Koets coaten.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Koets coaten.
Ik kan misschien via-via voor een laag bedrag de koets van mijn Eend laten coaten. Dan wordt er op het kale staal een soort verf gespoten (dikke laag) wat er dan in een oven in gebrand wordt bij een temperatuur van ca. 300 graden. Ik heb eerder gecoat spul gezien (geen koetsen!) en dat zit er erg goed op. Het is net alsof het geplastificeerd is en dat die laag 'plastic' dan ook nog op het staal geplakt zit. Ik ben er van overtuigd dat het een erg goed anti-roest middel is (er komt geen lucht bij het metaal), maar ben bang dat alles krom trekt door de hitte (300 graden). Dus, is het laten coaten vna mijn koets een goed idee ?
Afblijven.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het grootste probleem is dacht ik het roesten van binnenuit.
De buitenkant is met wat goede wil redelijk bij te houden.
Het klinkt trouwens als poedercoaten, dat geeft een behoorlijke bescherming,
maar ik begreep dat het vooral geschikt is voor stevige stukken staal.
Van mijn eend zijn trouwens de draagarmen en de motor beplating gepoedercoat.
De buitenkant is met wat goede wil redelijk bij te houden.
Het klinkt trouwens als poedercoaten, dat geeft een behoorlijke bescherming,
maar ik begreep dat het vooral geschikt is voor stevige stukken staal.
Van mijn eend zijn trouwens de draagarmen en de motor beplating gepoedercoat.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
eerste wat ik dacht was ook kromtrekken, zelfde probleem heb je met galvaniseren van je koets ( er is wel een bedrijf die het doen maar dat schijnt voor geen meter te lopen door de prijs maar ook door het kromtrekken )
Kortom ik deel je bezorgdheid, maar als het toch laat doen ben ik ERG benieuwd naar je bevindingen.
Kortom ik deel je bezorgdheid, maar als het toch laat doen ben ik ERG benieuwd naar je bevindingen.
some got it, some eend
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
- inmijneendje
- Moderator
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
- Locatie: Kaatsheuvel
- Contacteer:
Bij mij op het bedrijf (waar ze vrachtauto's bouwen voor riool reiniging) Spuiten ze plaat materiaal van 1 mm en minder en poedercoaten ze de rest, ik denk dat ze dat niet voor niets doen, wel is goed het verschil te zien na 5 jaar poedercoating geen schades en de gespoten stukken vol met krassen en steenslag.
ik hoop dat ik je hier me heb kunnen helpen.
groetjes
inmijneendje
ik hoop dat ik je hier me heb kunnen helpen.
groetjes
inmijneendje
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Stamp ik vol met tectyl en dergelijkeAndré Post schreef:Het grootste probleem is dacht ik het roesten van binnenuit. (...)
Zandstralen is hetzelfde als schuren, coaten is een soort van spuiten, maar dan beter.Frank Deusjevoo schreef:Is het eigenlijk niet mogelijk om het te laten zandstralen?
Frank
Das een reden om het niet te doen dus ...inmijneendje schreef:Bij mij op het bedrijf (waar ze vrachtauto's bouwen voor riool reiniging) Spuiten ze plaat materiaal van 1 mm en minder en poedercoaten ze de rest, ik denk dat ze dat niet voor niets doen, wel is goed het verschil te zien na 5 jaar poedercoating geen schades en de gespoten stukken vol met krassen en steenslag.
ik hoop dat ik je hier me heb kunnen helpen.
groetjes
inmijneendje
Afblijven.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Ik ben het met vorige sprekers eens. Roest van binnenuit is belangrijker voor je koets. De buitenkant kan je zelf bijhouden (=wassen en in de was zetten).
Koop een bus of vier ML-tectyl met spuitslangetje en dopjes. Dat zijn die lange witte bussen bij de Brezan enzo. Met vier bussen kan je makkelijk je hele koets doen.
Boor gaatjes in de holle delen van je koets, voor zo ver die er al niet zitten. Spuit de boel lekker vol, zo vol dat het er weer uitdruipt, terwijl je de slang er rustig weer uittrekt. Doe de dopjes in de gaatjes en klaar!!
Koop een bus of vier ML-tectyl met spuitslangetje en dopjes. Dat zijn die lange witte bussen bij de Brezan enzo. Met vier bussen kan je makkelijk je hele koets doen.
Boor gaatjes in de holle delen van je koets, voor zo ver die er al niet zitten. Spuit de boel lekker vol, zo vol dat het er weer uitdruipt, terwijl je de slang er rustig weer uittrekt. Doe de dopjes in de gaatjes en klaar!!
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Gisteravond op discovery channel wezen kijken naar "a car is reborn", waar ze een auto van zijn lak gingen ontdoen met een compressor met hele kleine dunne plastic vezeltjes, zodat je alleen nog maar kaal metaal ziet. Volgens mij is het wel een prijzige (en stoffige) ingreep, maar het resultaat is wel echt totaal kaal metaal. Daarna gingen ze het metaal inspuiten, met een bepaald goedje wat ervoor zorgt dat de vocht van het metaal verdwijnt, zodat er geen roest onder de lak komt te zitten.
LET WEL OP! In het programma kwamen ze er wel achter dat als je de auto van zijn lak ontdoet, je grote kans hebt ernstige plekken plamuur te vinden, wat daar ook het geval was. Erg slordig laswerk etc. gewoon weggeplamuurt, en niet een beetje maar ontzettend veel. Wat van tevoren er perfect uitzag, is naderhand toch een (groot) probleem.
Na het kaalmaken van het metaal wordt hij eerst gezandstraalt, alleen moet je daarbij uitkijken dat je niet te dicht op het metaal gaat zitten, want dan heb je kans dat het gaat bobbelen (door de hitte) of dat je door het metaal gaat. En dit was een auto met duidelijk dikker metaal dan de eend .
Daarna zou hij moeten worden gespoten, maar daar heb ik verder niets over gezien.. ik denk dat dit in een volgende aflevering te zien is in "a car is reborn".
Dit zal hoogstwaarschijnlijk wel herhaald worden, want daarvan staat discovery channel wel bekend...
Frank Dekkers
LET WEL OP! In het programma kwamen ze er wel achter dat als je de auto van zijn lak ontdoet, je grote kans hebt ernstige plekken plamuur te vinden, wat daar ook het geval was. Erg slordig laswerk etc. gewoon weggeplamuurt, en niet een beetje maar ontzettend veel. Wat van tevoren er perfect uitzag, is naderhand toch een (groot) probleem.
Na het kaalmaken van het metaal wordt hij eerst gezandstraalt, alleen moet je daarbij uitkijken dat je niet te dicht op het metaal gaat zitten, want dan heb je kans dat het gaat bobbelen (door de hitte) of dat je door het metaal gaat. En dit was een auto met duidelijk dikker metaal dan de eend .
Daarna zou hij moeten worden gespoten, maar daar heb ik verder niets over gezien.. ik denk dat dit in een volgende aflevering te zien is in "a car is reborn".
Dit zal hoogstwaarschijnlijk wel herhaald worden, want daarvan staat discovery channel wel bekend...
Frank Dekkers
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
lijkt me een slecht idee om 2 redenen:
1. Poedercoaten gebeurt door de poeder op eden elecrisch geladen stuk metaal te spuiten. Net als ij galvanizeren is het waarschijnlijk erg moeilijk om een voldoende dikke laag in hoekjes en hollingen te krijgen.
2. Net de thermisch verzinkte koetsen van bedrijf x zullen veel rechte plaaatdelen kromtrekken wanneer de laag vervolgens gebakkem wordt.
o ja, toch nog een 3e . Gaat een harde poedercoat laag niet barsten wanneer het op dun flexibel materiaal wordt aangebracht?
Bullit
1. Poedercoaten gebeurt door de poeder op eden elecrisch geladen stuk metaal te spuiten. Net als ij galvanizeren is het waarschijnlijk erg moeilijk om een voldoende dikke laag in hoekjes en hollingen te krijgen.
2. Net de thermisch verzinkte koetsen van bedrijf x zullen veel rechte plaaatdelen kromtrekken wanneer de laag vervolgens gebakkem wordt.
o ja, toch nog een 3e . Gaat een harde poedercoat laag niet barsten wanneer het op dun flexibel materiaal wordt aangebracht?
Bullit
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik heb coatinglagen gezien en gevoeld en dergelijke. Het is erg flexibel, een beetje rubberachtig zelfs. Daar zit ik dus niet over in. Of het d.m.v. statische electriciteit aangebracht wordt, weet ik niet, maar ik vermoed van niet.
Wat me wel zorgen baart is het krom ttrekken. Daarom twijfel ik heel erg.
Wat me wel zorgen baart is het krom ttrekken. Daarom twijfel ik heel erg.
Afblijven.