Springt uit 1e versnelling...

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Springt uit 1e versnelling...

Bericht door Pistachke » za 27 aug, 2005 21:59

hoi luitjes,

m'n versnellingsbakje schakelt lekker, giert niet, lekt niet, ... maar durft bij het vertrekken (vooral als je lekker doortrekt) uit z'n eerste schieten. Niet een groot euvel, 'k hou m'n schakelpook sowieso vast, maar toch niet echt leuk. Ik vermoed dat het aan de afstelling van de schakelvork op de schakelstang ligt ? Your opinion, please
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 29 aug, 2005 09:53

Als tijdens het schakelen de slag naar 1 net zo groot is als naar achteruit is de afstelling
goed.zoniet,deksel demonteren en de schakelvork zo stellen dat hij precies in het midden
staat van in zijn 1 en in zijn achteruit.Indien dit allemaal juist is,kijk of de 2de versnelling
niett los van de schroefdraadring is gelopen,vastdraaien en borgen met een centerpons
Als dit allemaal goed is,zit er zoveel ruimte op de onderdelen dat je beter op aoek kan
naar een betere bak.Succes.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 29 aug, 2005 13:33

Het kan ook nog zijn dat de schakelarm op je bak iets gedraaid is waardoor
je bij het selecteren van je eerste versnelling niet ver genoeg kan met de
schakelstang.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 29 aug, 2005 19:46

André Post schreef:Het kan ook nog zijn dat de schakelarm op je bak iets gedraaid is waardoor
je bij het selecteren van je eerste versnelling niet ver genoeg kan met de
schakelstang.
Doordat ie tegen de verwarmingsbuizen drukt bedoel je? Had de eend van mijn vriendin ook, die kreeg je op een gegeven moment zelfs niet meer in z'n 1.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 29 aug, 2005 20:47

Ik bedoelde eigenlijk dat als die arm linksom draait, het verbindingsstuk
dichter naar de carosserie komt, de schakelstang, die in de 1 ver naar binnen
komt, niet meer verder kan door de bocht aan het uiteinde.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 29 aug, 2005 20:56

Dat bedoel ik ook met bovenstaande. De arm was idd linksom gedraaid, en door de knik hierin veranderde daarmee ook de slag van de schakelstang. Bij haar drukte vervolgens de schakelstang met het einde (koppeling naar arm) tegen de verw.buizen drukte. Maar dit doet er verder niet zo toe:
Pistachke? Ben jij er nu uit?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » wo 31 aug, 2005 10:19

Yep, bleek inderdaad afstelling te zijn van de schakelstanng van eerste en achteruit.
Dacht eerst ook dat het aan die verwarmingsbuizen zou liggen... Tegelijk buitenkant bak nog eens proper gemaakt :wink: Thanks all !
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gesloten