Pagina 1 van 2
antiroest behandeling chassis
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 20:40
door AK350
Ik wil mijn origineel chassis goed tegen roest beschermen.
Nu heb ik het plan een paar liter owatrol in mijn chassis te gieten, alle gaten dicht te plakken en vervolgens het chassis alle kanten op te draaien zodat de owatrol zich goed verspreid.
Zijn er al meer die dit op deze manier gedaan hebben, en hoe zijn de ervaringen?
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 21:22
door Tom Duckpower
als je een compressor met verfspuit hebt kun je het daar ook mee doen.Dan kom ke ook overal.
Lijkt me ook de beste manier
Door de hoge druk kom je overal met de owatrol
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 21:27
door Lelijke Eend
Daarna wel enven met tectyl nabehandelen aangezien die owatrol weer loslaat/verdampt.
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 23:14
door Delfosso
Lelijke Eend schreef:Daarna wel enven met tectyl nabehandelen aangezien die owatrol weer loslaat/verdampt.
Owatrol laat echt niet los hoor het trekt in het metaal en er blijft een soort vette laag achter wat je met geen mogelijkheid wegkrijgt. Heb het op mijn bumper gemorst en dat gaat echt niet weg
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 23:15
door Lelijke Eend
Ik heb op dit forum andere verhalen gehoord ...
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 23:35
door Delfosso
Lelijke Eend schreef:Ik heb op dit forum andere verhalen gehoord ...
Ja je moet het eerst laten intrekken en uitdrogen anders spoel je het zo weg. Wil best wat Owatrol op iemands eend smeren die het niet gelooft dat het blijft zitten
Zal ie het beleven het gaat niet eens weg met wasbenzine
Geplaatst: zo 23 okt, 2005 23:49
door Punky
Een duitse test die ergens op dit forum staat zegt anders hoor.
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 09:08
door André Post
IK denk dat die Owatrol bij een oud chassis wel kan werken.
In het chassis van mijn eend uit 1970 heb ik RX5 gestort, dat is zoiets als
Owatrol, het impregneert op een vreselijke manier in de roest en naden.
Daarna afgewerkt met een ander spul van RX wat elastisch blijft.
Het is nu 5 jaar na opknappen, de auto staat altijd buiten, en ik rijdt er ook
in de winter mee.
Bij de APK vorige week op de brug was er niets te zien van roest.
Het chassis van mijn Mehari is 8 jaar geleden volgestort met Tectyl, en ook
daar is alles nog goed.
Geen bolstaande naden of wat dan ook, ondanks buiten stallen en gemiddeld 10000 km
per jaar zomer en winter.
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 10:00
door Delfosso
Punky schreef:Een duitse test die ergens op dit forum staat zegt anders hoor.
Klopt maar dat is een duitse test en die testen Franse producten nooit als beste in tegenstelling zelfs.
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 16:20
door AK350
Tom Duckpower schreef:als je een compressor met verfspuit hebt kun je het daar ook mee doen.Dan kom ke ook overal.
Lijkt me ook de beste manier
Door de hoge druk kom je overal met de owatrol
Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van
binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!
Wat betreft de werking van owatrol / dinitrol (beide lijnzaad-olie producten)
Het is de bedoeling dat de owatrol de roest intrekt tot op het blanke metaal en als het ware conserveert zodat het roestproces stopt, (Je kunt het oude chassis helaas van binnen niet schoonmaken)
De hechting van owatrol op roest is volgens mij beter dan de hechting op blank metaal
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 16:23
door Tom Duckpower
In beide zijkanten van het chassis zitten enkele gaatjes...
Zo heb ik mn kokerbalken (3,83m) met tectyl ingespoten...
Geplaatst: ma 24 okt, 2005 20:04
door the Nosepicker
AK350 schreef:Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!
Er zijn aparte tectyleerspuiten op de markt. Daaraan zit een slangetje met aan het eind een kop die de tectyl of owatrol of wat dan ook verneveld. Die steek je in de gaatjes die Tom D. net beschrijft en trekt de slang al nevelend langzaam weer uit de kokerbalken. Et voilà!
Denk wel aan een spuitmasker, als je niet al te stoned wil worden...
Geplaatst: zo 9 nov, 2008 15:34
door Jesse
ff een oud topic resurrecten, maar toch: ik wil precies ditzelfde gaan doen (via de gaatjes zoals aangegeven op de Cats site
http://www.cats-citroen.net/images/phot ... hassis.jpg) met Fertan. Wat doe je daarna met die gaatjes? Rubber stopje erin ofzo? Dichtlassen? Lijkt me dat als je het zo open laat, dat er weer water, pekel enz in de balken komt.
Geplaatst: zo 9 nov, 2008 17:00
door AZL57
Gewoon openlaten als hier vocht hier in kan kan het er ook weer uit verdampen.
Geplaatst: zo 9 nov, 2008 19:44
door the Nosepicker
Die gaten zijn er om je chassis te conserveren met spul (owatrol, tectyl, oid).
Op de site van Jeroen staan méér gaten dan in je chassis zitten. Die moet je dus zelf er in boren. Zonder die gaten blijven enkele plekken in je chassis onbewerkt (door dubbele wanden).
Tijdens behandeling kun je de gaten in de onderkant even afplakken, dan loopt niet alles ineens weg. Alle tectyl loopt wel naar voren als je chassis gewoon op z'n wielen staat. Je kunt dus de voorkant na enige tijd wat opkrikken, dan loopt het ook weer wat naar achteren. Na behandeling kun je deze gaten gewoon open laten.
(lassen aan een vers getectyleerd chassis kan vrij spectaculair zijn..)