Chassis krom.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Chassis krom.

Bericht door Lelijke Eend » do 30 jun, 2005 18:03

Zoals jullie wel weten heb ik tijdens het SDE even niet opgelet met als resultaat een beetje schade aan mijn Eend. De zwaarste schade is een krom chassis. Het chassis is krom op 30 cm achter de transversebouten, vlak naast de rand van een plaat op de zijkant van het chassis. Bij mijn weten zou bij een roestig chassis op een andere plek door moeten buigen, namelijk ter hoogte van de voetenbak.

Door deze fijne kromming is de bovenplaat van m'n chassis verkreukeld (voor foto's, kijk op http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/8 ). Echter, ik kan ui de plaats van de knik concluderen dat mijn chassis nog (lang) niet rot is. Toch???

Morgen ga ik in ieder geval naar een schadeherstelbedrijf om te kijken of mijn chassis weer recht gebogen kan worden. Als ik niets doe, heb ik n.l. een hoop schroot in de garage/op straat staan, en da's ook zo zonde.

Overigens, de overige schades zijn:

-verkreukelde driehoekjes
-verkreukelde motorkap
-kortere voorspatborden
-vermoedelijk een olielek (hij lekt wel, maar het oliepeil is nog okee, ga ik onderzoeken)
-platte koeltunnel
-platte buisjes van de oliekoeler (zal ook de olie vandaan komen)
-versplinterde ventilator
-verkreukelde voorbumper
-motorblok + versnellingsbak naar achter gedrukt (zit nog wel vast aan alle rubbers, maar kan niet zo blijven)
-haperende binnenverlichting (overige verlichting nog nioet gecontroleerd)
-en een deuk + 2 minischeurtjes in m'n voetenbak doordat m'n versnellingsbak de voetenbak een 'kusje' gaf

De motor loopt dus nog ! Het plan is om alles te rijdbaar te maken (chassis richten, spatborden oprekken, die hoogstwaarschijnlijk niet vervangen gaan worden, koeltunnel, driehoekjes + motorkap weer in model stampen, olielek oplossen, nieuwe ventilator er in en olielek dichten) om zo snel mogelijk weer op 1 of andere meeting te verschijnen. Ik denk dat alleen de motorkap vervangen hoeft te worden.
Afblijven.

Malle Babbe
Moderator
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » do 30 jun, 2005 18:06

OK.
A.s zondag is de 1e (mini)meeting.
Zie je daar!
:wink:
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 30 jun, 2005 18:11

Huh ? Dan al ? Gaat snel ...

Ik zat meer te denken aan het Shermertreffen, maar ik beloof niets totdat m'n Eend weer rijdbaar is.
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » do 30 jun, 2005 18:59

oei oei oei.

jij bent wel een brokkenpiloot zeg.

groet Frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 30 jun, 2005 19:06

Crashduck komt naar je toe deze zomer ;)

Maar kan ik concluderen dat mijn chassis niet verrot is omdat de knik zo ver naar achteren zit ?
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » do 30 jun, 2005 19:54

Nou,

ik zou er maar gou een goed stevige verzinkte onder zetten.

groet frank

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » do 30 jun, 2005 20:01

Lelijke Eend schreef:Crashduck komt naar je toe deze zomer ;)

Maar kan ik concluderen dat mijn chassis niet verrot is omdat de knik zo ver naar achteren zit ?
Das klote zeg .. helaas kan het iedereen gebeuren... ja ja ik leef er van als iedereen flinke klapperts maakt....

over de roest dat kan je pas concluderen als je er in kunt kijken..
maar hij is zeker opgelopen en zal als het de moeite is zeker gericht moeten worden.
dat betekent de koets eraf en opspannen op een richtvloer/bank
de kreukels eruit trekken.
en hoogstwaarschijlijk de bovenste plaat eraf te(laten) halen en de binnen spanten weer vastlassen en daarna een (nieuwe) plaat monteren..

Even een rekenvoorbeeldje
een uur richtwerk kost 60 euro ex per uur.
x 4 = 240.- euro
dan nog 2 uurtjes de boel op en af de richtbank zetten 120.-
en de huur van de mallen/ meetapperetuur euro 100
is al 460.- en dan moet de koets er nog af en moet er nog van binnen gelast worden...

een nieuw chassis kost 750.- oid. en ben je er gelijk voor de komende 10 jaar vanaf.

Heel veel succes ermee en maak ook eens wat foto's van de voorkant...
Wat brengt morgen.???

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 1 jul, 2005 00:47

LE, ik leef met je mee hoor!
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 1 jul, 2005 10:34

oei dat klinkt allemaal niet al te best, vrij veel schade :cry: :cry:

als je chassis verroest is knikt ie achter de traversebouten!! daar komt namelijk de grootste kracht op door de trekstangen! ik ben bang dat je chassis overleden is :cry: alles is natuurlijk te maken, maar wegt dat ook op tegen de kosten, mijn advies zoek een gebruikt chassis uit Frankrijk ofzo dan ben je het goedkoopste uit.... aangezien ik weet dat je niet al teveel te besteden hebt. Ik heb eventueel nog wel een chassis liggen, het is nog recht, alleen een paar roestplekken aan de onderzijde, is vrij eenvoudig te repareren. kun je denk ik nog wel een jaar of 2 mee door de apk. omdat je zo zielig bent :wink: , mag je hem zo hebben, staat wel in brabant....

laat het maar even weten.

greetings Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 1 jul, 2005 11:45

Heb ik ook gedaan, een aantal jaar terug, een tweedehands chassis kopen, heb hem er een jaar onder gehad, en toen veerde hij bij het chassis ipv bij de vering, toen maar in een keer goed gedaan en er een verzinkte onder gezet. Doe het nou in een keer goed en plunder je spaarpot en zet er een verzinkte nieuwe/tweedehands onder.

groet frank

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 1 jul, 2005 12:51

Ow, Fedde

Ik wil geen open deur ingooien, het is gewoon erg k@t voor jou maar:

Was je weer aan het bumperkleven om brandstof te besparen? ;)

groet frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 1 jul, 2005 15:14

Frank Munneke schreef:Ow, Fedde

Ik wil geen open deur ingooien, het is gewoon erg k@t voor jou maar:

Was je weer aan het bumperkleven om brandstof te besparen? ;)

groet frank
Neen, ik had 'gewoon' mijn ogen niet op de weg. Ongeloofelijk stom, dat is me bekend. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan, maar dat ding heb ik nog nodig ...

Voor alle duidelijkheid: mijn chassis is geknikt op ca,. 30cm achter de transversebouten (ik heb hier een meetlint bij gehouden). Je kan de kreukels in het plaatwerk zien binnen in de koets. Daaruit concludeer ik vooralsnog dat mijn chassis niet verrot is, omdat het chassis anders ter hoogte van de transversebouten geknikt is en niet (veel) verder naar achter. De knik zit ook vlak naast een soort verstevigingsplaat van het chassis. En nee, die plaat is er niet later in gebakken.

Zonet heeft Patje74 mij naar een schadeherstelbedrijf gesleept (waarvoor mijn dank!!!) en die heeft er naar gekeken. De schatting is dat het 5 tot 6 uur kost om het spul weer recht te trekken, a 50 pleuro per uur. Hierbij wordt geen garantie gegeven (dus als ze het chassis aan flarden trekken krijg ik een hoop schroot) en ze garanderen niet dat het niet meer tijd kost dan die 5 tot 6 uur. Overigens hoeft de koets er hier voor niet af.

Een nieuw chassis ? Ja, ik zou wel willen, maar als ik al het geld (spaargeld + geld op m'n lopende rekening) wat ik nu heb op een hoop gooi, heb ik ca. 350 pleuro. Ik kan nog wat reserveonderdelen verkopen, maar dan houdt het nog niet over. Want een gratis chassis is hartstikke tof aangeboden, maar dan doe ik het liever in 1 keer goed.

Conclusie: ik moet een goedkoop garagebedrijf vinden (goedkoper van 50 pleuro per uur) om mijn chassis weer recht te trekken. Patje74 kwam met de tip dat er in Aldeboarn/Oldeboarn nog een goede, goedkope garage zat, maar ik kan daar geen info over vinden op het www of in de telefoongids. Misschien heeft iemand een telefoonnummer, internetpagina, adres ofzo voor me ?
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 1 jul, 2005 15:47

Je bent denk ik al snel aangewezen op een garage of carroseriebedrijf. Een beun zal niet snel een trekbank hebben. en die zul je hiervoor wel noidg moeten hebben.

Ik weet hier in Brabant misschien wel een adresje, maar dat is wel ver uit de richting.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 1 jul, 2005 16:30

Lelijke Eend schreef:Zonet heeft Patje74 mij naar een schadeherstelbedrijf gesleept (waarvoor mijn dank!!!)
Graag gedaan natuurlijk. (tjee, wat kan die jonge bumoperkleven zeg! :wink: )
Lelijke Eend schreef: Patje74 kwam met de tip dat er in Aldeboarn/Oldeboarn nog een goede, goedkope garage zat, maar ik kan daar geen info over vinden op het www of in de telefoongids. Misschien heeft iemand een telefoonnummer, internetpagina, adres ofzo voor me ?
Jups >>> http://autoherstelmidfriesland.nl/

Groetjes en succes! We hebben nog wel contact van de week.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 1 jul, 2005 16:36

Patje, bedankt ! Ik zal bellen met dat bedrijf.
Afblijven.

Plaats reactie