Sinds zondag heb ik ook een 123-ontsteking in gebouwd in onze (hij is eigenlijk van mijn vriendin) eend uit 1983. Ik had eerder de contactpunten al vervangen maar omdat de motor daardoor niet regelmatig liep en zelfs af en toe plofte, besloot ik de electronische ontstekking te kopen. Na aanschaf van de ontsteking kwam ik erachter dat ik de verkeerde bobine had, dit was nameljik een bobine van een Visa (de rood bruine) en die geeft kennelijk een zwakkere vonk. Dus toen heb ik eerst de bobine maar eens vervangen en toen was het ploffen in elk geval voorbij en de motor liep een stuk beter (dus zonder 123).
Afgelopen zondag heb ik toen besloten om ook de ontsteking toch maar in te bouwen, na de enthoussiaste verhalen van mensen die daar ervaring mee hadden (o.a. van deze site).
Maar nu... Volgens mij heb ik alles goed op tijd afgesteld, maar toch loopt de motor nog steeds onregelmatig. Bijvoorbeeld als ik in de tweede versnelling constant 30 rijd, dan voel ik dat de auto een beetje schokt.
Mijn vraag is heeft dit probleem te maken met de tijdsafstelling? Of kan het ook in het brandstofafstelling zitten? Zijn er mensen met soort gelijke ervaringen?
Misschien moet er nog even bij vermelden dat ook bougies, en bougiekabels zijn vervangen
M.vr.gr. Peter
123 ontsteking te vroeg?
Het beste is om je ontsteking dynamisch te controleren, oftewel: met een stroboscoop.
Voor je gaat flitsen moet je markeringen maken op het vliegwiel en op een vast punt dicht tgen het vliegwiel (koppelingshuis.) Steek een staafje of boortje van de juiste dikte (6mm?) in het tijdpen gat en breng ergens op een goed zichtbare plek met wat tippex of witte verf de markeringen aan. Dan nog eens 7 tandjes eerder (naar rechts) een tweede markering aanbrengen om de uiterste vervroeging te controleren.
Nu gaan flitsen:
Let hierbij erop dat het stationaire toerental laag genoeg is (800tpm) zodat de vervroeging nog niet werkt. Als je gas geeft zie je (als het goed is) de markeringen naar links wegdraaien totdat het tweede streepje tegenover het vaste streepje ligt. Liggen de streepjes te ver naar links t.o.v. de vaste markering dan staat je onsteking te vroeg en moet je het 123 huis een beetje tegen de klok in verdraaien. Te ver naar rechts is te laat, dus een beetje met de klok mee verdraaien. (Je nokkenas draait immers tegen de klok in.)
Heb je zelf geen stroboscoop, leen er dan 1 of ga naar een garage, maar dit is de ENIGE manier om het goed te controleren.
B.
Voor je gaat flitsen moet je markeringen maken op het vliegwiel en op een vast punt dicht tgen het vliegwiel (koppelingshuis.) Steek een staafje of boortje van de juiste dikte (6mm?) in het tijdpen gat en breng ergens op een goed zichtbare plek met wat tippex of witte verf de markeringen aan. Dan nog eens 7 tandjes eerder (naar rechts) een tweede markering aanbrengen om de uiterste vervroeging te controleren.
Nu gaan flitsen:
Let hierbij erop dat het stationaire toerental laag genoeg is (800tpm) zodat de vervroeging nog niet werkt. Als je gas geeft zie je (als het goed is) de markeringen naar links wegdraaien totdat het tweede streepje tegenover het vaste streepje ligt. Liggen de streepjes te ver naar links t.o.v. de vaste markering dan staat je onsteking te vroeg en moet je het 123 huis een beetje tegen de klok in verdraaien. Te ver naar rechts is te laat, dus een beetje met de klok mee verdraaien. (Je nokkenas draait immers tegen de klok in.)
Heb je zelf geen stroboscoop, leen er dan 1 of ga naar een garage, maar dit is de ENIGE manier om het goed te controleren.
B.
Ik ga binnenkort eens proberen om de tijd te stellen met de stroboscoop, inmiddels heb ik iemand gevonden van wie ik kosteloos (ook belangrijk) een stroboscoop kan lenen. Ik heb nog een paar vragen:
De stroboscoop moet toch op een of andere manier verbonden zijn met de ontsteking, hoe doe je dat?
Is het zo dat de motor warm moet zijn voor het afstellen op deze manier?
Ik heb weleens ergens gelezen dat er in de 123 ontsteking een temperatuursensor zit die ook een vervroeging regelt bij een koude start. Of gebeurt dat alleen wanneer de temperatuur rond het vriespunt ligt? Of is het juist zo dat de streepjes met die vervroeging ingeschakeld tegenover elkaar moeten staan?
Alvast bedankt voor de reacties,
Peter
De stroboscoop moet toch op een of andere manier verbonden zijn met de ontsteking, hoe doe je dat?
Is het zo dat de motor warm moet zijn voor het afstellen op deze manier?
Ik heb weleens ergens gelezen dat er in de 123 ontsteking een temperatuursensor zit die ook een vervroeging regelt bij een koude start. Of gebeurt dat alleen wanneer de temperatuur rond het vriespunt ligt? Of is het juist zo dat de streepjes met die vervroeging ingeschakeld tegenover elkaar moeten staan?
Alvast bedankt voor de reacties,
Peter
De originele eend-ontsteking heeft geen extra koude start aanpassingen, het afstel gaatje in het vliegwiel is dus ook gewoon bedoeld voor het statisch (met motor uit en met proeflampje = onnauwkeurig) aftstellen of dynamisch bij 800 tpm. Om zeker te weten dat je 123 geen koude start aanpassing doet ( kleine verlating als het goed is, voorkomt terugslaan), kun je dus beter zorgen dat de motor een beetje warmgedraaid is, dan loopt alles sowieso wat mooier wat de meting alleen maar ten goede komt.
Oude en goedkope stroboscopen verkregen de flits-informatie door dat ze in een bougie kabel werden opgenomen. Ze hadden dus een hoogspanningsaansluiting.
De meeste stroboscopen worden echter op de accu geklemd voor de noodzakelijke spanning en hebben een inductieve klem die over een bougiekabel wordt gezet (let op de pijl op de klem, moet van bobine naar bougie wijzen).
In het geval van een eend maakt het niet uit op welke bougie kabel, iedere bougie vonkt bij iedere omdraaiing. (Bij andere auto's meestal dient de eerste kabel meestal als mee-kabel)
Bij puntjes zie je vaker twee streepjes, het ontsteekmoment verschilt dan een beetje per cilinder. (komt door krom uiteinde nokkenas)
Je 123 ignition behoort dat op te heffen.
succes ermee,
Bullit
Oude en goedkope stroboscopen verkregen de flits-informatie door dat ze in een bougie kabel werden opgenomen. Ze hadden dus een hoogspanningsaansluiting.
De meeste stroboscopen worden echter op de accu geklemd voor de noodzakelijke spanning en hebben een inductieve klem die over een bougiekabel wordt gezet (let op de pijl op de klem, moet van bobine naar bougie wijzen).
In het geval van een eend maakt het niet uit op welke bougie kabel, iedere bougie vonkt bij iedere omdraaiing. (Bij andere auto's meestal dient de eerste kabel meestal als mee-kabel)
Bij puntjes zie je vaker twee streepjes, het ontsteekmoment verschilt dan een beetje per cilinder. (komt door krom uiteinde nokkenas)
Je 123 ignition behoort dat op te heffen.
succes ermee,
Bullit
Ik heb gechecked met de scoop of de ontsteking op het juiste moment stond na de afstelling met het lampje. Het bleek dat de afstelling boven verwachting goed was. De markeringen die ik had aangebracht op het vliegwiel zaten precies voor elkaar tijdens het flitsen van de scoop. Dit geeft dus aan dat het statisch afstellen best goed gaat, met behulp van de LED die op de 123 ontsteking zit.
In elk geval bedankt voor de nuttige tips en informatie!
Groet Peter
In elk geval bedankt voor de nuttige tips en informatie!
Groet Peter