Pagina 1 van 1

Versnellingsbak met centrifugaalkoppeling aanpassen.

Geplaatst: do 29 mei, 2003 17:00
door Tan Jel
Hi,

Ik heb een versnellingsbak 1ste model met centrifugaalkoppeling (18pk motor) welke ik graag zou gebruiken met een motor van hetzelfde tijdperk (26 pk azam) doch met normale koppeling. (De versnellingsbak van de 26pk motor past niet in mijn '64 door te lange cardanassen)
Enkel de vertanding van de koppelingsplaat lijkt verschiilend te zijn, doch ik kan de oude koppelingsplaat van de 18pk motor gebruiken op de 26 pk motor.
Mits het verwijderen van de moer en de centrifugaalplaat heeft de uitgaande as van de bak ook dezelfde lengte.
Iemand ervaringen? Moet ik problemen voorzien?

Gr,
Daniel

Geplaatst: do 29 mei, 2003 21:42
door Bullit
Volgens mij worden bij citroen de vliegwielen samen met de krukassen gebalanceerd. Als je het vliegwiel dus vervangt komt er onbalans en gaan je krukaslagers er op de duur aan.

B.

Koppeling met cetrifugaalkoppeling

Geplaatst: vr 30 mei, 2003 09:12
door Gerard2cv
Als Bullit gelijk zou hebben dan zou Citoën nooit losse krukassen en losse vliegwielen
verkopen maar alleen complete sets en dat is niet het gval,dus vergeten.Maar als ik me
goed herrinner dan zitten er bij de centifugaalkoppeling extra ringen tussen de motor
en de bak.Let daar eens op.als dit zo is dan moet je dus de tapeinden +ringen mee
vervangen.Ik vind het echt de moeite waard want die centrifugaalkoppeling rijdt zalig
zeker in dit moderne fileverkeer.

Geplaatst: za 31 mei, 2003 15:26
door Tan Jel
Zou kloppen.
Als ik de motor en de versnellingsbak monteer krijg ik een verschil van 16 mm dat de versnellingsbak van de motor blijft op de draadpennen. Ik ga voorlopige vulringen maken met moeren M10 die ik uitboor op 10mm (=diameter pen). Indien ik de oorspronkellijke vulringen niet vind laat ik nadien buisjes draaien op een draaibank.
Gr,
Daniel