antiroest behandeling chassis
antiroest behandeling chassis
Ik wil mijn origineel chassis goed tegen roest beschermen.
Nu heb ik het plan een paar liter owatrol in mijn chassis te gieten, alle gaten dicht te plakken en vervolgens het chassis alle kanten op te draaien zodat de owatrol zich goed verspreid.
Zijn er al meer die dit op deze manier gedaan hebben, en hoe zijn de ervaringen?
Nu heb ik het plan een paar liter owatrol in mijn chassis te gieten, alle gaten dicht te plakken en vervolgens het chassis alle kanten op te draaien zodat de owatrol zich goed verspreid.
Zijn er al meer die dit op deze manier gedaan hebben, en hoe zijn de ervaringen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Owatrol laat echt niet los hoor het trekt in het metaal en er blijft een soort vette laag achter wat je met geen mogelijkheid wegkrijgt. Heb het op mijn bumper gemorst en dat gaat echt niet wegLelijke Eend schreef:Daarna wel enven met tectyl nabehandelen aangezien die owatrol weer loslaat/verdampt.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
IK denk dat die Owatrol bij een oud chassis wel kan werken.
In het chassis van mijn eend uit 1970 heb ik RX5 gestort, dat is zoiets als
Owatrol, het impregneert op een vreselijke manier in de roest en naden.
Daarna afgewerkt met een ander spul van RX wat elastisch blijft.
Het is nu 5 jaar na opknappen, de auto staat altijd buiten, en ik rijdt er ook
in de winter mee.
Bij de APK vorige week op de brug was er niets te zien van roest.
Het chassis van mijn Mehari is 8 jaar geleden volgestort met Tectyl, en ook
daar is alles nog goed.
Geen bolstaande naden of wat dan ook, ondanks buiten stallen en gemiddeld 10000 km
per jaar zomer en winter.
In het chassis van mijn eend uit 1970 heb ik RX5 gestort, dat is zoiets als
Owatrol, het impregneert op een vreselijke manier in de roest en naden.
Daarna afgewerkt met een ander spul van RX wat elastisch blijft.
Het is nu 5 jaar na opknappen, de auto staat altijd buiten, en ik rijdt er ook
in de winter mee.
Bij de APK vorige week op de brug was er niets te zien van roest.
Het chassis van mijn Mehari is 8 jaar geleden volgestort met Tectyl, en ook
daar is alles nog goed.
Geen bolstaande naden of wat dan ook, ondanks buiten stallen en gemiddeld 10000 km
per jaar zomer en winter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!Tom Duckpower schreef:als je een compressor met verfspuit hebt kun je het daar ook mee doen.Dan kom ke ook overal.
Lijkt me ook de beste manier
Door de hoge druk kom je overal met de owatrol
Wat betreft de werking van owatrol / dinitrol (beide lijnzaad-olie producten)
Het is de bedoeling dat de owatrol de roest intrekt tot op het blanke metaal en als het ware conserveert zodat het roestproces stopt, (Je kunt het oude chassis helaas van binnen niet schoonmaken)
De hechting van owatrol op roest is volgens mij beter dan de hechting op blank metaal
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Er zijn aparte tectyleerspuiten op de markt. Daaraan zit een slangetje met aan het eind een kop die de tectyl of owatrol of wat dan ook verneveld. Die steek je in de gaatjes die Tom D. net beschrijft en trekt de slang al nevelend langzaam weer uit de kokerbalken. Et voilà!AK350 schreef:Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!
Denk wel aan een spuitmasker, als je niet al te stoned wil worden...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
ff een oud topic resurrecten, maar toch: ik wil precies ditzelfde gaan doen (via de gaatjes zoals aangegeven op de Cats site http://www.cats-citroen.net/images/phot ... hassis.jpg) met Fertan. Wat doe je daarna met die gaatjes? Rubber stopje erin ofzo? Dichtlassen? Lijkt me dat als je het zo open laat, dat er weer water, pekel enz in de balken komt.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Die gaten zijn er om je chassis te conserveren met spul (owatrol, tectyl, oid).
Op de site van Jeroen staan méér gaten dan in je chassis zitten. Die moet je dus zelf er in boren. Zonder die gaten blijven enkele plekken in je chassis onbewerkt (door dubbele wanden).
Tijdens behandeling kun je de gaten in de onderkant even afplakken, dan loopt niet alles ineens weg. Alle tectyl loopt wel naar voren als je chassis gewoon op z'n wielen staat. Je kunt dus de voorkant na enige tijd wat opkrikken, dan loopt het ook weer wat naar achteren. Na behandeling kun je deze gaten gewoon open laten.
(lassen aan een vers getectyleerd chassis kan vrij spectaculair zijn..)
Op de site van Jeroen staan méér gaten dan in je chassis zitten. Die moet je dus zelf er in boren. Zonder die gaten blijven enkele plekken in je chassis onbewerkt (door dubbele wanden).
Tijdens behandeling kun je de gaten in de onderkant even afplakken, dan loopt niet alles ineens weg. Alle tectyl loopt wel naar voren als je chassis gewoon op z'n wielen staat. Je kunt dus de voorkant na enige tijd wat opkrikken, dan loopt het ook weer wat naar achteren. Na behandeling kun je deze gaten gewoon open laten.
(lassen aan een vers getectyleerd chassis kan vrij spectaculair zijn..)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams