eend trekt naar rechts
eend trekt naar rechts
Hallo allemaal,
ik heb nog een vraag. Mijn eend trekt naar rechts. Dit zullen waarschijnlijk een aantal dingen kunnen zijn, maar wat is de beste methode om erachter te komen wat er moet gebeuren?
Ik weet dat het een tamelijk open vraag is, maar ik ben nog niet in het bezit van een degelijk sleutelboek.
groetjes Twan
ik heb nog een vraag. Mijn eend trekt naar rechts. Dit zullen waarschijnlijk een aantal dingen kunnen zijn, maar wat is de beste methode om erachter te komen wat er moet gebeuren?
Ik weet dat het een tamelijk open vraag is, maar ik ben nog niet in het bezit van een degelijk sleutelboek.
groetjes Twan
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
hoe is de sporing van de voorwielen?
Meet eens met een meetlint tussen de voorbanden (midden op het profiel bijv) aan de voor en achterkant van de band.
recentelijk stoeprandje of gat in de weg geraakt?
Meet eens met een meetlint tussen de voorbanden (midden op het profiel bijv) aan de voor en achterkant van de band.
recentelijk stoeprandje of gat in de weg geraakt?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Ja, dan zou ik ook gaan denken aan de sporing van je wielen. Ik zou in eerste instantie even de meting uitvoeren zoals hierboven omschreven. Anders moet je even de neus eraf halen (spatborden voor) en even kritisch kijken naar de stuurinrichting (mogelijk een verbogen stang door een klap of zo) en het chassis. Als het chassis enigszins knikt gaat het sturen ook zwaar. Mogelijk dat jij dit ervaart als naar een kant trekken.
Heeft de vorige eigenaar er nog werkzaamheden aan verricht voor zover je weet? Hij zal toch wel een verklaring gehad hebben voor het naar een kant trekken. Ik had hier wel een verklaring voor willen hebben nadat ik e.e.a. gemerkt had bij de proefrit. Of heb je geen proefrit gemaakt voordat je hem kocht?
Heeft de vorige eigenaar er nog werkzaamheden aan verricht voor zover je weet? Hij zal toch wel een verklaring gehad hebben voor het naar een kant trekken. Ik had hier wel een verklaring voor willen hebben nadat ik e.e.a. gemerkt had bij de proefrit. Of heb je geen proefrit gemaakt voordat je hem kocht?

Beter een eend dan geen eend
ok de meeting, geen goed nieuws waarschijnlijk....... Als ik voor de auto sta en van daaruit eerst de voorkant van de wielen meet is het 126,5 cm; de achterkant is 128,3 cm.
Verder valt me op dat de wielen vreemd staan. Als ik voor de auto sta het rechter wiel loopt van boven binnen naar beneden buiten (zo dus: \) mijn linker wiel ziet er hetzelfde uit, maar niet in tegengestelde richting. Het geheel lijkt dus op dit \\. Dit zal ook wel niet normaal zijn denk ik.
twan
Verder valt me op dat de wielen vreemd staan. Als ik voor de auto sta het rechter wiel loopt van boven binnen naar beneden buiten (zo dus: \) mijn linker wiel ziet er hetzelfde uit, maar niet in tegengestelde richting. Het geheel lijkt dus op dit \\. Dit zal ook wel niet normaal zijn denk ik.
twan
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Meet eens of er verschil bestaat in de afstand tussen hart voorwiel en hart achterwiel. Aan beide kanten natuurlijk. Dan zou het erop kunnen duiden dat je hele stuurhuis scheef zit. Alhoewel hij dan wel een hele erge klap gehad moet hebben. Wellicht toch even goed kijken en de spatborden eraf halen.
Beter een eend dan geen eend
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zou best een draagarm krom kunnen zijn.twan schreef:ok de meeting, geen goed nieuws waarschijnlijk....... Als ik voor de auto sta en van daaruit eerst de voorkant van de wielen meet is het 126,5 cm; de achterkant is 128,3 cm.
Verder valt me op dat de wielen vreemd staan. Als ik voor de auto sta het rechter wiel loopt van boven binnen naar beneden buiten (zo dus: \) mijn linker wiel ziet er hetzelfde uit, maar niet in tegengestelde richting. Het geheel lijkt dus op dit \\. Dit zal ook wel niet normaal zijn denk ik.
twan
Met het stuur recht uit zouden de wielen vrijwel rechtop moeten staan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
is het met het blote oog te zien of een draagarm krom is?
Mijn APK zit eraan te komen en ik verwacht dat het problemen geeft. De garage waar ik haar gekocht heb geeft me wel eensoort van apk-garantie. als het keuren + reparaties meer dan 250 euro kosten zijn die kosten voor de garage. Ik heb geen idee van de kosten, maar als deze erg hoog kunnen zijn, kan ik haar misschien beter ter apk laten gaan en de garage het uit laten zoeken. Ik ben alleen een beetje bang dat er dan opeens voor 250 euro wat aan is zodat ik dat geld zowieso kwijt ben. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar want ik gebruik de auto voor mijn werk (600 a 700 km per week). Ik kan niet goed inschatten of die 250 euro een redelijk bedrag is of dat je daar de halve auto voor kan vervanegn (is een eendenspecialist)
twan
Mijn APK zit eraan te komen en ik verwacht dat het problemen geeft. De garage waar ik haar gekocht heb geeft me wel eensoort van apk-garantie. als het keuren + reparaties meer dan 250 euro kosten zijn die kosten voor de garage. Ik heb geen idee van de kosten, maar als deze erg hoog kunnen zijn, kan ik haar misschien beter ter apk laten gaan en de garage het uit laten zoeken. Ik ben alleen een beetje bang dat er dan opeens voor 250 euro wat aan is zodat ik dat geld zowieso kwijt ben. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar want ik gebruik de auto voor mijn werk (600 a 700 km per week). Ik kan niet goed inschatten of die 250 euro een redelijk bedrag is of dat je daar de halve auto voor kan vervanegn (is een eendenspecialist)
twan
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Dus het verschil tussen links en rechst is ongeveer 4 a 5 cm. Ik was er vergeten bij te zeggen dat dit natuurlijk beinvloed wordt door je veering. De wagenhoogte moet wel aan beide zijden gelijk zijn en je moet meten op een vlak oppervlak (Hoewel dit ookwegdek). Je kunt je voorstellen dat als je aan de ene kant in de auto een gewicht van 50 kilo legt, en aan de andere kant niet, er ook een verschil in deze meting ontstaat.
Maar gezien je andere klachten zou ik toch denken aan een draagarm of je stuurhuis wat scheef staat. Op zich lijkt het me niet te zitten in je veerpotten, aangezien deze niet de stand van je wielen bepalen. Als het je veerpot zou zijn, dan zou je eend hooguit wat scheef hangen (de carroserie dus) maar dat doen ze allemaal wel een beetje
.
Ik weet niet waar je woont, heb je geen kenner in de buurt wonen? Dit moet zo te vinden zijn als het te zien is, maar het is moeilijk om een oorzaak te vinden door geschreven taal.
Maar gezien je andere klachten zou ik toch denken aan een draagarm of je stuurhuis wat scheef staat. Op zich lijkt het me niet te zitten in je veerpotten, aangezien deze niet de stand van je wielen bepalen. Als het je veerpot zou zijn, dan zou je eend hooguit wat scheef hangen (de carroserie dus) maar dat doen ze allemaal wel een beetje

Ik weet niet waar je woont, heb je geen kenner in de buurt wonen? Dit moet zo te vinden zijn als het te zien is, maar het is moeilijk om een oorzaak te vinden door geschreven taal.
Beter een eend dan geen eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
- Locatie: Amsterdam
Heb je hem zo bij een garage gekocht??? Als het een eendenspecialist is, dan kan hij je toch precies vertellen wat het kost? Mooie specialist als hij dat niet weet. Zowiezo raar om iemand een ondeugdelijke auto te verkopen zonder erbij te vertellen wat er mee mis is. Tja, het is natuurlijk achteraf gepraat, maar van zo iemand had ik hem niet gekocht. Maar misschien kun je vragen of hij de APK regelt. Als ik het zo inschat zullen de kosten als je alles moet laten doen, wel duurder worden dan 250,-.
Beter een eend dan geen eend
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Hier de foto van de voorwielen:

Voor een grotere foto met meer details klik dan op de volgende link;
http://home.planet.nl/~dek00093/indexme ... wielen.htm
Frank Dekkers

Voor een grotere foto met meer details klik dan op de volgende link;
http://home.planet.nl/~dek00093/indexme ... wielen.htm
Frank Dekkers
Restauratie; draad weer aan het oppakken...