Pagina 1 van 2

Gelast chassis erg?

Geplaatst: do 13 okt, 2005 04:04
door Arjen
Op zoek naar aankoopadviezen rondom eendjes kom ik regelmatig tegen:

Als chassis gelast --> niet kopen !

Waarom eigenlijk? Wanneer dat goed is gedaan wat is dan het probleem?

:shock:

Geplaatst: do 13 okt, 2005 09:52
door Ducktail
Nog niet zo heel lang geleden kocht je voor 250 gulden (€ 113,45) een eend met apk en daar reed je dan net zolang mee totdat de apk was verlopen. (en soms nog ietsje langer)

Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?

Geplaatst: do 13 okt, 2005 11:38
door Rik
Ducktail schreef:Nog niet zo heel lang geleden kocht je voor 250 gulden (€ 113,45) een eend met apk en daar reed je dan net zolang mee totdat de apk was verlopen. (en soms nog ietsje langer)

Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?
Leg eens uit: de tijd dat je een eend kocht voor 113 euro? En je mag geen eend meer kopen zonder nieuw chassis?

Geplaatst: do 13 okt, 2005 13:26
door André Post
Volgens mij is die tijd al ver achter ons.
Zeker in de begin tijd van de apk zijn veel eenden die op het randje waren
door de apk bedrijven over die rand geduwd door een eend te beoordelen
met de maatstaven van een gewone auto.
Vooral fusees waren een populair afkeur middel.
Een setje nieuwe fusees ging de dagwaarde van een eend flink te boven.
Het is al meer dan 15 jaar geleden dat ik al niet meer voor een redelijk bedrag
een redelijke eend kon kopen.
Om nu door te gaan over gelaste chassis, als er eenmaal aan een chassis gelast
moet worden, is de rest van dat chassis meestal niet echt veel beter.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat weet je niet als je onder de auto kijkt.
Vandaar een chassis waaraan gelast is, meestal apk laswerk, is een risico factor.

Geplaatst: do 13 okt, 2005 15:41
door Bartje
Arjen, een goed gelast chassis is mijns inziens niets mis mee. Goed gelast is volgens mij rotte stukken c.q. stukjes eruit slijpen nieuwe erin lassen en van binnen en buiten tectyleren. Op mijn eend houdt dit zich al jaren goed.
Er zijn echter mensen die een rotte plek afdichten door er een plaatje over heen te lassen, hier kan dan water tussen komen en het roest circus gaat in exponentieel tempo verder, z'n chassis kun je beter laten of je moet op zoek zijn naar een werkhok.

Geplaatst: do 13 okt, 2005 18:01
door Gast
en elk jaar hebben de keurmeesters wel weer een ander hot item van de RDW gekregen hadden we eerst de wiellagers nu zijn het de autogordels
waarop de aandacht gefocust is.

Geplaatst: do 13 okt, 2005 18:05
door CitRoel
Als een chassis gewoon goed gelast is, is er volgens mijn mening niks mis mee... Netjes behandelen tegen roest en weer jaren plezier...

Geplaatst: do 13 okt, 2005 22:42
door Delfosso
Ik heb ook een gelast chassis met anti knikplaten erin maar is nu gewoon weer hard. Het moet wel goedgelast zijn. Dus niet dat iemand er met het lasapparaat tegen aan heeft staan schijten (heb 2 van die eenden gezien voordat ik deze kocht)

Geplaatst: do 13 okt, 2005 22:46
door Punky
Het grote probleem bij gelaste chassis is, dat je niet kunt kijken hoe het er van binnen uitziet. Met andere woorden is er een plaatje overheen gebakken of is de binnenkant ook vervangen door goed staal? :roll:

Om die reden blijft het een risico. Als een chassis op 1 punt verrot is, dan kun je er logischerwijs vanuit gaan dat meerdere plekken aangedaan zijn door roest. Een goede roestbehandeling heeft ie in iedergeval niet gehad. :wink:

Geplaatst: do 13 okt, 2005 23:01
door AK350
Een belangrijk punt aan het chassis is dat de felsranden links en rechts onder netjes uitzien, en niet bol staan van de roest.

Als er onder het chassis een extra plaat over de hele breedte is gelast, heb je grote kans dat dit camouflage is en dat daar achter alles wegroest.

Geplaatst: do 13 okt, 2005 23:12
door Delfosso
Punky schreef:Het grote probleem bij gelaste chassis is, dat je niet kunt kijken hoe het er van binnen uitziet. Met andere woorden is er een plaatje overheen gebakken of is de binnenkant ook vervangen door goed staal? :roll:

Om die reden blijft het een risico. Als een chassis op 1 punt verrot is, dan kun je er logischerwijs vanuit gaan dat meerdere plekken aangedaan zijn door roest. Een goede roestbehandeling heeft ie in iedergeval niet gehad. :wink:
Nij mij is er niets overheen gelast maar ingelast. Zou geen eend kopen met een plaat dat op het chassis is gelast

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 08:24
door ducktail
Dat nieuwe chassis heeft toch standaard een anti-knikplaat op het chassis gelast?

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 09:39
door Punky
De chassis die Cassis levert wel of die andere het ook hebben??? :roll:

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 13:16
door patje74
Ducktail schreef: Tegenwoordig mag je schijnbaar geen eend meer kopen zonder nieuw chassis!

Ik was enorm gecharmeerd van de vrije geesten waarover die 2CV-bezitters beschikten.

Bestaat dat nog?
Natuurlijk mag dat nog wel! Maar tegenwoordig zijn vele eenden in bezit bij liefhebbers, en een echte liefhebber wil het beste voor zijn eendje toch?
Ook is de waarde van een eend enorm gestegen, dus een chassiswissel is een goede investering.
Waarom zou je het oude chassis oplappen met het risico dat het van binnen op dierse plekken een krokante zooit is als je tegen redelijke prijzen een nieuw chassis er onder kan zetten? (goed voor de komende 30+ jaar!!!)

Ik ben enorm gecharmeerd van de inzet die liefhebbers tonen om hun foiture in top-staat te brengen. :D

Geplaatst: vr 14 okt, 2005 16:17
door Lelijke Eend
Een gelast chassis erg ? Sja, als je het maar goed doet. Orgineel is een chassis ook uit verschillende delen in elkaar gelast ;)

1 nadeel: een las is altijd zwakker dan het oorspronkelijke materiaal.

1 voordeel: een las is altijd sterker dan een gat.