Ventilatieklep en meer

Alles in, over, rond en op de koets.
Dennis-Caro
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Ventilatieklep en meer

Bericht door Dennis-Caro » ma 4 jul, 2005 14:08

Ik weet dat geen eend helemaal waterdicht is maar voor mijn gevoel komt er via de ventilatieklep teveel water naar binnen. De boel is compleet nieuw. Is deze klep op de een of andere manier te stellen ofzo? Er komt water aan de bestuurderszijde binnen. Vooral met de regen van afgelopen nacht en vandaag is het toch best veel. Ik heb nu een doek in het linker dashboardvakje liggen en die houdt het wel aardig tegen (regelmatig effe wringen:-)). Nu ik dit schrijf denk ik dat het misschien ook via de voorruit naar zou kunnen binnen komt, had ik bij mijn Dyane ook (in de Dyane was het rubber te zacht en sloot niet lekker aan op de koets). Verder komt er nergens water naar binnen (voor zover ik weet dan).

Dan mijn tweede vraag: ik heb al eens gelezen dat de rubbermatten in de eend niet al te best zijn omdat het water er lekker onder blijft zitten en de boel op den duur kan gaan aantasten. Weet iemand een goed alternatief voor deze rubber mat (die overigens wel makkelijk schoon te maken is). want ik wil mijn maagdelijke eend zo lang mogelijk roestvrij houden...Ik had in mijn Dyane "vroeger" een kokosmat liggen maar die is aan de onderzijde ook van een soort rubber/plastic dus dat lijkt me niet veel beter.

Groeten, Dennis

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 4 jul, 2005 14:22

Hoi

Raamrubber is vaak een boosdoener, ffe raampje eruit en alles lekker in de vasaline. Pas op dat je de ventilatieklep niet te hard aandraait want dan gaat hij lekken. heb je al grolschrubberd om je ruitenwisserasjes?

groet frank

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Menno2cv1964 » ma 4 jul, 2005 16:53

De rubbermatten kan je dr het best uit halen en op zolder opbergen. Dan slijt wel de lak van je bodemplaten/chassis iets, maar beter mooi kaal metaal dan geroest metaal.

Als geluidsdemping heb ik trouwens zelf in de zomer een stuk tapijt in mn eend liggen. In de winter haal ik dat eruit tegen de condens. Het best is tapijt met een jute rug, maar dat bestaat geloof ik niet meer.
2cv l'amour toujours

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 4 jul, 2005 16:59

tapijt met een jutten rug is niet meer te vinden nee. Wat wel kan is van dat kunstgrastapijt.

Ik zelf heb er van die automatten inliggen. Die verkopen ze vaak op de beurs. Deze hebben een wat korrelige onderkant en laten iets van lucht door. Het is niet zo goed als jutten, maar beter als dat rubber. En om de zoveel tijd en keer eruit halen en inspecteren natuurlijk. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 4 jul, 2005 17:19

Menno2cv1964 schreef:De rubbermatten kan je dr het best uit halen en op zolder opbergen. Dan slijt wel de lak van je bodemplaten/chassis iets, maar beter mooi kaal metaal dan geroest metaal.
Dat slijten valt wel mee hoor!

En bij mij lekte het niet via de ventillatieklep of het raam maar via het randje dat net achter het motorkapscharnier zit. Daar zit bij bijna iedere eend een dikke naad waar water in blijft staan en dus doorrot. Met dezelfde zwarte raamkit voor je ramen (hehe) kan je dit ook weer dicht krijgen. Kwestie van schilderstape aan weerszijden van de naad plakken, kit in de naad spuiten, gladstrijken en de tape weer weghalen. Als er al oude kit inzit dan moet je die eerst even eruit pulken. Kan je meteen zien of de boel te veel is doorgeroest.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Ventilatieklep en meer

Bericht door Frank Deusjevoo » ma 4 jul, 2005 17:40

Dennis-Caro schreef:Ik weet dat geen eend helemaal waterdicht is maar voor mijn gevoel komt er via de ventilatieklep teveel water naar binnen. De boel is compleet nieuw.
LET OP!! Veel mensen draaien de ventilatieklep snel en strak aan. Dit komt meestal doordat het ineens gaat regenen. DOE DIT NIET te strak omdat de klep dan in het midden erg strak zit en aan de buitenkanten (naar de spiegels toe) open gaat staan. Draai de klep dus niet te strak aan.. je zal zien dat het werkt, helemaal als hij nog nieuw is!

Frank Dekkers
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 17:49

Voor montage je klep een klein beetje krom buigen (dus ook echt een klein beetje, midden mag niet meer dan 3 mm hoger staan dan de uiteinden!!!). Dan kan je je klep een heel klein beetje vaster draaien en drukken ook de uiteinden goed dicht.

En de rand plaatwerk waar het scharnier (van rubber inderdaad ;) ) tegenaan komt vantevoren insmeren met tectyl ofzo en ook de strip waar al die stukjes schroefdraad uit steken.
Afblijven.

Dennis-Caro
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dennis-Caro » ma 4 jul, 2005 18:25

Ik draai m'n klep inderdaad erg strak dicht. Ik heb 'm nu iets losser gezet en ben benieuwd of het beter gaat. Regen zat de komende dagen dus daar kom ik snel genoeg achter :-)

Bedankt voor de tips!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 jul, 2005 18:26

De uiteinden van je klep kunnen al omhoog gebogen zijn, het losser aandraaien hoeft je probleem daarom niet meteen op te lossen.
Afblijven.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » ma 4 jul, 2005 18:35

Menno2cv1964 schreef:Als geluidsdemping heb ik trouwens zelf in de
zomer een stuk tapijt in mn eend liggen.
In de winter haal ik dat eruit tegen de condens.
Het best is tapijt met een jute rug, maar dat bestaat geloof ik niet meer.
Ik heb er op het ogenblik tapijt in liggen met een vilten rug.
Gekocht als restant bij de LeenBakker.
Sinds dit er in ligt is mijn vloer zomer en winter mooi droog.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Delfosso » ma 4 jul, 2005 19:40

Kan je dat niet aan Sander Aalderink over laten dat probleem met die klep, dat is toch wel het minste voor dat gigantisch bedrag wat je voor je eend hebt betaald :lol:

Dennis-Caro
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dennis-Caro » ma 4 jul, 2005 19:53

Jaaah, daar heb je wel gelijk in maar ik wil niet voor ieder wissewasje naar Wormer rijden. En ik leer de eend zo beter kennen :-) En ik ben lekker bezig hier :-)

Maar idd, als het echt blijft lekken gaat ie fijn even naar Wormer...

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Transat » ma 4 jul, 2005 19:56

Sander geeft goeie service hoor. De mijne komt er ook vandaan (april '05) en ik ben er dik tevreden over.

Gast

Bericht door Gast » ma 4 jul, 2005 20:17

Ik ben ook erg tevreden over Sander. Heeft gewoon een erg mooie eend geleverd. Ze hebben mijn eend niet zelf gerestaureerd en dan kan het voorkomen dat er hier en daar nog "iets af te stellen" is. Is ook geen ramp en zeg nou eerlijk: welke eend is nu helemaal perfect?

Dennis-Caro
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dennis-Caro » ma 4 jul, 2005 20:18

Oeps, niet ingelogd. Bovenstaande is van mij...
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013

Plaats reactie