Sputteren
Sputteren
Als ik een tijdje voor een verkeerslicht sta te wachten en eindelijk word het groen;
Ik geef gas en "fffrrt fffrrt plof vroeoeoeoem"
Oftewel als ik gas geef na een tijdje stationair sputtert en ploft de motor een paar keer en gaat daarna pas wat doen. Als de motor nog koud is slaat ze dan zelfs bijna of helemaal af.
Nu heb ik m'n stationair toerental wat hoger gezet (ongeveer 1100 a 1200 toeren) het is nu minder maar als ik plots iets te veel gas geef (dus in een keer naar de tweede trap) sputtert en ploft de boel nog steeds.
Ik ben al bij de garage geweest, maar die wisten geen oplossing en begonnen gelijk te miepen over een carburateur wissel. Waar ik eigenlijk niet z'on zin in heb. (want als ik iets meer geld heb wil ik er een weber carb op zetten). Mijn huidige carburateur is nog goed, weinig of geen speling in de asjes en stangetjes.
Iemand enig idee???
Ik geef gas en "fffrrt fffrrt plof vroeoeoeoem"
Oftewel als ik gas geef na een tijdje stationair sputtert en ploft de motor een paar keer en gaat daarna pas wat doen. Als de motor nog koud is slaat ze dan zelfs bijna of helemaal af.
Nu heb ik m'n stationair toerental wat hoger gezet (ongeveer 1100 a 1200 toeren) het is nu minder maar als ik plots iets te veel gas geef (dus in een keer naar de tweede trap) sputtert en ploft de boel nog steeds.
Ik ben al bij de garage geweest, maar die wisten geen oplossing en begonnen gelijk te miepen over een carburateur wissel. Waar ik eigenlijk niet z'on zin in heb. (want als ik iets meer geld heb wil ik er een weber carb op zetten). Mijn huidige carburateur is nog goed, weinig of geen speling in de asjes en stangetjes.
Iemand enig idee???
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
zou je acceleratiepomp kunnen zijn.
Even de buis tussen luchtfilter en carburateur weghalen, aan de carburateur
gasgeven, dan moet je een straaltje benzine uit een buisje in de inlaat zien
spuiten.
Even de buis tussen luchtfilter en carburateur weghalen, aan de carburateur
gasgeven, dan moet je een straaltje benzine uit een buisje in de inlaat zien
spuiten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Het is zeg maar langzamerhand steeds erger geworden, het mengsel is nu ietje te rijk in de 2e trap. Dit vanwege een iets grotere sproeier in de 2e trap (nu veel beter mee te rijden). Echter maakt het niet uit of de grote of originele sproeier er in zit. Dacht eerst namelijk dat het hierin zat, maar met de originele sproeier is het (naar mijn gevoel) zelfs sterker.
De afstelling was goed (volgens de 2cv kenner van mijn garage), hij heeft het niet gemeten maar kon horen dat het gas goed opgepikt werd, behalve als je dan te snel gas gaf. Hij dacht dat m'n 123 misschien ietsje vroeger moest staan. Dat heb ik nu gedaan (tussen de 2 en 3 graden) maar dat heeft geen effect. Altans niet op het sputteren dan.
Misschien idd een idee om um echt even goed af te laten stellen bij de garage, helaas kost dat geld en dat heb ik nu ff niet.
Maar in de tussen tijd zou het nog iets anders kunnen zijn???
De afstelling was goed (volgens de 2cv kenner van mijn garage), hij heeft het niet gemeten maar kon horen dat het gas goed opgepikt werd, behalve als je dan te snel gas gaf. Hij dacht dat m'n 123 misschien ietsje vroeger moest staan. Dat heb ik nu gedaan (tussen de 2 en 3 graden) maar dat heeft geen effect. Altans niet op het sputteren dan.
Misschien idd een idee om um echt even goed af te laten stellen bij de garage, helaas kost dat geld en dat heb ik nu ff niet.
Maar in de tussen tijd zou het nog iets anders kunnen zijn???
eigenlijk simpel door te kijken
Nu j ekan ook kijken of jeje bouten kan aandraaien of niet maar niet te hard aan wringen he want dan breken ze.
en is zien dat je pakking nog intakt is. gewoon is platte schroevedraaier tegen duwen en zien of d epakking beweegt. ook niet door pakking duwen he je moet gewooon zien of ze niet los zit. je kan je motor ook starten en zien of je lucht voelt (uilaatgassen) opgelet je gaat zeker lucgt voelen van je ventilator he dus zie dat je je niet vergist.
greets robin

en is zien dat je pakking nog intakt is. gewoon is platte schroevedraaier tegen duwen en zien of d epakking beweegt. ook niet door pakking duwen he je moet gewooon zien of ze niet los zit. je kan je motor ook starten en zien of je lucht voelt (uilaatgassen) opgelet je gaat zeker lucgt voelen van je ventilator he dus zie dat je je niet vergist.
greets robin
Ik heb het probleem gevonden! Het bleek dat de carb los zat op de voetpakking. Weer vast gezet (wat een gekloot vulpijp er af luchtfilter eraf), vervolgens was het stationair toerental zo laag dat ze alleen bleef lopen met choke half open. Weer afgesteld en idd geen gesputter meer.
Mooi denk je dan ff stukkie flink door gassen.....niet dus.
Bij plankgas begint de motor een beetje te hikken en komt ze niet echt aan de top, (in 3e versnelling niet verder dan 5500 toeren. Is opzich genoeg zou je zeggen maar het was veel beter, makkelijk tot 6000 toeren. Ik heb nu de originele sproeier er weer ingezet (87.5 ipv 90) dit verbeterde de zaak wel, maar bij plankgas gaat de boel nog steeds een beetje hikken. Top is nu +/- 100.
Volgend probleem dus, iemand een idee.
Vlotterhoogte is goed, carb en sproeiers zijn schoon, kleppen net nagekeken en bij gesteld (heel klein beetje maar).
Mooi denk je dan ff stukkie flink door gassen.....niet dus.
Bij plankgas begint de motor een beetje te hikken en komt ze niet echt aan de top, (in 3e versnelling niet verder dan 5500 toeren. Is opzich genoeg zou je zeggen maar het was veel beter, makkelijk tot 6000 toeren. Ik heb nu de originele sproeier er weer ingezet (87.5 ipv 90) dit verbeterde de zaak wel, maar bij plankgas gaat de boel nog steeds een beetje hikken. Top is nu +/- 100.
Volgend probleem dus, iemand een idee.
Vlotterhoogte is goed, carb en sproeiers zijn schoon, kleppen net nagekeken en bij gesteld (heel klein beetje maar).