Eend

Bericht door Blue Band Eend » vr 10 jun, 2005 11:33

Geld is niet belangrijk, veiligheid is alles! En aangezien ik banden 1 vd belangrijkste dingen voor veiligheid van een auto vind, maakt het me dus niet uit hoe duur ze zijn!
Maar wat is dan jullie mening over 125 of 135?

En Rusty hoe zit het precies met het verschil tussen M+S en de gewone?
M+S beter voor nat wegdek? Of juist niet?

Thanx alvast voor de reacties!

pellewaes
Beginner
Beginner

Bericht door pellewaes » vr 10 jun, 2005 12:53

Heb er 4 mabor's onderliggen en deze hebben erg veel grip, ook op nat wegdek. Het maatje breder (135) heb je geen last van, integendeel, levert redelijk wat stabiliteit op. Kosten 50 Euro per band incl. omleggen.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » vr 10 jun, 2005 13:01

ik heb ook 135 Mabor's onder m'n bestel. Ben ik zeer tevreden over.
Onder m'n gewone eend heb ik Firestones, die vind ik persoonlijk iets minder..
AZ A2 '70
AK400 '76

2cvFred
Beginner
Beginner

Bericht door 2cvFred » vr 10 jun, 2005 13:23

Blue Band Eend schreef:Geld is niet belangrijk, veiligheid is alles! En aangezien ik banden 1 vd belangrijkste dingen voor veiligheid van een auto vind, maakt het me dus niet uit hoe duur ze zijn!
Maar wat is dan jullie mening over 125 of 135?

En Rusty hoe zit het precies met het verschil tussen M+S en de gewone?
M+S beter voor nat wegdek? Of juist niet?

Thanx alvast voor de reacties!
Als geld geen rol speelt is het simpel: Michelin 125. Zit er origineel ook onder en het is en blijft de beste band!
Perfecte grip zowel droog als nat, en slijt heel traag.

Ik heb net geen 50.000km gedaan met mijn vorige Michelins. Nu zitten er Mabors onder, en hoewel ze niet slecht zijn hebben ze duidelijk minder grip in de bochten als het wat nat licht.

Michelins zien er ook veel beter uit...

etjen
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door etjen » vr 10 jun, 2005 19:44

Maar uhh mensen. Laten we eerlijk blijven. Als je het hebt over veiliheid... Rij dan niet in een 2cv... koop een saab ofzo. Kijk een 2cv is prachtig, ik ben erg blij met de mijne, maar veilig is anders....
Over die banden. De Atypes zijn in nauwe samenwerking met michelin ontwikkeld. de 125 was volgens mij de 'standaard'. Maar hou alsjeblieft op over veiligheid... Jullie lijken balkenende wel. :wink:
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 10 jun, 2005 19:57

veiligheid zit hem vooral in de bestuurder of bestuurdster, niet in de auto.....

Ik zou onder een normale eend 125-ers gooien, onder besteluitvoeringen 135-ers..

Marcel

Blue band eend!
Beginner
Beginner

Bericht door Blue band eend! » za 11 jun, 2005 01:02

Ik snap wat jullie bedoelen dat een 2cv niet veilig is, maar ik wil zo veilig mogelijk in Schotland van een berg af denderen! ;-)

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Ik ga denk ik maar voor Michelins, maar twijfel nog tussen 125 en 135, meningen zijn erg verdeeld ook in mijn omgeving onder de eendenkenners!
:-)
Ons is blij met Transat!

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » za 11 jun, 2005 01:07

Rusty schreef:mijn advies: bespaar jezelf een hoop geld en koop TOYO's of MABOR ook 135 breed en zelf vindt ik dit de fijnste banden tot nu toe ( ik heb zo'n beetje alles geprobeert) Ze hebben veel grip op nat wegdek (veel meer dan 125 Michelins!)
Ik betwijfel of je daar geld mee bespaart. Ze slijten namelijk veel sneller.
En er zijn geen banden die zoveel grip en weinig geluid produceren als de Michelins 125. Volgens mij kunnen Michelins alle genoemde B-merken op alle vlakken wel aan.
La vie est belle.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Delfosso » za 11 jun, 2005 07:36

Vreemd is dat op deze website Mabor als matig alternatief wordt genoemd bij de banden. Michelin 125 zijn de beste en de duurste.
Daarna schijnt Firestone het enige goedrijdende alternatief te zijn. Stuk goedkoper, maar volgens mij is het net als andere Firestones een stugge band.

Het profiel is ook geen kijk van een Firestone. Mabor ken ik eigenlijk niet sinds ik eend rij wel maar daarvoor had ik er nog nooit van gehoord. Klinkt als huismerk van kwikfit :shock: :lol:

De banden
Voor de eend en aanverwanten zijn er de volgende banden verkrijgbaar:
type wegligging levensduur prijs
droog nat
Michelin 125 +++++ ++++ +++++ + speciaal voor de eend!
Michelin 135 +++++ +++++ +++++ + voor beter bochtenwerk
Firestone 125 +++ ++ +++ +++ stug, redelijk alternatief
Firestone 135 ++++ +++ +++ +++ stug, redelijk alternatief
Uniroyal 125 ++ + +++ +++ matig alternatief
Toyo 135 +++ + +++ +++ redelijk alternatief
Technics 125 ++ + +++ +++ covers, matig alternatief
Colway 125/135 ++ + ++ +++ covers, matig alternatief
Mabor 125/135 ++ + +++ +++ matig alternatief
BF Goodridge 125/135 ++ + ++ +++ matig alternatief
Let wel: AK400, acadiane, ami6 break, ami8 en ami super behoren allemaal op 135er bandjes te staan in verband met eigen gewicht en/of belading.

Als iemand intresse heeft in Michelin weet ik wel een adresje waar ze voor 63,- te koop zijn moet je ze wel zelf omleggen info via PM

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » za 11 jun, 2005 07:57

Mooi overzichtje,

Je hebt het over levensduur, heb je het dan over de levensduur van het profiel of de wang, want ik heb altijd het meenst last van droogtescheuren in het zijvlak. maar heb na 10 jaar eend vorige maand voor het eerst nieuwe banden gekocht kon het altijd doen met banden van slopers.

groet frank

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » za 11 jun, 2005 11:55

Op onze Méhari liggen 2 Michelin 135 M & S banden, slijten deze banden harder als je er niet offroad mee rijd?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gesloten