Pagina 1 van 1
zeeeer goede remmen :S
Geplaatst: wo 27 jul, 2005 19:38
door flusc
hoi,
ik heb net 3 paar verse remblokjes gestoken ( 2 hoofd- en 1 paar handremblokjes). nu na het installeren van de handremblokjes sleepten die zo hard dat ik moeite had om de wagen te verplaatsen! de blokjes zitten perfect en de rem is volledig ontspannen. is dit normaal en gaan ze gewoon afslijten of moet ik de boel opnieuw open gooien :s want daar heb ik echt geen zin in!
Geplaatst: do 28 jul, 2005 15:48
door Bullit
in tegenstelling tot de hydraulische hoofdremmen moet je de handrem wel afstellen. Gewoon excenters een beetje verstellen, zo dat de handrem pas bij de derde klik goed remt.
Geplaatst: do 28 jul, 2005 17:11
door flusc
dat is het hem net! hij is volledig ontspannen...
Geplaatst: do 28 jul, 2005 17:59
door the Nosepicker
Als je oude blokjes heel ver op waren zijn de excentrische bussen/bouten waarmee je je handrem stelt waarschijnlijk ook zo afgesteld op die ver opgesleten blokjes. Dan staan ze nu dus te ver naar binnen, waardoor ze je nieuwe (dikkere) blokjes te ver naar buiten (naar binnen eigenlijk) drukken, tegen je remschijf aan. Kabel losmaken, excentrische bussen opnieuw stellen, kabel weer aanspannen en vastzetten.
Succes, Tuub
Geplaatst: do 28 jul, 2005 19:18
door flusc
nu snap ik er niets van! welke bouten? die 2 grote die de armen van de handrem vasthouden?
moet er wel bijzeggen dat de remmem extreeeem uitgesleten waren , metaal op metaal :s en nu zitten er nieuwe blokjes en nieuwe schijven
de gewone remmen slepen een heel klein beetje maar dat lijkt me normaal
Geplaatst: do 28 jul, 2005 19:40
door the Nosepicker
Ja, je ziet voorop (onderaan) een grote moer, met nog een bout erdoorheen. Die bout draai je een goede slag los, dan kun je die onderste moer draaien. Aan die moer (eronder) zit een excentrische bus vast die draait in de arm van de handrem. Door die moer te draaien beweeg je het draaipunt van de armen die de handrem aandrukken. Draai ze zo, dat de blokjes nét aankomen en zet daarna de borging weer vast (die bout die door die moer zit). Daarna de kabels aan beide zijden weer aanspannen en vastzetten et, voilà.
('t is wat muf dit uit te leggen via een tekstje, laat iemand het voordoen, 1 x zien en je vat 't)
Succes, Tuub
Geplaatst: do 28 jul, 2005 20:09
door flusc
nooit op gelet dat er onder die armpjes nog een moer zat!
bedankt!
Geplaatst: za 30 jul, 2005 18:00
door flusc
okay handrem gesteld,
kan iemand me nu zeggen waarom mijn achterremmen slepen?
ik weet dat de vorige eigenaar aan een van de 2 bouten aan de achterzijde van de achterremmen heeft zitten draaien... hij gebruikte die als handrem als de eend heel lang stil stond
Geplaatst: za 30 jul, 2005 18:33
door Lelijke Eend
Die bouten zijn om je achterremschoenen te stellen zodat die als je je rempedaal los laat niet tever naar binnen bewegen. Anders moet je n.l. 3 keer trappen voor je echt remt ...
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 09:38
door flusc
en hoe krijg je die achterrem in godsnaam open? je moet een speciale sleutel hebben zeker?
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 13:24
door Lelijke Eend
Om te stellen heb je gen sleutel nodig, want ze hoeven daarvoor niet open.
Maar om schoon te maken moeten ze wel open. Als eerste stel je de excentrieken naar binnen, zodat je rem absoluut niet aansleept (test dit niet door te gaan rijden, want als je ze goed ver naar binnen hebt gedraaid moet je 88 keer pompen voor je remmen beginnen te werken). Doe je dit niet, dan trek je alles stuk als je de remtrommel er af haalt. Dan haal je het wiel er af en sla je de borging van de centrale moer los. Dan draai je met dop 40 (kan iemand diet even bevestigen, ik ben namelijk niet zeker meer van die maat). die ventrale moer los en dan kan je de remtrommel er af trekken. Als dat niet wil, schroef je het wiel weer op de remtrommel en trek je aan het wiel.
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 13:45
door flusc
en kan je me even kort uitleggen hoe je de achterremmen stelt?
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 13:56
door Lelijke Eend
Als je je wiel van achteren bekijkt, zie je je draagarm zitten. Aan het uiteinde van je draagarm zit een deel dat tijdens het rijden niet ronddraait met het wiel. Dat is de ankerplaat. Op die ankerplaat zitten twee bouten. Draai hieraan en je stelt je rem. Denk er wel aan dat je beide bouten moet stellen en dat ze niet tegelijkertijd draaien !
Geplaatst: zo 31 jul, 2005 15:26
door Frank Munneke
hoi
zeer waarschijnlijk zitten de achterremcylinders vast. nieuwe kopen. dop 44 heb je nodig om de trommellos te maken. speciale sleutel voor de remleidingen en je moet de remcylinder draaien en niet de leiding, dan breekt de boel af.
groet